عصاره سنبل الطیب Valerian


شربت والریان آرام بخش و خواب آور، ضد تنیدگی (استرس) و فشارهای عصبی می باشد. سنبل الطیب معروف به علف گربه یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در ایران است که از دیر باز از آن بـه عنـوان آرام بخـش، خــواب آور، ضد افسردگی، ضد تشنج، هضم کننده غذا و ضد دل پیچه استفاده می شده است.
امروزه نیز از سنبل الطیب در درمان اضطراب، التهاب، اسپاسم، کولیک های گوارشی و عفونت های ادراری، بی قراری، مشکلات عصبی برای خوابیدن و فشارهای عصبی استفاده می شود.
اسید والرنیک و والپوتریات های موجود در ریشه گیاه سـنبل الطیـب از قوی تریـن ترکیبات آرامبـخش مـوجـود در آن می باشند. این گیاه جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی نظیر باربیتورات ها و بنـزودیازپین ها "Benzodiazepine" که به عنـوان خواب آور و ضد استرس استفاده می شود، می باشد.
عصاره سنبل الطیب از ریزوم ها و ریشه های خشک شـده گیـاه سنبل الطیب "Valeriana officinalis" تهیه شده است.
این گونه از گیاه سنبل الطیب بومی ایران نبوده و برای اولین بار در ایران در سال 1374 توسط زنده یاد مرحوم دکتر رضا امید بیگی مدیر تحقیق و توسعه شرکت دارویی زردبند در ایران کشت گردید و هم اکنون در مزارع شرکت دارویی زردبند کشت و فرآوری می گردد.

مکانیسم اثر

عصاره سنبل الطیب حاوی مقادیر زیادی آمینواسید گلوتامین است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کرده توسط پایانه های عصبی جذب و به GABA تبدیل شده و از این طریق تاثیرات آرام بخشی خود را اعمال نماید.
ترکیبات موجود در عصاره این گیاه بویژه اسید والرنیک به گیرنده های GABA در سیستم اعصاب مرکزی متصل شده و با جلوگیری از تجزیه ،بازجذب و نیز افزایش ترشح این نوروترنسمیتر غلظت GABA را افزایش می دهند.

مقدار مصرف عصاره سنبل الطیب

عصاره گیاه سنبل الطیب را 2 مرتبه در روز (صبح و شب) و هر بار 1 قاشق غذاخوری میل نمایید.

هشدارها

در دوران بارداری و شیردهی مجاز نمی باشد. استفاده همزمان با باربیتوراتها ،بنزودیازپینها و مسکنهای اوپیوئیدی موجب تقویت تاثیرات آنها و کاهش فعالیت CNS می شوداز اینرو در چنین مواقعی از رانندکی و کار با ابزاری که نیاز به هوشیاری دارند خودداری شود.

نکات قابل توصیه

در جای خشک و تاریک و در دمای محیط (کمتر از 25 درجه سانتی گراد) نگهداری شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • سلام | 1399/01/24

      منadhd دارم آیا این شربت تاثیری داره به عنوان جایگزین ریتالین میشه مصرف کرد؟

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      خیر تایید شده نیست


    • مصطفی | 1398/06/16

      سلام من ورم معده و رفلاکس دارم مصرف عصاره سنبل الطیب برای من توصیه میشود ؟

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

       سلام سنبل الطیب  در درمان نفخ و دردهای عصبي معده موثر (دروان کمکی ) میباشد ولی جهت  درمان رفلاکس معده استفاده از داروهای دیگر نیز الزامی میباشد.