توسیان Tussian

گروه دارو: تنفسی

شربت توسیان در سرفه، برونشیت، لارنژیت و تنگی نفس استفاده می شود. اجزائ فرآورده:به میزان ۷۵۰ میلی‌گرم در هر ۵ میلی لیتر. (Thymus vulgaris) عصاره مایع برگها و سرشاخه‌های گلدار آویشن.استاندارد شده برحسب ۰/۹- ۰/۷ میلی گرم تیمول در ۵ میلی لیتر شربت.موادموثره شامل: اپی ژنین، لوتئولین، تیمونین، نارین‌ژنین می باشد.

مکانیسم اثر

1. اثر ضد سرفه، خلط آور و ضد اسپاسم از مهمترین آثار فارماکولوژیک آویشن بحساب می‌آید. 2. این آثار را به اسانسهای فرار (مانند تیمول و کارواکرول) نسبت می دهند . 3. اسانسهای فرار در گیاه آویشن، اثر ضد اسپاسم روی نسوج ریوی انسان دارد. مصرف آویشن و یا عصاره آن در درمان برونشیت، سیاه سرفه والتهاب مجاری تنفسی توسط مقامات بهداشتی در کشور آلمان مورد‌تایید قرار گرفته است . 4. در یک مطالعه دوسوکور و راندم 60 بیمار مبتلا به سرفه‌های شدید تحت درمان با شربت آویشن یا داروی برم هگزین برای مدت 5 روز قرارگرفتند .اثر دو دارو مشابه یکدیگر بود وتفاوتی بین اثر این دو دارو دیده نشد این آزمایش نشان دهنده اثر بخشی شربت آویشن در درمان سرفه می‌باشد. 5.اثر ضد‌میکروبی و ضد‌قارچی تیمول بخوبی شناخته شده است. تیمول، کارواکرول، سینام الدئید و اوژنول اثر ضد‌میکروبی وسیع‌الطیف تیمول وکارواکرول رسیده است .

مقدار مصرف توسیان

اطفال ۱ تا ۶ سال : سه نوبت در روز، هر بار یک قاشق مرباخوری، کودکان ۶ سال به بالا : سه نوبت در روز، هر بار 2 قاشق مرباخوری .

هشدارها

1-در افراد دیابتیک با نظر پزشک مصرف شود. 2-در افراد با سابقه حساسیت به گونه های گیاه آویشن منع مصرف دارد.

نکات قابل توصیه

1-در عوارض سرفه که بیش از یک هفته طول بکشد و در هنگام بروز تنگی نفس، تب و یا وجود اخلاط خونی یا عفونی به پزشک مراجعه شود.. 2-در افراد حساس به فرآورده‌های گیاهی ممکن است موجب حساسیت مختصری شود. 3-دور از دسترس کودکان نگهداری شود 4-مصرف شربت توسیان در خانم های باردار یا شیرده منعی ندارد.

مصرف در بارداری

در صورت صلاح دید پزشک مصرف شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • آرزو | 1402/12/21

      آیا این دارو خواب آور است!؟!

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام بله احتمال خواب آور بودن این داروی گیاهی است


    • آصف | 1399/02/27

      با احترام شربت سرفه شما را که آخرین تاریخ مصرف یا انقضای آن ۱۱.۲۰۱۷ میباشد مصرف نمودم چون دسترسی به دارو نداشتم. پس از انقضا که حدود چهار سال میباشد داروی شما باعث بهبودی من شده و حال سوالم از شما این است که چطور اجناس ایرانی که در کل قابل اعتماد نیستند این دارو پس از چهار سال هنوز تاثیر خود را حفظ کرده. حطی میتوانم عکس شیشه دارو را برای شما ارسال بدارم با احترام و سپاس آصف

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      تاریخ انقضا تاریخی هستش که تا اون تاریخ دارو 100 درصد تاثیر داره . ولی بعد از اون این تاثیر به 80 درصد میرسه به همین علت ممکنه باز هم دارو اثر داشته باشه . اما علت اینکه گفته میشه بعد از تاریخ انقضا دارو مصرف نشه اینه که در کنار این ممکنه اثرات سمی هم وجود داشته باشه ولی دلیل بر این نیست که کل اثر دارو از بین بره و باز هم ممکنه تاثیر داشته باشه


    • هاتف | 1399/01/20

      آیا برای حاملگی خطر ندارد

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      در صورت صلاحدید پزشک میتونه مصرف بشه