سویاگل Soyagol

گروه دارو: زنان

داروی سویاگل برطرف کننده عوارض یائسگی (گرگرفتگی،‌ عرق‌شبانه) و تنظیم کننده تعادل هورمونی می باشد.هر قـرص حاوی ۵۰ میلی گرم ایزوفـلاون سـویا می باشد.ترکیبات ایزوفلاون‌ها مواد موثره اصلی سویا می‌باشند.

مکانیسم اثر

ایزوفلاون‌ها گروهی از ترکیبات موجود در سویا هستند که خاصیت استروژنی داشته و جزء استروژن‌های گیاهی یا فیتواستروژن‌ها طبقه بندی می‌شوند. این ترکیبات به گیرنده‌های استروژنی β موجود در مغز، استخوان،‌ مثانه و اپیتلیوم عروق متصل می‌شوند که احتمالا این گیرنده‌ها در عملکرد استروژن‌های غیر استروئیدی اهمیت دارند. ایزوفلاون‌ها دارای فعالیت استروژنی کمتری نسبت به استروژن انسانی هستند اما با استروژن در اتصال به گیرنده‌ها رقابت می‌کنند و به عنوان فیتواستروژن‌ها می‌توانند به تنظیم تعادل استروژن در بدن کمک کنند. تحقیقات متعددی نشان داده است که مصرف سویا در رژیم غذایی می‌تواند آثار بیولوژیک مفیدی به ویژه در خانم‌ها در دوران یائسگی داشته باشد. ایزوفلاون‌ها موجب افزایش متابولیسم 2-هیدروکسی استروژن و تنظیم متابولیسم 16-هیدروکسی استروژن می‌شوند که در نتیجه باعث تنظیم تعادل استروژن و بهبود گرگرفتگی و سلامت بیشتر سلول‌های سینه و کاهش احتمال سرطان سینه ‌می‌شود. افزون بر این فلاون‌ها نقش مهمی در سلامت سیستم قلبی- عروقی، سلامت استخوان و مفاصل، کاهش کلسترول، بهبود ناراحتی‌های عصبی و روحی در زمان یائسگی، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از پیری پوست، ایفا می‌کنندایزوفلاون‌های موجود در سویا جهت سلامتی استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان در طول یائسگی و یا پس از یائسگی مفید هستند. مطالعات علمی نشان داده است که این ترکیبات اثر مفیدی در مهار کاهش توده استخوانی در زنان یائسه دارند. ایزوفلاون‌ها با افزایش شاخص‌های استخوان سازی و مهار شاخص‌های خوردگی استخوان موجب تغییر متابولیسم استخوان در جهت حفظ توده استخوانی به ویژه در افراد در معرض خطر می‌شوند. علاوه بر این مصرف ترکیبات سویا می‌تواند از شکسته شدن کلاژن که اصلی‌ترین پروتئین ماتریکس استخوان است،‌ جلوگیری نماید. البته جهت شناخت مکانیسم عمل ایزوفلاون‌ها نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه می‌باشد.

فارماکودینامیک

داروی سویاگل برطرف کننده عوارض یائسگی (گرگرفتگی،‌ عرق‌شبانه) و تنظیم کننده تعادل هورمونی می باشد

مقدار مصرف سویاگل

روزی ۱ تا ۲ قرص همراه با غذا میل شود.

هشدارها

زنان باردار و یا شیرده قبل از مصرف این فرآورده با پزشک معالج مشورت نمایند.

نکات قابل توصیه

1-مصرف فرآورده سویا با ترکیبات آهن موجب کاهش جذب آهن می‌شود. 2-مصرف همزمان فرآورده سویا با وارفارین موجب کاهش اثربخشی دارو می‌شود.

مصرف در بارداری

در صورت صلاح دید پزشک مصرف شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • طاهره | 1400/02/23

      ممنونم. لطف کردین خانم دکتر . ان شاالله همیشه سلامت باشین

      پاسخ خانم دکتر بیدار:

      ممنون از لطف شما..


    • طاهره | 1400/02/11

      سلام. ممنون از مطلب مفیدتون، موفق باشید یه سوال داشتم؛ مدت زمان مجاز مصرف قرص سویا چه قدره؟ آیا میشه تا بهبود کامل عوارض یائسگی استفاده کرد؟ مثلا حتی اگه یکی دو سال طول بکشه؟

      پاسخ خانم دکتر بیدار:

      با سلام
      تابهبودی علایم می توانید مصرف این دارو را ادامه دهید..
      بهتر است مثلا پس از یکی دو ماه مصرف وقفه ای در مصرف دارو داشت و بعد ادامه داد