کیناپریل quinapril


کویناپریل یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است که برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر

آنژیوتانسین II رگهای خونی عروق کرونر را محدود می کند و  اینوتروپیک مثبت است ، که در شرایط عادی باعث افزایش مقاومت عروقی و مصرف اکسیژن می شود . این عمل در نهایت می تواند منجر به هیپرتروفی سلولهای قلبی و تکثیر سلول های ماهیچه ای صاف عروق شود. -1 (PAI-1) (مهارکننده ی فعال کننده ی پلاسمینوژن) ، خطر ابتلا به ترومبوز را افزایش می دهد.
 کویناپریلات با مهار آنزیم تبدیل آنژیوتانسین  از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II جلوگیری می کند ، همچنین باعث کاهش تجزیه برادی کینین می شود. کاهش سطح آنژیوتانسین II منجر به کاهش سطح PAI-1 می شود و خطر ترومبوز را کاهش می دهد ، خصوصاً بعد از انفارکتوس میوکارد.

فارماکودینامیک

کیناپریل پیش داروی مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) است که در درمان فشار خون بالا یا به صورت کمکی در درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. کویناپریل دارای یک پنجره درمانی گسترده و مدت زمان طولانی عمل است که در دوزهای 10-80 میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود.

فارماکوکینتیک

جذب
فراهمی زیستی کیناپریل 50 تا 80 درصد است. Quinapril دارای Tmax کمتر از 1 ساعت است ، در حالی که quinaprilat دارای Tmax 2.5h است. Cmax کیناپریلات  بسیار متغیر است اما با AUC 2443ng * h / ml در مردان سالم با دوز 10mg به 1526ng / ml می رسد. یک وعده غذایی پر چرب جذب کیناپریل را 25 تا 30 درصد کاهش می دهد. 
حجم توزیع:
متوسط حجم توزیع کویناپریلات 13.9L.1 است
اتصال به پروتئین:
Quinapril و  متابولیت فعال آن کینا پریلات 97% به پروتئین های پلاسما متصل می شوند. 
متابولیسم:
کیناپریل به کیناپریل فعال استرزدایی می شود یا به نوع غیرفعال PD109488 دی هیدراته می شود. PD109488 می تواند از دی اتیلاسیون O بگذرد تا یک متابولیت غیرفعال دیگر ، PD113413 ایجاد کند. 
مسیر حذف: 
کویناپریلات تا 96٪ از طریق ادرار حذف می شود. متابولیت های حذف شده PD109488 و PD113413 تقریباً 6٪ از دوز کویناپریل را تشکیل می دهند.
نیمه عمر
نیمه عمر متابولیت فعال کیناپریلات 2.3 ساعت است.

موارد مصرف کیناپریل

نارسایی احتقانی قلب , پرفشاری خون

Quinapril برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی ، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. از این دارو برای درمان نارسایی قلبی نیز استفاده می شود. کویناپریل متعلق به طبقه ای از داروها است که به عنوان مهار کننده های ACE شناخته می شوند.

مقدار مصرف کیناپریل

دوز معمول بزرگسالان برای فشار خون بالا
دوز اولیه: 10 یا 20 میلی گرم خوراکی یک بار در روز در بیمارانی که از دیورتیک استفاده نمی کنند
دوز نگهداری: 20 تا 80 میلی گرم خوراکی در روز ، به صورت یک دوز واحد یا در دو دوز مساوی تقسیم شده تجویز می شود.
دوز معمول بزرگسالان برای نارسایی احتقانی قلب
دوز اولیه: 5 میلی گرم خوراکی دو بار در روز
دوز نگهداری: 20 تا 40 میلی گرم خوراکی در روز در دو دوز مساوی تقسیم شده تجویز می شود.
دوز معمول سالمندان برای نارسایی احتقانی قلب
10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز
دوز معمول سالمندان برای فشار خون
10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز

موارد منع مصرف

بارداری , آنژیوادم , ازدیاد حساسیت , تنگی دوطرفه شریان کلیه

ازدیاد حساسیت 
تاریخچه ارثی یا آنژیوادم همراه با درمان قبلی مهار کننده  ACE
تنگی دو طرفه شریان کلیوی 
در بیماران مبتلا به دیابت قندی یا اختلال کلیوی (به عنوان مثال ، GFR کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه / 73/1 میلی متر مربع) همزمان با آلیسکیرن تجویز نشود.
بارداری (سه ماهه دوم و سوم): خطر قابل توجهی از عوارض جنین / نوزاد و مرگ و میر
 

عوارض جانبی کیناپریل

ناراحتی معده , اسهال , سردرد , سرفه , تهوع , استفراغ , سرگیجه , خستگی , تنگی نفس , بثورات پوستی , افت فشارخون

سرگیجه
سرفه
خستگی
حالت تهوع و یا استفراغ
فشار خون پایین (افت فشار خون)
تنگی نفس
اسهال
سردرد
درد عضلانی
خارش پوست یا بثورات پوستی
کمردرد
سبکی
خستگی
ناراحتی معده

نکات قابل توصیه

قبل از مصرف کیناپریل ، در صورت حساسیت به پزشک یا داروساز خود بگویید.؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید مثلا حساسیت به سایر مهار کننده های ACE (مانند بنازپریل) این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
قبل از استفاده از این دارو ، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید ، به خصوص در مورد: سابقه واکنش آلرژیک که شامل تورم صورت / لب ها / زبان / گلو (آنژیوادم) ، پروسه های تصفیه خون (مانند دیالیز) ، سطح بالای پتاسیم در خون ، بیماری کبد.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند سرگیجه شما را بیش تر کند. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت آن را انجام دهید ، رانندگی نکنید ، از ماشین آلات استفاده نکنید و هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.  مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.
تعریق بیش از حد ، اسهال یا استفراغ زیاد ممکن است باعث از بین رفتن بیش از حد آب بدن (کمبود آب بدن) شود و خطر سرگیجه شما را افزایش دهد. اسهال طولانی مدت یا استفراغ را به پزشک گزارش دهید. برای جلوگیری از کم آبی مایعات کافی بنوشید مگر اینکه پزشک شما را به روش دیگری هدایت کند.
این محصول ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمکی حاوی پتاسیم ، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف در بارداری

گروه C (سه ماه اول)؛گروه D (سه ماه دوم و سوم)

هر چه سریعتر با شناسایی بارداری قطع شود.اثزات سیستم رنین آنژیوتانسین باعث ایجاد الیگوهیدرامینوس می شود که ممکن است منجر به آسیب جنین و یا مرگ شود.
 

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.