زانوبروتینیب zanubrutinib


زنوبروتینیب برای درمان لنفوم سلول پوششی در بزرگسالانی که حداقل یک درمان قبلی برای این بیماری دریافت کرده اند ، استفاده می شود.

مکانیسم اثر

تیروزین کیناز Bruton (BTK) یک کیناز غیر رسپتوری و یک مولکول سیگنالینگ برای گیرنده های سلول B است که در سطح سلول B محیطی بیان می شود. مسیر سیگنالینگ BCR نقش مهمی در توسعه سلول های B نرمال دارد و همچنین تکثیر و بقای سلول های بدخیم B در بسیاری از بدخیمی های سلول B ، از جمله لنفوم سلول پوششی (MCL). هنگامی که توسط کینازهای بالادستی خانواده Src فعال می شود ، BTK فسفریلاته فسفولیپاز-Cγ (PLCγ) ، منجر به حرکت Ca2 + و فعال سازی مسیرهای NF-kB و MAP کیناز می شود.
این آبشارهای پایین دست، بیان ژن های درگیر در تکثیر و بقای سلول B را تقویت می کنند. مسیر سیگنالینگ BCR همچنین پروتئین ضد آپوپتوتیک Bcl-xL را القا کرده و چسبندگی واسطه سلولهای B به اینتگرین α4β1 (VLA-4) را به مولکول -1 چسبندگی سلول عروقی (VCAM-1) و فیبرونکتین از طریق BTK تنظیم می کند. جدای از مسیر انتقال سیگنال پایین دست مستقیم سلولهای B ، BTK در گیرنده های کموکین ، گیرنده های Toll-like (TLR) و مسیرهای سیگنالینگ گیرنده های Fc نیز نقش دارد.

زانوبروتینیب با تشکیل یک پیوند کووالانسی با باقی مانده سیستئین 481 در مجموعه اتصال دهنده آدنوزین تری فسفات (ATP) BTK ، که محل فعال آن آنزیم است ، BTK را مهار می کند. این ویژگی اتصال معمولاً در سایر بازدارنده های BTK دیده می شود. با توجه به این مشخصات اتصال ، zanubrutinib همچنین ممکن است با میل متغیر به کینازهای متصل به ATP مرتبط و غیر مرتبط که دارای پسماند سیستئین هستند در این موقعیت متصل شود . با مسدود کردن مسیر سیگنالینگ BCR، زانوبروتینیب از تکثیر ، کموتاکسی و چسبندگی سلولهای بدخیم B ،جلوگیری می کند درنهایت منجر به کاهش اندازه تومور می شود.
همچنین نشان داده شد که Zanubrutinib بیان برنامه ریزی شده مرگ لیگاند 1 (PD-1) و آنتی ژن 4 (CTLA-4) مرتبط با لنفوسیت T سیتوتوکسیک را بر روی سلولهای CD4 T کاهش می دهد.

فارماکودینامیک

زانوبروتینیب یک عامل تعدیل کننده سیستم ایمنی است که بقای سلول های بدخیم B را کاهش می دهد. با اتصال به محل فعال آن BTK را مهار می کند. این ماده برای جلوگیری از تکثیر و زنده ماندن سلولهای بدخیم B برای کاهش اندازه تومور در لنفوم سلول پوششی عمل می کند.

فارماکوکینتیک

جذب:
به دنبال تجویز خوراکی 160 میلی گرم زانوبروتینیب دو بار در روز و 320 میلی گرم یک بار در روز ، میانگین (٪ CV) غلظت های حالت پایدار zanubrutinib به ترتیب 2،295 (37٪) ng · h / mL و 2،180 (41٪) ng · h / mL بود. میانگین Cmax بود 314 نانوگرم در میلی لیتر به دنبال 160 میلی گرم دو بار در روز و 543 (51٪) نانوگرم در میلی لیتر به دنبال 320 میلی گرم یک بار در روز بود.
Cmax و AUC زانوبروتینیب به روشی متناسب با دوز افزایش می یابد و پس از دوز مکرر ، تجمع سیستمیک کمتری وجود دارد. میانگین Tmax 2 ساعت است.
پروتئین بایندینگ:اتصال Zanubrutinib به پروتئین پلاسما تقریباً 94٪ است.
متابولیسم:زانوبروتینیب عمدتا توسط CYP3A4 متابولیزه می شود. متابولیت های آن مشخص نشده است.
نیمه عمر: به دنبال تجویز یک دوز خوراکی 160 میلی گرم یا 320 میلی گرم zanubrutinib ، متوسط ​​نیمه عمر تقریباً 2 تا 4 ساعت است.

مقدار مصرف زانوبروتینیب

لنفوم سلول پوششی:
برای لنفوم سلول پوششی (MCL) در بیمارانی که حداقل 1 درمان قبلی دریافت کرده اند:
160 میلی گرم PO BID یا 320 میلی گرم PO qDay تا زمان پیشرفت بیماری یا سمیت غیر قابل قبول

هشدارها

سیتوپنی درجه 3 یا 4 (به عنوان مثال ، نوتروپنی ، ترومبوسیتوپنی ، کم خونی) گزارش شده است. تعداد CBC را در طول درمان کنترل کرده و با استفاده از فاکتورهای رشد یا تزریق ، به عنوان نیاز درمان کنید
فیبریلاسیون دهلیزی و بال زدن دهلیزی گزارش شده است. بیماران با عوامل خطر قلبی ، فشار خون بالا و عفونت های حاد ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.
عفونت ها:
عفونت های کشنده و جدی (از جمله باکتری ، ویروسی یا قارچی) و عفونت های فرصت طلب گزارش شده است. عفونت ناشی از فعال سازی مجدد ویروس هپاتیت B رخ داده است
پیشگیری از ویروس هرپس سیمپلکس ، ذات الریه پنوموسیستیس جیرووسی و سایر عفونت ها را مطابق استاندارد مراقبت در بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند ، در نظر بگیرید.
تب یا سایر علائم و نشانه های عفونت را کنترل و ارزیابی کنید و به طور مناسب درمان کنید.
خونریزی
وقایع خونریزی دهنده کشنده و جدی در بیماران مبتلا به بدخیمی های خونریزی شده تحت درمان با مونوتراپی رخ داده است
وقایع خونریزی گزارش شده با و بدون درمان همزمان ضد پلاکت یا ضد انعقاد خون. همزمان با داروهای ضد پلاکت یا ضد انعقاد خون ممکن است خطر خونریزی را بیشتر کند
نظارت بر علائم و نشانه های خونریزی در صورت بروز خونریزی داخل جمجمه از هر درجه ، درمان را قطع کنید.

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده در زنان باردار برای ارزیابی خطر مرتبط با دارو برای نقایص عمده مادرزادی ، سقط جنین یا پیامدهای نامطلوب مادر یا جنین در دسترس نیست. در حین استفاده ازدارو از بارداری خودداری کنید. در صورت استفاده در دوران بارداری یا اگر بیمار هنگام مصرف زنوبروتینیب باردار شود ، بیماران را از خطر احتمالی برای جنین آگاه کنید. آزمایش بارداری قبل از شروع درمان برای زنان با توانایی باروری توصیه می شود.

مصرف در شیردهی

هیچ اطلاعاتی در مورد وجود دارو یا متابولیت های آن در شیر انسان ، اثرات آن بر کودک شیرخوار یا تولید شیر وجود ندارد با توجه به احتمال بروز واکنشهای جانبی جدی درزمان درمان در کودک شیرخوار ، به زنان شیرده توصیه کنید که در طول درمان و حداقل به مدت 2 هفته بعد از آخرین دوز ، به آنها شیر ندهند.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.