ساماریوم اس ام 153 لکسیدرونام samarium sm 153 lexidronam


Samarium Sm 153 لکسیدرونام یک داروی رادیواکتیو است که برای درمان درد ناشی از سرطان که به استخوان گسترش یافته استفاده می شود. این یک داروی رادیویی است. رادیوداروها داروهای رادیواکتیو هستند که می توانند برای تشخیص برخی بیماری ها با مطالعه عملکرد اندام های بدن یا درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. لکسیدرونام Samarium Sm 153 برای کمک به تسکین درد استخوان که ممکن است در انواع خاصی از سرطان ایجاد شود ، استفاده می شود. ساماریوم رادیواکتیو در ناحیه سرطان استخوان گرفته شده و اشعه ای را به شما می دهد که به تسکین درد کمک می کند.

مکانیسم اثر

Samarium Sm-153 EDTMP میل به استخوان و تمرکز در مناطق گردش استخوان در ارتباط با هیدروکسی آپاتیت دارد. Samarium Sm-153 EDTMP در محل متاستازهای استخوان گرفته می شود. در مطالعات ، ساماریوم در ضایعات استئوبلاستیک 5 برابر بیشتر از استخوان طبیعی تجمع یافت.

فارماکوکینتیک

شروع اثر: تسکین درد: 1 هفته ؛ حداکثر تسکین درد در 3 تا 4 هفته رخ می دهد.

دفع: ادرار (34.5٪ ± 15.5٪ در 6 ساعت اول)

موارد مصرف ساماریوم اس ام 153 لکسیدرونام

درد ضایعه استخوانی متاستاتیک استئوبلاستیک

مقدار مصرف ساماریوم اس ام 153 لکسیدرونام

درد ضایعه استخوان متاستاتیک استئوبلاستیک: IV: 1 mCi / kg (37 MBq / kg)
 

موارد منع مصرف

حساسیت شناخته شده به اتیلن دی آمین تترامتیلن فسفونیک اسید (EDTMP) ، ترکیبات فسفونات مشابه یا هر جزئی از فرمولاسیون

هشدارها

نگرانی های مربوط به عوارض جانبی:

• سرکوب مغز استخوان: ممکن است باعث میلوساپرس (لکوپنی ، ترومبوسیتوپنی و کم خونی) شود. سلولهای سفید خون و پلاکت کم معمولاً در عرض 3 تا 5 هفته اتفاق می افتد و بعد از 8 هفته بهبود می یابد. شمارش خون را حداقل به مدت 8 هفته یا تا زمان بهبودی کافی کنترل کنید. قبل از درمان ، وضعیت هماتولوژیک فعلی و سابقه پاسخ سرکوب کننده میلوس به سایر عوامل میلوتوکسیک را در نظر بگیرید.

• شعله ور شدن درد استخوان: در بعضی از بیماران افزایش گذرا در درد استخوان (معمولاً خفیف) که در عرض 3 روز اتفاق می افتد گزارش شده است. ممکن است با مسکن کنترل شود.

• انعقاد داخل عروقی منتشر (DIC): DIC فعال ممکن است یک عامل خطر برای ترومبوسیتوپنی شدید پس از درمان باشد. مرگ و میر در بیماران مبتلا به DIC که داروهای رادیودارویی ساطع کننده بتا دریافت می کنند رخ داده است.

نگرانی های مربوط به بیماری:

• نارسایی قلبی: در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با احتیاط مصرف شود. آبرسانی توصیه شده برای تقویت دفع ادرار ممکن است ضعیف باشد و ممکن است نیاز به مدیریت حمایتی بیشتری داشته باشد.

• هیپوکلسمی: در بیماران در معرض خطر هیپوکلسمی با احتیاط مصرف شود (سطح پایین کلسیم گزارش شده است).

• نارسایی کلیه: در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی با احتیاط مصرف شود. آبرسانی توصیه شده برای تقویت دفع ادرار ممکن است ضعیف باشد و ممکن است نیاز به مدیریت حمایتی بیشتری داشته باشد.

مصرف در بارداری

گروه D

مطالعات تولید مثلی روی حیوانات انجام نشده است. تمام داروهای رادیویی امکان ایجاد آسیب به جنین را دارند.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا ساماریم Sm 153 لکسیدرونام در شیر مادر دفع می شود یا خیر. با این حال ، بر اساس فرضیات و محاسبات ، باید به بیمار دستور داده شود که شیر دادن را متوقف کند (کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده 1977). با توجه به پتانسیل واکنشهای جانبی جدی در نوزاد شیرخوار ، تولید کننده توصیه می کند برای استفاده از ساماریوم sm 153 لکسیدرونام تصمیم به قطع شیردهی گرفته شود.
 
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.