تمافلوکساسین Temafloxacin


تمافلوکساسین یک عامل آنتی بیوتیکی است که متعلق به گروه دارویی فلوروکینولون است. برای اولین بار در سال 1992 برای استفاده در بازار ایالات متحده تأیید شد که با نام Omniflox توسط آزمایشگاه های Abbot به بازار عرضه شد، اما به دلیل گزارش واکنش های جانبی جدی ، مانند واکنش های آلرژیک و کم خونی همولییریک ، که منجر به سه کشته شد ،پس از مدت کوتاهی از بازار دارویی خارج شد.

مکانیسم اثر

عمل باکتری کش تمافلوکساسین در نتیجه تداخل در فعالیت آنزیم های باکتریایی DNA gyrase و topoisomerase IV است که برای رونویسی و تکثیر DNA باکتری مورد نیاز است. به نظر می رسد DNA ژیراز هدف اصلی کینولون برای باکتریهای گرم منفی باشد. به نظر می رسد توپوایزومراز IV هدف ارجحیت در ارگانیسم های گرم مثبت باشد. تداخل با این دو توپوایزومراز منجر به شکستگی رشته کروموزوم باکتریایی ، ابرپوشش و جوش زدن مجدد می شود. در نتیجه تکثیر و رونویسی DNA مهار می شود.
 

فارماکودینامیک

فلوروكینولونها مانند لومفلوكساسین فعالیت بسیار خوبی در برابر باكتریهای هوازی گرم منفی مانند E.coli و Neisseria gonorrhea و همچنین باكتریهای گرم مثبت از جمله S. pneumoniae و Staphylococcus aureus دارند. آنها همچنین فعالیت موثری در برابر شیگلا ، سالمونلا ، کمپیلوباکتر ، ارگانیسم های گنوکوکی و سودومونا و انتروباکتر مقاوم در برابر چند دارو دارند.
 

فارماکوکینتیک

فراهمی زیستی:
مطالعات انجام شده بر روی داوطلبان سالم نشان می دهد که متوسط فراهمی زیستی تمافلوکساسین بیش از 90٪ است ، با تنوع اندکی در میان سوژه ها.
متابولیسم:
 کبدی
نیمه عمر:

در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تقریباً 8 ساعت.

موارد مصرف تمافلوکساسین

برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی ، عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری مانند پروستاتیت و عفونت های پوستی.

موارد منع مصرف

بطور کلی این دارو به علت عوارض تحدید کننده ی حیات منع مصرف دارد و از بازار دارویی حذف شده است.

عوارض جانبی تمافلوکساسین


واکنش های آلرژیک شدید و کم خونی همولیتیک در طی چند ماه اول استفاده منجر به مرگ و میر و در نهایت خروج دارو از بازار مشاهده شد.

تداخلات دارویی

ورنا کالانت

Abametapir-Abatacept-Abiraterone-Acarbose-Acebutolol-Aceclofenac                -Acemetacin.-Acenocoumarol-Acetohexamide-Adalimumab-Afelimomab-AICA-ribonucleotide               ribonucleotide -Ajmaline –Ajmaline- Albendazole- Albiglutide.-Albinterferon Alfa-2B            Albinterferon Alfa-2B.-Alclofenac Benzylpenicilloyl polylysine-Bepridil-beta-Naphthoflavone-Betamethasone-Betamethasone phosphate-Betaxolol-Betulinic Acid-Bicifadine-Bilastine-Binimetinib-Bisegliptin-Black cohosh-Bortezomib-Bretylium-Bromazepam-Bromocriptine-Bromotheophylline-Brompheniramine-Buclizine-Budesonide-Buformin-Bufylline-Bumadizone-Bunaftine-Bupranolol-Buserelin-Butriptyline-Cafedrine-Caffeine-Calcium-Calcium acetate-Calcium carbonate-Calcium chloride-Calcium citrate-Calcium glucoheptonate-Calcium gluconate-Calcium lactate-Calcium lactate gluconate-Calcium pangamate-Calcium Phosphate-Calcium polycarbophil-Canagliflozin-Canakinumab-Cannabidiol-Capmatinib-Capsaicin-Carbamazepine-Carbaspirin calcium-Carbenicillin-Carbinoxamine-Carbutamide-Carfecillin-Carindacillin-Cariporide-Carmegliptin-Carmustine-Carprofen-Carvedilol-Celecoxib-Celiprolol-Cepeginterferon alfa-2B-Ceritinib-Certolizumab pegol-Cetirizine-Chlorcyclizine-Chloroquine-Chlorpheniramine-Chlorpromazine-Chlorpropamide-Chlorprothixene-Chlorzoxazone-Choline magnesium trisalicylate-Cibenzoline-Ciclesonide-Cicletanine-Ciglitazone-Cilostazol-Cimetidine-Cimicoxib-Cinacalcet-Cinnarizine-Cinoxacin-Ciprofloxacin

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.