متارامینول تارترات Metaraminol Tartrate


متارامینول یک آگونیست آدرنرژیک است که به صورت دائمی گیرنده های آلفا آدرنرژیک را تحریک کرده و همچنین باعث ترشح نوراپی نفرین می شود. داروی متارامینول تارترات به عنوان یک منقبض کننده عروقی در درمان موارد افت فشارخون استفاده می شود.

مکانیسم اثر

متارامینول تارترات با انقباض عروق محیطی توسط اثرات آگونیستی روی گیرنده های آلفا 1 آدرنرژیک عمل کرده و فشارخون سیستمیک را افزایش می دهد ( سیستول و دیاستول).

 اثرات متارامینول تارترات به علت مهار آنزیم آدنیل سیکلاز است که باعث مهار ساخت cAMP می شود. اثر بعدی دارو آزادسازی نوراپی نفرین از محل های ذخیره آن به صورت غیر مستقیم می باشد.

فارماکودینامیک

متارامینول تارترات یک آمین سمپاتومیمتیک قوی است که فشارخون سیستول و دیاستول را افزایش می دهد. متارامینول در درمان و پیشگیری شرایط حاد افت فشارخون که در زمان بی حسی نخاعی ایجاد می شود به کار می رود. همچنین این دارو به صورت کمکی در درمان افت فشارخون ناشی از خون ریزی, واکنش به داروها, اعمال جراحی و شوک به علت آسیب مغزی به کار می رود .

متارامینول تحریک کننده گیرنده های آلفا 1 است و روی گیرنده های بتا اثرات اندکی دارد.  داروی متارامینول تارترات با افزایش قدرت انقباض قلب و همچنین افزایش انقباض عروق محیطی عمل می کند.

فارماکوکینتیک

  • جذب داروی متارامینول تارترات در تزریق وریدی 1تا 2 دقیقه بعد از تزریق شروع شده و در تزریق عضلانی حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد.
  • در تزریق زیر جلدی جذب دارو 5 تا 20 دقیقه بعد از تزریق انجام می شود. در خصوص حجم توزیع, راه دفع و متابولیسم اطلاعات کافی در دسترس نیست.
  • اتصال پروتئینی دارو حدود 45 درصد است و متابولیسم دارو در کبد انجام می شود.

مقدار مصرف متارامینول تارترات

بزرگسالان

تزریق مستقیم وریدی در زمان اورژانس افت فشارخون 0.5 تا 5 میلی گرم و در ادامه انفوزیون 15 تا 100 میلی گرم در 500 میلی لیتر نرمال سالین یا دکستروز 5 درصد.

در زمان تزریق دوز بلوس حتما دقت شود تنظیم دوز دقیق انجام شود.

برای موارد خاص غلظت های بالاتر انفوزیون نیز می تواند به کار رود.

کودکان

در کودکان زیر 12 سال نباید مصرف شود.  

تداخلات دارویی

رزرپین , کلرپروتیکسن

دیژیتال ها : احتمال ایجاد آریتمی اکتوپیک
مهار کننده های مونو آمین اکسیداز : کاهش اثرات متارامینول که توسط عوامل مهار کننده آلفا آدرنرژیک قابل برگشت نیست.

هشدارها

  • تنظیم دوز دارو بایستی با دقت کامل انجام شود تا از تغییرات شدید فشارخون جلوگیری شود چراکه پاسخ به درمان با متارامینول بسیار متنوع است و کنترل تغییرات فشارخون متعاقب استفاده از آن ممکن است دشوار باشد.
  • مواردی از پاسخ افزایش فشارخون القایی خیلی سریع گزارش شده است که می تواند به ادم قلبی, آریتمی قلبی و ارست منجر شود. سطح الکترولیت ها نیز متعاقب دیورز باید تنظیم شود.
  • متارامینول باید با احتیاط در بیماران مبتلا به سیروز کبدی استفاده شود. مواردی از آریتمی بطنی کشنده در بیماران مبتلا به سیروز کبد با داروی متارامینول تارترات گزارش شده است.
  • با مصرف طولانی مدت متارامینول احتمال ایجاد اثر تجمعی وجود دارد. یک پاسخ وازوپرسور اضافه ممکن است باعث افزایش فشارخون شود که حتی بعد از قطع دارو ممکن است روی دهد.
  • متارامینول به علت انقباض عروق باید در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی, فشارخون بالا, بیماریهای تیروئید یا دیابت شیرین با احتیاط به کار رود.
  • آمین های سمپاتومیمتیک ممکن است باعث عود بیماری مالاریا شوند.
  • در صورت استفاده طولانی مدت از آمین های سمپاتومیمتیک, ممکن است در اثر انقباض عروقی توزیع نامناسب حجم خون ایجاد شود و در قسمت هایی شوک ایجاد کند. اندازه گیری فشارخون ورید مرکزی و بررسی کفایت حجم خون در گردش برای کنترل این موارد کاربرد دارد.
  • در مواردی که شواهد حاکی از کاهش حجم خون است باید خون یا حجم دهنده های پلاسما به کار رود.
  • محل تزریق متارامینول تارترات باید برای داروهای افزاینده فشار مناسب باشد و در صورت نشت یا ترومبوزیس براحتی قابل جدا کردن باشد مانند وریدهای بزرگ ران خصوصا در بیماران مبتلا به بیماریهای عروق محیطی , دیابت, بورگر یا شرایطی که احتمال لخته شدن خون بالاست.
  • ماده محافظ متا بی سولفیت در متارامینول ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.
  • احتمال کلاپس عروق و مسیرهای تنفسی و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی , خصوصا در افراد آسمی وجود دارد.
  • نشت تصادفی داروی متارامینول تارترات به پوست ممکن است باعث واکنش درماتیت به علت وجود ماده نگهدارنده شود.

نکات قابل توصیه

در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:

سابقه آلرژی به داروی متارامینول تارترات یا ترکیبات آن و آلرژی به سایر داروها و مواد غذایی وعلائمی که ایجاد شده است ( راش پوستی, کهیر, خارش, اشکال در تنفس, سرفه, ادم صورت و زبان) 

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.