میرتکس Myrtex


محلول میرتکس جهت درمان آفت دهان (Minor aphtha) و تبخال استفاده می شود.
اجزاء فرآورده: اسانس گیاه مورد (Myrtus communis). استاندارد شده: بر اساس وجود 15-9 میلی گرم 1و 8 سینئول در هر میلی لیتر از فراورده.
مواد موثره:1و 8 سینئول، آلفا- پینن، لیمونن، لینالول، میرتنیل استات.

مکانیسم اثر

اسانس گیاه مورد دارای اثرات آنتی میکروبیال است(2) و در متون طب ایرانی به استفاده از آن در شستشو و ضد عفونی کردن زخم ها، رفع تحریکات مخاط دهان ، تسکین درد دندان و رفع سستی لثه ها و زخم های دهان اشاره شده است.

فارماکودینامیک

در یک کارآزمایی بالینی دوسو بیخبر با روش نمونه برداری مستمر، 137 بیمار مبتلا به آفت دهان به ترتیب مراجعه در 3 گروه A ( محلول مورد 5% )، گروه B ( محلول مورد 10% ) یا گروه C( محلول دارونما ) قرار گرفته و از روز مراجعه تا یک روز بعد از التیام کامل ضایعه، روزی 6-5 بار، هربار 10 قطره از محلول را روی یک تکه پنبه کوچک ریخته و به مدت 30-20 ثانیه روی ضایعه آفتی قرار دادند. حداقل یک هفته بعد از شروع درمان بیماران مجدداً مورد معاینه کلینیکی قرار گرفتند و مدت زمان قطع سوزش و بهبودی کامل ضایعات از زمان شروع درمان در پرسشنامه آنان ثبت گردید. بر اساس نتایج این مطالعه میانگین مدت زمان قطع سوزش و بهبودی کامل ضایعات آفتی مینور در گروه A تفاوت معنی داری با گروه B (p<0.001 ) و با گروه C (p<0.05 ) نشان داد. محققین نتیجه گرفتند محلول مورد 5% در کاهش مدت سوزش و طول دوره زخم آفتی مینور موثر میباشد. در این بررسی هیچگونه اثر سمی یا عارضه جانبی ناشی از محلول مورد گزارش نشد

مقدار مصرف میرتکس

6-5 بار در روز، هر بار 10 قطره از محلول میرتکس را روی یک تکه پنبه کوچک ریخته و به مدت 30-20 ثانیه روی ضایعه آفتی قرار دهید.

هشدارها

میرتکس در موارد دوران بارداری، شیردهی، کودکان، بیماران مبتلا به کانسر (سرطان) منع مصرف دارد.

نکات قابل توصیه

1- قبل از شروع مصرف محلول میرتکس، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. 2- در صورتی که همزمان با شروع نشانه های آفت از محلول میرتکس استفاده شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت. 3- با قرار دادن پنبه آغشته به میرتکس روی ضایعه آفتی، معمولاً ابتدا احساس سوزش و سپس بی حسی موقت ناحیه زخم بروز میکند. لذا احساس سوزش پس از مصرف دارو طبیعی است. 4- از قرار دادن پنبه آغشته به میرتکس روی ضایعه آفتی بیش از زمان توصیه شده خودداری نمایید. 5- همانند سایر داروها، محلول میرتکس را از دسترس اطفال دور نگهدارید. 6- بلافاصله پس از مصرف میرتکس، درب آنرا محکم ببندید و دور از نور، در دمای30-15 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • جلالي | 1400/08/09

      اين دارو براي برفك دهان هم ميتونه موثر باشه؟ داروخانه اين دارو رو براي برفك دهان براي پسر ١٢ ساله ام داده. مصرف كنه؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام خیر این قطره برای آفت و تبخال موثر است