فلوربتابنF18 Florbetaben F18


فلوربتابن یک عامل تشخیص رادیواکتیو است که برای تصویربرداری به روش برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) از مغز برای تخمین تراکم پلاک نوریتریک بتاآمیلوئید در بیماران بالغ با اختلال شناختی که برای بیماری آلزایمر (AD) و سایر علل کاهش شناختی ارزیابی می شوند ، تجویز شده است.
اسکن منفی پلاک های نوریتیک پراکنده را نشان نمی دهد و تشخیص نوروپاتولوژیک آلزایمر را نفی می کند ، در حالی که اسکن مثبت پلاک های عصبی آمیلوئید متوسط ​​تا مکرر را نشان می دهد.
پلاکهای آمیلوئید متوسط ​​تا مکرر در بیماران مبتلا به آلزایمر دیده می شود اما ممکن است در افراد با سایر انواع بیماریهای عصبی و همچنین در افراد مسن با شناخت طبیعی وجود داشته باشد.

مکانیسم اثر

-فلوربتابن یک مشتق استیلبن است که به پلاک های بتاآمیلوئید در مغز متصل می شود. ایزوتوپ F 18 سیگنال پوزیترونی تولید می کند که توسط اسکنر PET شناسایی می شود.

فارماکودینامیک

-به دنبال تجویز داخل وریدی ، فلوربتابن از سد خونی مغزی عبور می کند و احتباس افتراقی را در مناطق مغزی حاوی رسوبات بتاآمیلوئید نشان می دهد. تفاوت در شدت سیگنال بین مناطق مغزی که نشان دهنده جذب فلوربتابن خاص و غیر اختصاصی است ، پایه و اساس روش تفسیر تصویر است.

فارماکوکینتیک

جذب: ده دقیقه پس از تزریق داخل وریدی 300 MBq فلوربتابن از طریق وریدی در افراد داوطلب ، تقریباً 6٪ از رادیواکتیویته تزریق شده به مغز توزیع شد. غلظتهای پلاسمایی فلوربتابن F 18 در 20 دقیقه پس از تزریق تقریباً 75٪ و در 50 دقیقه تقریبا 90٪ کاهش می یابد.
پروتئین باندینگ: 98 درصد
متابولیسم: مطالعات در شرایط آزمایشگاهی نشان می دهد که متابولیسم فلوربتابن عمدتا توسط CYP2J2 و CYP4F2 کاتالیز می شود. تقریباً تمام رادیواکتیویته F18 در ادرار به عنوان متابولیت های قطبی فلوربتابن F18 دفع شد و فقط مقادیر کمی از فلوربتابن F18 شناسایی شد.
دفع: در 12 ساعت پس از مصرف ، تقریباً 30٪ رادیواکتیویته تزریقی از طریق ادرار دفع شده بود.
نیمه عمر: یک ساعت

مقدار مصرف فلوربتابنF18

300 مگابکرل (8.1mCi) به صورت IVبلوس با سرعت یک میلی لیتر بر 6 ثانیه با حجم کل 10 میلی لیتر

هشدارها

-ممکن است در تخمین تراکم پلاک نوریت مغز در هنگام تفسیر تصویر خطا رخ دهد. تفسیر تصویر را مستقل از اطلاعات بالینی بیمار انجام دهید
خطاهای دیگر ممکن است به دلیل آتروفی مغزی گسترده باشد که توانایی تشخیص ماده سفید و خاکستری را در اسکن و همچنین مصنوعات حرکتی که تصویر را مخدوش می کنند ، محدود می کند.
مشابه سایر داروهای رادیویی ، بیمار به طور کلی در معرض تابش تجمعی طولانی مدت قرار می گیرد. قرار گرفتن در معرض تابش تجمعی طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است
برای محافظت از بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی از قرار گرفتن در معرض تابش پرتوی ناخواسته و از حمل و نقل ایمن اطمینان حاصل کنید.

نکات قابل توصیه

آماده سازی IV:
نباید رقیق شود
محلول رادیو دارو را قبل از تجویز بررسی کنید و در صورت داشتن ذرات معلق یا تغییر رنگ از آن استفاده نکنید.
برای برداشتن محلول از روش آسپتیک و محافظ تابش استفاده کنید
قبل از تجویز ، دوز را در یک کالیبراتور دوز مناسب اندازه گیری کنید
ایمنی در برابر اشعه:
داروی رادیواکتیو: استفاده از اقدامات ایمنی مناسب برای به حداقل رساندن تابش ، استفاده از دستکش ضد آب و محافظ موثر .
رادیوداروها فقط باید توسط یا تحت کنترل پزشکانی که با آموزش و تجربه خاص در استفاده ایمن و جابجایی مواد رادیواکتیو واجد شرایط هستند و تجارب و آموزش های آنها توسط آژانس دولتی مناسب مجاز به استفاده از رادیو داروها تأیید شده است ، استفاده شوند.
تجویز IV:
تزریق باید وریدی باشد.
تزریق بولوس 6sec/ml   به یک ورید بزرگ در بازو ، و به دنبال آن شستشو با حدود 10 میلی لیتر سدیم کلراید.
نگهداری:
در دمای اتاق 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) نگهداری شود.
این محصول حاوی نگهدارنده نیست در ظرف اصلی یا محافظ تشعشع معادل آن نگهدارید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

-هیچ اطلاعاتی در مورد زنان باردار برای ارزیابی خطر مرتبط با دارو در نقص عمده مادرزادی ، سقط جنین یا پیامدهای نامطلوب مادر یا جنین در دسترس نیست.
مطالعات تولید مثل روی حیوانات انجام نشده است. تمام داروهای رادیویی ، بسته به مرحله رشد جنین و مقدار دوز رادیودارو ، امکان ایجاد آسیب جنین را دارند. در صورت تجویز برای یک زن باردار ، بیمار را در مورد احتمال بروز پیامدهای نامطلوب بارداری بر اساس دوز تابش از دارو و زمان حاملگی مطلع کنید.

مصرف در شیردهی

-هیچ اطلاعاتی در مورد وجود دارو در شیر انسان ، اثرات آن بر کودک ، یا تولید شیر وجود ندارد. قرار گرفتن نوزاد در معرض دارو می تواند با قطع موقت شیردهی به حداقل برسد
مزایای رشد و سلامت شیردهی باید همراه با نیاز بالینی مادر به دارو و هرگونه اثرات سو احتمالی بر کودک شیرخوار از دارو وناشی از بیماری زمینه ای مادر بررسی شود
برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه در نوزاد ، به یک زن شیرده توصیه کنید 24 ساعت پس از تجویز دارو ، شیر مادر را پمپاژ و دور اندازد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.