لاتانوپروستن بانود latanoprostene bunod


لاتانوپروستن بانود در آزمایشاتی در مورد درمان گلوکوم ، فشار بالای چشم ، گلوکوم زاویه باز استفاده شده است.
از تاریخ 2 نوامبر 2017 ، FDA قطره vyzulta 0.024% را تایید کرد(محلول چشم پزشکی لاتانوپروستن بونود) ،  برای نشان دادن کاهش فشار داخل چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم زاویه باز یا فشار خون چشم. لاتانوپروستن بانود اولین آنالوگ پروستاگلاندین است که یکی از متابولیت های آن اکسید نیتریک (NO) است.به تازگی این عامل متعاقباً در مکانیسم دوگانه پیشنهادی نهفته است که از متابولیت اسید لاتانوپروست آنالوگ پروستاگلاندین F2-alpha و توانایی آن در اهدای NO برای اثرات شل شدن بافت ناشی می شود.
در مقایسه ، هر دو لاتانوپروست و لاتانوپروستن بانود حاوی پایه اسید لاتانوپروست هستند. لانانوپروستن بونود یک بخش اهدا کننده NO را به جای ایزوپروپیل استر در لاتانوپروست دارد.

مکانیسم اثر

-اعتقاد بر این است که با افزایش خروج مایع از طریق شبکه های ترابکولار و مسیرهای فوق عروقی ، فشار داخل چشم را کاهش می دهد.
فشار داخل چشم یک عامل خطر عمده برای پیشرفت گلوکوم است. کاهش فشار داخل چشم خطر از دست دادن میدان بینایی گلوکوماتوز را کاهش می دهد.

فارماکودینامیک

-با استفاده از دوز مناسب لاتانوپروستن بانود ، کاهش فشار داخل چشم تقریباً 1 تا 3 ساعت بعد شروع و حداکثر اثر کاهش فشار داخل چشم پس از 11 تا 13 ساعت ایجاد می شود.

فارماکوکینتیک

جذب:
زمان پیک پلاسما: 5دقیقه
غلظت پیک پلاسما: 59.1 pg/mL
متابولیسم:
پس از تجویز موضعی چشم ، لاتانوپروستن بونود به سرعت در چشم به اسید لاتانوپروست (بخش فعال) ، آنالوگ پروستاگلاندین F2-α و مونونیترات بوتاندیول متابولیزه می شود.
اسید لاتانوپروست پس از رسیدن به گردش سیستمیک ، در درجه اول توسط کبد به متابولیت های 1،2-دینور و 1،2،3،4-تترانور متابولیزه می شود از طریق اسید چرب بتا اکسیداسیون بوتانیدیل مونونیترات به 1،4-بوتاندیول و اکسید نیتریک تبدیل می شود.
متابولیت 1،4-بوتاندیول بیشتر به اسید سوکسینیک اکسید شده و وارد چرخه اسید تری کربوکسیلیک (TCA) می شود.
دفع:
لانانوپروستن بونود عمدتا توسط کبد متابولیزه می شود و در اصل از طریق ادرار دفع می شود.
نیمه عمر:
نیمه عمر پس از استفاده از لانانوپروستن بونود در خرگوشها 1.8 ساعت در قرنیه ، 2.1 ساعت در زجاجیه و 4.6 ساعت در عنبیه بود.
کلیرنس:
از آنجا که غلظت پلاسمای اسید لاتانوپروست در اکثر افراد مورد مطالعه 15 دقیقه پس از تجویز چشم معمولی ، به زیر LLOQ (حد پایین مقدار) 30 pg / mL کاهش یافته است ، حذف اسید لانانوپروست از پلاسمای انسان سریع تلقی می شود.

مقدار مصرف لاتانوپروستن بانود

درمان گلوکم با زاویه باز:
قطره 0.024 درصد هر شب یک قطره در چشم بیمار بچکانید.

محلول چشمی لاتانوپروست را بیشتر از روزی یکبار استفاده نکنید ، زیرا نشان داده شده است که تجویز مکرر آنالوگهای پروستاگلاندین ممکن است اثر کاهش فشار داخل چشم را کاهش دهد.
در بیماران کوچکتر از 16سال: به دلیل احتمال بالقوه افزایش رنگدانه ها به دنبال استفاده مزمن طولانی مدت توصیه نمی شود.

هشدارها

-افزایش رنگدانه در بافت ها ممکن است رخ دهد. تغییرات اغلب گزارش شده با آنالوگهای پروستاگلاندین در عنبیه و بافت اطراف چشم (پلک) بوده و انتظار می رود برای مدت زمان درمان افزایش یابد. به طور منظم بیمارانی را که به طور قابل توجهی رنگدانه عنبیه افزایش می یابد ، معاینه کنید.
افزایش تدریجی طول ، ضخامت و تعداد مژه ها گزارش شده است
احتیاط در افراد با سابقه التهاب داخل چشم (آرتیت / یوویت). در صورت وجود التهاب فعال داخل چشم از مصرف خودداری کنید ، زیرا ممکن است این وضعیت را تشدید کند.
ادم ماکولا ، از جمله ادم ماکولای سیستوئید ، گزارش شده است. احتیاط در بیماران مبتلا به آپاکیای سودوفاکی با پارگی کپسول لنز خلفی ، یا با عوامل خطر شناخته شده برای ادم ماکولا
کراتیت باکتریایی مرتبط با استفاده از ظروف چند دوز محصولات چشم پزشکی موضعی گزارش شده است. ظروف ممکن است به طور ناخواسته توسط بیمارانی که به طور همزمان بیماری قرنیه یا اختلال در سطح اپیتلیال چشمی دارند آلوده شود.
لنزهای تماسی را قبل از تجویز بردارید زیرا این محصول حاوی کلرید بنزالکونیوم است. لنزها ممکن است 15 دقیقه پس از تجویز مجدداً وارد شوند.

نکات قابل توصیه

-فقط برای استفاده در چشم
قبل از استفاده از محلول چشمی ، لنزهای تماسی را بردارید (در صورت وجود)
اگر از بیش از یک داروی چشمی پزشکی موضعی استفاده می شود ، حداقل 5 دقیقه بین تجویز ها صبر کنید
برای جلوگیری از آلودگی محلول توسط باکتریهای معمولی که باعث ایجاد عفونتهای چشمی می شوند ، به بیماران دستور دهید از تماس نوک ظرف توزیع کننده با چشم ، ساختارهای اطراف ، انگشتان یا هر سطح دیگر جلوگیری کنند.
نگهداری:
بطری باز نشده: در یخچال و در دمای 8–2 درجه سانتیگراد (36–46 درجه فارنهایت) نگهداری شود
بطری های باز شده: در دمای 25- 2 درجه سانتیگراد (36-77 درجه فارنهایت) تا 8 هفته نگهداری شود.
در هنگام حمل و نقل ، بطری ها ممکن است در دمای حداکثر 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) برای مدت زمان بیش از 14 روز نگهداری شوند.
از نور محافظت شود.
یخ نزند.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

-هیچ اطلاعات انسانی در دسترس برای استفاده در دوران بارداری برای اطلاع از خطرات مرتبط با دارو وجود ندارد
لاتانوپروستن بانود باعث سقط جنین و آسیب جنین در خرگوش ها شده است. هنگام تزریق IV به خرگوشهای باردار در معرض 28/0 ≥ برابر دوز بالینی ، سقط جنین و تراتوژنیک نشان داده شد
دوزهای بیش از20 میکروگرم در کیلوگرم در روز (23 برابر دوز بالینی) 100٪ کشندگی جنین ایجاد می کند. ناهنجاری های ساختاری (به عنوان مثال ، ناهنجاری عروق بزرگ و عروق قوس آئورت ، سر گنبدی ، ناهنجاری های اسکلتی ستون مهره و مهره ، افزایش بیش از حد اندام و سو تحرک ، اتساع شکم و ادم) در جنین خرگوش مشاهده شد
لاتانوپروستن بانود هنگام تزریق IV با 150 میکروگرم در کیلوگرم در روز به موش تراتوژنیک نبود (87 برابر دوز بالینی)

مصرف در شیردهی

-هیچ اطلاعاتی در مورد وجود لاتانوپروستن بونود در شیر مادر ، اثرات آن بر کودک شیرخوار یا اثرات آن بر تولید شیر وجود ندارد.
مزایای رشد و سلامتی شیردهی باید همراه با نیاز بالینی مادر به لاتانوپروستن بونود و هرگونه اثر سو  احتمالی بر روی نوزاد شیرخوار از لاتانوپروستن بونود در نظر گرفته شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.