تروپین Tropine

گروه دارو: اورولوژی

تروپین برطرف کننده ی سنگ کلیه ، دافع سنگ مجاری ادراری و مدر می باشد. ترکیبات گیاهی تروپین شامل رازیانه ، خارخاسک ، کاکل ذرت و دم گیلاس می باشد. مواد موثره تروپین عبارتند از : گامفن ، پینن ، آنتول ، فن شون ، تانن ، آسکالویید ، کارواکرول ، آنتو سیانین و پورین .

مکانیسم اثر

گیاه خارخاسک از خانواده اسفندهامی باشد و قسمت مورد استفاده این گیاه میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی تمام قسمت‌های گیاه است و اغلب، تمام میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی به عنوان علف هرز در بیشتر مناطق دیده می‌شود. اگرچه گیاه خارخاسک در آمریکا و استرالیا گیاهی سمی محسوب می‌شود اما در طب سنتی چین و هند پیشینه‌ای طولانی و مصارف درمانی بسیار دارد. این گیاه با گل‌های زردرنگ در مناطق صحرایی و با شرایط نامناسب هم رشد می‌کند. خارخاسک به عنوان گیاه یک ساله در آب‌وهوای سردتر پرورش می‌یابد. از ترکیب‌های مفید و فعال موجود در گیاه خارخاسک می‌توان به ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها اشاره کرد. مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف این گیاه به افزایش ترشح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش قدرت و حجم عضلات منجر می‌شود. همچنین مصرف این گیاه تولید سلول‌های جنسی مردانه و زنانه را افزایش می‌دهد. همچنین گیاه خارخاسک در درمان بیماری‌های قلبی – عروقی همچون فشارخون بالا، کم‌خونی، ضعف گردش خون و آنژین صدری موثر است.

مقدار مصرف تروپین

مقدار معمول: بزرگسالان : روزی سه مرتبه هر بار 2 الی 3 عدد بعد از غذا

نکات قابل توصیه

1-داروی تروپین را با تجویز پزشک مصرف شود. 2-داروی تروپین را دور از دسترس کودکان قرار دهید. 3-داروی تروپین را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم نگهداری شود.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • حسن | 1399/11/06

      آقای دکتر در مورد زود انزالی و تقویت قوای جنسی میشه استفاده کرد

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      خیر 
      این دارو دافع سنگ مجاری ادراری و مدر و بر طرف کننده ی سنگ کلیه است.
      میتوانید از آفرودیت استفاده نمایید.


    • حسن | 1398/04/04

      با سلام و عرض احترام حضورتان عرض کنم مادرم 80 سال سن دارند و دارای سنگ صفرا طوری که سنگها حالت لجنی شده و بعضی از آنها مجرا را مسدود مینمایند و دکتر تشخیص عمل جراحی داده اند لیکن مادر بنده بعلت داشتن نارسایی قلب و آب اوردن ریه شان حاضر به جراحی نیستند و در هفته یا ده روز یکبار دچار حالت تهوع و زردی پوست و یا تب و لرز میگردند با توصیف مراتب بالا آیا جایز به خوردن قرصها هستند و میتوانیم از قرص های مزبور برایشان استفاده کنیم ضمن اینکه هیچ قرصی برای درمان صفرا استفاده نمی کنند ممنون و سپاسگزار

      پاسخ آقای دکتر جلیلی:

      این دارو به دلیل داشتن اثرات ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف مجاری ادرار و مدر بودن سبب تسهیل دفع سنگ های ادراری می شود و مصرف آن برای مشکل مادر شما سودمند نیست. در صورتی که با داروهای حل کننده سنگ صفرا مشکل حل نشد چاره ای جز جراحی نیست.