تریمپرازین Trimeprazine

گروه دارو: آنتی هیستامین

تریمپرازین (آلیممازین) یک آنتی هیستامین سه حلقه ای است که ساختار آن مشابه آنتی سایکوتیک های فنوتیازینی است، اما در جانشینی حلقه و ویژگی های زنجیره متفاوت است. یک مشتق فنوتیازینی است که به عنوان ضد خارش استفاده می شود.

مکانیسم اثر

تریمپرازین با هیستامین آزاد برای اتصال به محل های گیرنده HA رقابت می کند. اثرات هیستامین را بر گیرنده های HA آنتاگونیزه می کند، که منجر به کاهش علائم منفی ناشی از اتصال به گیرنده هیستامین می شود.

فارماکودینامیک

این دارو به عنوان یک آنتی هیستامین، آرام بخش و یک ضد تهوع عمل می کند. تریمپرازین به طور عمده به عنوان ضد تهوع، برای جلوگیری از بیماری حرکت و یا به عنوان آنتی هیستامین در ترکیب با داروهای دیگر در فرآورده های سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود.
آنتی هیستامین های سه حلقه ای از نظر ساختاری مشابه با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای هستند، که اثرات جانبی آنتی هیستامینرژیک هر دو دسته و پروفایل تحمل پایین آنتی هیستامین های H1 سه حلقه ای را توجیه می کند.

فارماکوکینتیک

جذب: به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود.

متابولیسم: کبدی

مقدار مصرف تریمپرازین

اطلاعاتی مجود نیست.

هشدارها

  • اگر به داروی تریمپرازین یا هر جزئی از این دارو حساسیت دارید.
  • اگر به داروهایی مانند این یا هر نوع دارو، غذا یا سایر مواد حساسیت دارید. در مورد آلرژی و علائم خود مانند راش، ،کهیر، خارش، تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه ، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو یا هر علامت دیگر به پزشک خود بگویید.
  • اگر بسیار خواب آلوده هستید.
  • اگر اخیرا الکل یا مقدار زیادی از داروهای را مصرف کرده اید که ممکن است عملکرد شما را کاهش دهد مانند فنوباربیتال یا ضد دردها مانند اکسی کدون.
  • اگر تا به حال مشکل خونی داشته اید.
• این دارو را به کودک زیر 2 سال ندهید.

نکات قابل توصیه

  • به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • بیش از آنچه پزشک به شما گفته است مصرف نکنید.مصرف بیش از حد شانس بروز عوارض جانبی بسیار بد را افزایش می دهد.
  • اجتناب از رانندگی و انجام وظایف یا اقدامات دیگر که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که متوجه شوید که دارو چگونه بر شما تاثیر می گذارد.

قبل از اینکه از الکل یا داروهای دیگر و محصولات طبیعی استفاده کنید که باعث کاهش فعالیت شما می شود، با پزشک خود صحبت کنید.

  • در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.

اگر شیردهی دارید، به پزشک خود بگویید. شما باید درباره هر گونه خطری برای کودک خود صحبت کنید.

  • موقع خواب بخورید. اگر به شما گفته شده است که این دارو را در طول روز مصرف کنید، دوز را پس از وعده های غذایی مصرف کنید.
• اگر دارو را به طور منظم مصرف می کنید، دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.