سفاکلور cefaclor


سفاکلور آنتی بیوتیک نسل دوم از دسته سفالوسپورین ها است. این دارو در درمان بیماری های ناشی از باکتری های بیماری زا مانند سینه‌پهلو و عفونت های ناحیه گوش، ریه، حلق، پوست و مجاری ادراری کاربرد دارد. سفاکلور مانند سایر آنتی بیوتیک های این خانواده مانع از تشکیل دیواره سلولی در باکتری می شود.

مکانیسم اثر

سفالوسپورین نسل 2 باعث مهار تشکیل دیواره سلولی میشود.

فارماکودینامیک

سفاكلور یك‌ آنتی‌بیوتیك‌ شبیه‌ پنی‌سیلین‌ است‌. این‌ دارو در درمان‌ تعداد زیادی‌ از بیماری‌ها از جمله‌ عفونت‌های‌ تنفسی‌، عفونت‌ گوش‌ میانی‌، عفونت‌های‌ پوست‌ و بافت‌ نرم‌، عفونت‌های‌ استخوان‌ یا مفصل‌، و عفونت‌های‌ اداری‌ تناسلی‌ مؤثر است‌. این‌ آنتی‌بیوتیك‌ همچنین‌ برای‌ پیشگیری‌ از عفونت‌ در بیماران‌ پس‌ از عمل‌ جراحی‌ یا افرادی‌ كه‌ به‌ هر دلیل‌ مستعد عفونت‌ هستند، استفاده‌ می‌شود.

فارماکوکینتیک

سفاکلر از مسیر گوارشی جذب خوبی دارد. به ترتیب دوزهای 250 و 500 میلی گرمی ویک گرمی خوراکی باعث ایجاد اوج غلظت های پلاسمایی 7، 13، 23 میکروگرم/ میلی لیتر بعد از 5/0 تا 1 ساعت می شوند. وجود غذا می تواند جذب دارو را به تأخیر بیاندازد اما کل میزان جذب شده تغییر نکرده باقی می ماند. نیمه عمر پلاسمایی آن 5/0 تا 1 ساعت می باشد و در اختلالات کلیوی کمی طولانی تر می شود. حدود 25درصد به پروتئین های پلاسما اتصال دارد. سفاکلر به طور وسیع در بدن توزیع می شود و از جفت عبور می کند و غلظت های پایینی در شیر مادر یافت شده است. به سرعت از طریق کلیه ها دفع می گردد و تا 85% دوز تجویزی طی 8 ساعت به صورت تغییر نکرده در ادرار ظاهر می شود که بخش عمده آن طی 2 ساعت اول رخ می دهد. غلظت های بالایی از این دارو در ادرار موجود می باشد و اوج غلظت های 600، 900، 1900 میکروگرم در میلی لیتر به ترتیب متعاقب دوزهای 25/0 و 5/0 و یک گرم حاصل شده است. پروبنسید دفع آن را به تأخیر می اندازد. مقداری از دارو توسط همودیالیز برداشت می شود.

موارد مصرف سفاکلور

سفاکلر یک داروی باکتروسیدال می باشد و دارای فعالیت ضد میکروبی مشابه با سفالکسین می باشد اما گزارش شده است که علیه باکتری های گرم منفی مثل اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیا، ناسیریا گنوره آ و پروتئوس میرابیلیس و مخصوصاً هموفیلوس آنفولانزا فعالیت بیشتری دارد. علیه بعضی گونه های هموفیلوس آنفولانزا تولید کننده بتالاکتاماز نیز فعال است. به نسبت سفالکسین یا سرفرادین مقاومت کمتری به پنی سیلیناز استافیلوکوکی دارد.

مقدار مصرف سفاکلور

  1. بزرگسالان:250 میلیگرم هر 8 ساعت تا حداکثر 4 گرم در روز
  2. کودکان تا یک ماه:20 میلیگرم/کیلوگرم در 3 دوز منقسم در عفونت های شدید تا 1 گرم در روز افزایش می یابد.
  3. یک ماه تا یک سال:62.5 میلیگرم هر 8 ساعت
  4. 5-1 سال:125 میلیگرم هر 8 ساعت
  5. بالای 5 سال:250 میلیگرم هر 8 ساعت

موارد منع مصرف

حساسیت شدید به پنی سیلین ها و سایر سفالوسپورین ها

عوارض جانبی سفاکلور

اسهال و دل پیچه از عوارض معمول این دارو است. عوارض حساسیتی به ندرت ممکن است پیش بیاید ولی بسیار حائز اهمیت است و در صورت بروز علائم حساسیت شد مانند نفس تنگی٬ تورم گلو و خارش شدید در سطح بدن باید بصورت جدی رسیدگی شود.

تداخلات دارویی

سفاکلر با آنتی اسیدها: جذب سفاکلر کاهش می یابد
سفاکلر با وارفارین: اثر وارفارین افزایش می یابد
سفاکلر با پروبنسید: دفع کلیوی سفاکلر کاهش وغلظت خونی آن افزایش پیدا می کند
تست مثبت کاذب گلوکز ادرار ایجاد می کند

هشدارها

در موارد زیر احتیاط کنید:

  • در صورتی که فرد به مصرف مشروبات الکلی عادت دارد 
  • فردی که دچار مشکلات کلیوی است.
  • اختلالات کبدی
  • سابقه خونریزی دستگاه گوارش
 هشدارها و عوارض‌ جانبی‌
در صورت‌ بروز هر یك‌ از نشانه‌های‌ زیر با پزشكتان‌ تماس‌ بگیرید:
▪ خونریزی‌ یا كبودی‌ غیرعادی‌،
▪ درد مفصلی‌،
▪ كاهش‌ برون‌ده‌ ادراری‌،
▪ اسهال‌،
▪ دردهای‌ شكمی‌،
▪ تهوع‌ و استفراغ‌،
▪ زخم‌های‌ دهانی‌ یا زبانی‌،
▪ خارش‌ یا ترشح‌ واژن‌،
▪ یا پلاك‌های‌ سفید در دهان‌ یا روزی‌ زبان‌.
یك‌ واكنش‌ نادر به‌ سفاكلور آنافیلاكسی‌ است‌ كه‌ به‌ مراقبت‌ پزشكی‌ فوری‌ نیاز دارد. از آنجایی‌ كه‌ آنافیلاكسی‌ سریع‌ پیشرفت‌ می‌كند، در صورت‌ بروز تورم‌ لب‌ها یا دور چشم‌، بثورات‌ جلدی‌، كهیر، یا تورم‌های‌ پوستی‌، تب‌، غش‌ ناگهانی‌، ضربان‌ قلب‌ تند، یا خس‌ خس‌ سینه‌ یا اشكال‌ در تنفس‌، دارو را قطع‌ كرده‌ با یك‌ مركز خدمات‌ پزشكی‌ اورژانس‌ تماس‌ بگیرید.

نکات قابل توصیه

در صورت‌ وجود هریك‌ از موارد زیر پیش‌ از مصرف‌ سفاكلور، پزشكتان‌ را مطلع‌ سازید:
▪ حساسیت‌ به‌ هر نوع‌ ماده‌ غذایی‌، نگهدارنده‌ها، رنگ‌های‌ خوراكی‌، یا داروهای‌ دیگر، به‌ ویژه‌ آنتی‌بیوتیك‌ها (پنی‌سیلین‌ها یا سفالوسپورین‌ها).
▪ بارداری‌ و شیردهی‌.
▪ عادت‌ به‌ مصرف‌ مشروبات‌ الكلی‌.
▪ در حال‌ مصرف‌ داروهای‌ دیگر، به‌ ویژه‌ داروهای‌ ضد التهابی‌ غیراستروئیدی‌ (مثل‌ ایبوپروفن‌ و آسپیرین‌)، ضد انعقادها (رقیق‌كننده‌های‌ خون‌، مثل‌ وارفارین‌)، و پروبنسید (یك‌ داروی‌ نقرس‌).
سابقه‌ یا ابتلا به‌ مشكلات‌ خونریزی‌ دهنده‌ (مثل‌ زخم‌ معده‌، هموفیلی‌ و كمبود پلاكتی‌)؛ كولیت‌ (التهاب‌ روده‌ بزرگ‌)؛ یا بیماری‌های‌ كلیوی‌ یا كبدی‌
● هنگام‌ مصرف‌ سفاكلور توصیه‌ می‌شود
▪ حتی‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودی‌ داروی‌ تجویز شده‌ را تا آخر مصرف‌ كنید تا عفونت‌ بدنتان‌ درمان‌ شده‌، از عود بیماری‌ جلوگیری‌ شود.
▪ سفاكلور را دور از دسترس‌ كودكان‌ و دور از گرما، نور مستقیم‌ و حرارت‌ مرطوب‌ نگه‌ دارید (در این‌ شرایط‌ سفاكلور فاسد می‌شود). سوسپانسیون‌ باید پس‌ از تهیه‌ در یخچال‌ نگهداری‌ شود؛ ظرف‌ ۱۴ روز مصرف‌ شود. پیش‌ از مصرف‌ شیشه‌ را به‌ خوبی‌ تكان‌ دهید.
▪ از پیمانه‌ داخل‌ جعبه‌ دارو برای‌ اندازه‌گیری‌ مقدار دارو استفاده‌ كنید.
اگر ظرف‌ ۳ روز پس‌ از آغاز درمان‌ با سفاكلور احساس‌ بهبود ندارید با پزشكتان‌ مشورت‌ كنید.
● هنگام‌ مصرف‌ سفاكلور نباید
▪ سفاكلور تاریخ‌ مصرف‌ گذشته‌ مصرف‌ كنید.

مصرف در بارداری

  • بهتر است سفاکلور در بارداری استفاده نشود.

مصرف در شیردهی

  • این دارو در شیر ترشح می شود و بنابراین مصرف سفاکلور در شیردهی باید همراه با احتیاط باشد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.