کامبوجا kombucha tea


کامبوچا نوعی چای گیاهی است. قارچ مربوط به کامبوچا ۲۲۰ سال قبل از میلاد در چین (منچوری) مورد مصرف داشته‌است و سپس از راه خطوط بازرگانی به روسیه وکشورهای اروپای شرقی انتقال یافته، در آنجا عمومیت پیدا کرد.
قبل از جنگ جهانی دوم استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرده بود ولی، در زمان جنگ به دلیل کمبود چای و شکر (محیط کشت کامبوچا ) از رواج افتاد. امروزه این قارچ در اروپا و آمریکا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در آمریکا انجمن استفاده کنندگان از این قارچ تأسیس شده‌است.

مکانیسم اثر

کامبوچا یک لایه پلی ساکارید حاوی انواعی از مخمرها و باکتری‌ها است. این باکتری‌ها شامل Bacterium xylinum، Acetobacter ketogenum، Bacterium gluconicam و مخمرهایی از انواع شیزوساکارو میسس، ساکارومیسس، تورولا و… است.
مسیر تخمیر بدین ترتیب است که ابتدا مخمرهای موجود در محیط کشت، قند ساکارز را شکسته، گلوکز و فروکتوز تولید می‌کنند. فروکتوز هم با ایزومریزاسیون به گلوکز تبدیل شده، در مرحله بعد این قندها به مصرف مخمرها می‌رسند و الکل و Co۲ تولید می‌نمایند.
Co۲ در نوشیدنی باقی می‌ماند وباعث می‌شود این نوشیدنی گازدار شود. وقتی الکل به مقدار مناسب تولید شد زمینه برای رشد باکتری‌هایی که از منبع کربنی جهت رشد و تکثیر خود استفاده می‌کنند مناسب می‌شود و باکتری‌ها فعال می‌گردند و الکل را به اسیدهایی از قبیل اسید استیک، اسید لاکتیک، اسید گلوکونیک و اسید گلوکورونیک تبدیل می‌کنند.
این نوشیدنی شامل ویتامین‌های B۱ تا ,B۱۲ و اسید فولیک وهمچنین دارای Usnic acid است که خواص ضدباکتریایی دارد. لازم به ذکر است، ازآنجا که شکر و کافئین اولیه به مصرف مخمر وباکتری می‌رسد، نوشیدنی در پایان کار هیچ یک از این موارد مضر را دارا نیست. البته ترکیب این نوشیدنی براساس نواحی متفاوت آب و هوایی، روش رشدو… کمی تفاوت دارد، اما درهمه موارد، این نوشیدنی ترش و شیرین با طعم و عطر دلنشین و دلپذیر و خواص درمانی تغذیه‌ای بسیار بالا می‌باشد .

مقدار مصرف کامبوجا

توجه: این مقدار توصیه شده تنها برای افراد بزرگسال و سالم بدون پیشینه بیماری یا مصرف داروی خاص می باشد.

توصیه می شود کامبوجا از مقادیر کم شروع شود ، 150 میلی لیتر یک بار در روزبمدت سه یا چهار روز سپس 300 میلی لیتر در روز و پس از یک هفته 450 میلی لیتر در روز.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.