کانتاریدین Cantharidin


کانتاریدین یک ماده چرب بی بو و بی رنگ از کلاس ترپنوئید است که به صورت مایع خوراکی در کانال غذای سوسک تاول نر تولید می شود. سوسک تاول نر برای هدف طبیعی خود ، در حین جفت گیری کانتریدین را به عنوان یک هدیه هماهنگی به سوسک ماده هدیه می کند . سوسک ماده پس از جمع آوری ، کانتاریدین را روی تخمهای خود قرار می دهد تا از هر گونه شکارچی بالقوه محافظت کند.

از دهه 1950 به بعد به صورت ترکیبی ، کاربردهای موضعی این ترکیب عمدتاً به عنوان درمانی برای زگیل های پوستی استفاده می شود. در سال 1962 ، بازاریابان کانتاریدین نتوانستند داده های مربوط به کارآیی کافی را تولید کنند ، و در نتیجه تجدید نظر در FDA در مورد تایید کانتاریدین انجام می شود

امروزه ، محصولات موضعی کانتاریدین لزوماً تأثیر بهتری در درمان بیماری های موضعی پوست مانند زگیل نسبت به سایر داروهای  کراتولیتیک معمولاً نشان نمی دهند ، اگرچه مطالعات مختلف نیز امکان استفاده از کانتاریدین را به عنوان یک مدل التهابی یا در درمان سرطان بررسی کرده اند.

مکانیسم اثر

کانتاریدین به طور خاص توسط لیپیدها در غشای کراتینوسیت های پوستی جذب می شود ، جایی که باعث آزاد شدن پروتئینازهای سرین خنثی می شود. این آنزیم ها متعاقباً پیوندهای پپتیدی موجود در پروتئین های اطراف را می شکنند و منجر به انحطاط تدریجی پلاک های متراکم دسموزومی می شوند که ساختارهای سلولی مهمی هستند که در چسبندگی سلول به سلول شرکت می کنند.
چنین انحطاطی منجر به جدا شدن تونوفیلامنتهای نگهدارنده سلولها می شود. این فرآیند به عنوان یک کل منجر به آکانتولیز انتخابی (از بین رفتن اتصالات سلولی) و تاول زدن پوست در هنگام استفاده موضعی بر روی موضع های خاص مانند زگیل می شود. تاول در سایت برنامه در طی 24 تا 48 ساعت پس از استفاده ایجاد می شود و معمولاً طی 4 تا 7 روز برطرف می شود.

با این وجود ، این واقعیت که اطلاعات کمی در مورد فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک کانتاریدین در بدن انسان وجود دارد و برخی از اثرات سمی کانتاریدین که پس از مصرف خوراکی در انسان مانند زخم شدن دستگاه های دستگاه گوارش و دستگاه ادراری تناسلی ، همراه با الکترولیت و اختلال عملکرد کلیه مشاهده شده است. دلایل محکمی وجود دارد که نشان می دهد چرا این ترکیب در حال حاضر فاقد تأییدیه FDA است و به طور محدود برای موارد درمانی رسمی استفاده می شود.

فارماکوکینتیک

جذب:

این دارو از دستگاه گوارش و به میزان محدودی از پوست نیز جذب می شود.

در حال حاضر اطلاعات  فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک کمی در مورد کانتاریدین در بدن انسان وجود دارد.

مسیر حذف :

مشاهده شده است که کانتاریدین جذب شده از طریق کلیه دفع می شود.

موارد مصرف کانتاریدین

تنها کاربرد درمانی که کانتاریدین در حال حاضر به طور عمده برای آن نشان داده شده است ، به عنوان یک ماده فعال در عوامل موضعی برای درمان زگیل های معمولی (verruca vulgaris) ، زگیل های اطراف پهلو ، زگیل های کف پا و نرم تنان است.

علاوه بر این ، همچنین مطالعاتی انجام شده است که آیا این ترکیب می تواند در استفاده به عنوان یک مدل التهابی یا در درمان سرطان موثر باشد  یا هیچ یک از آنها هنوز به طور رسمی هیچ نتیجه ای را روشن نکرده است.

عوارض جانبی کانتاریدین

هشدار / احتیاط: هر چند که ممکن است نادر باشد اما بعضی از افراد هنگام مصرف  این دارو ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی. کهیر؛ خارش؛ قرمزی پوست ، تورم ، پوست تاول زده یا لایه برداری همراه با تب یا بدون تب ؛ خس خس سینه ,  تنگی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل در تنفس  یا بلع یا تکلم. گرفتگی غیرعادی صدا یا تورم  در دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
  • تحریک پوستی بسیار بد

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد هیچ گونه عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی  زیر ادامه دار یا آزار دهنده  شد ، با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • تحریک پوستی
  • تاول زدن.
  • درد پس از مدت کوتاهی بعد استفاده.
  • تغییر رنگ پوست در محل مصرف دارو.

اینها همه عوارض جانبی احتمالی این دارو نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی این دارو سوالی دارید و یا برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات قابل توصیه

قبل از مصرف دارو در صورت وجود هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در صورت حساسیت به این دارو یا هر قسمت دیگری از آن
  • در صورتی که نوعی از زگیل به نام  موزاییک زگیل  ( mosaic wart )دارید.
  • اگر پوست اطراف ناحیه تحت درمان متورم یا تحریک شده باشد.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در جریان خون
  • در صورت وجود قند خون بالا (دیابت).
  • اگر پوست دارای علائمی مانند خال ، زگیل خونریزی دهنده یا زگیل همراه با رشد مو است ,از کانتاریدین در این مناطق استفاده نکنید.
  • اگر الکل می نوشید, باید چندین ساعت پس از درمان از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید. از کانتاریدین استفاده نکنید.
  • در صورت شیردهی از این دارو استفاده نکنید.
  • همه داروها را در جای امنی نگهداری کنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • سینا | 1402/10/13

      سلام میخواستم بدونم مصرف تنها یکبار اسپانیش فلای ک حاوی کانتیریدین هست میتونه خطرناک باشه؟

      پاسخ دکتر شیعه زاده:

      با درود فراوان
      بهتر است از مصرف فراپارده های فاقد مجوز خود داری فرمایید
      در حال حاضر کانتاریدین توسط سازمانFDA غیر مجاز شناخته شده است و فراورد های با نام اسپنیش فلای دیگر حاوی این ماده نیستند و شبیه به سایر فراورده های مکمل جنسی از ترکیبات دیگر در ساخت ان ها استفاده می شود
      با احترام


    • اسماعیل | 1402/02/27

      سلام من یه قطره ی تحریک جنسی بانوان به نام اسپانیش فلای از آلمان دارم که حاوی کانتاریدین هستش. مقادیر دارو و ترکیبات این چنین هست: Zusa mensetzu ng: 10 g enthaen: Canthairs D6 9.0g Extr. Muira- puma e ling. Fluid. 111, O g. Hitwels: ENTHALT 45 vOL% Alkohol. zur oralen Anwebdung/ for oral use Pharmaceuticals آیا مصرف این دارو میتونه خطرناک باشه . میزان مصرف در هر نوبت و در هفته چند دوز میباشد ممنونم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام این دارو مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد


    • حسین ترابی | 1400/09/07

      سلام آیا ماده موثر در قطره های افزایش میل جنسی بانوان هم همین کانتریدین هستش؟؟؟ در این صورت آیا استفاده از این قطره ها بصورت خوراکی عوارض نداره؟ ممنون میشم از راهنمایی شما

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام خیر این دارو مصرف خوراکی ندارد
      به صورت موضعی برای درمان زگیل های پوستی استفاده می شود


    • مینا | 1399/10/24

      سلام روز خوش من ۱۲ سال پیش یه محلول اسیدی متخصص زنان جهت وارت تناسلی برام نوشت که ساختگی بود بعد از سه روز کاملا رفع شد الان مجدد عود کرده ولی نسخه رو ندارم امکانش هست اگه محلول خاصی سراغ دارین معرفی کنید یا اینکه از داروخانه خودتون سفارش بدم چون شهرستان هستم و امکان دسترسی ندارم ؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام با توجه به تخصصی بودن مشکل شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید