دیابت نوع 1.5 چیست؟

دیابت نوع 1.5 چیست؟

● دیابت نوع 1.5 که به آن دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان (LADA) نیز گفته می شود، وضعیتی است که ویژگی های مشترک دیابت نوع 1 و نوع 2 را دارد.

 

● LADA در دوران بزرگسالی تشخیص داده می شود و علائم به تدریج مانند دیابت نوع 2 شروع می شود. اما برخلاف دیابت نوع 2، LADA یک بیماری خودایمنی است و با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی قابل برگشت نیست.

 

● در صورت ابتلا به دیابت نوع 1.5 نسبت به دیابت نوع 2، سلول های بتا خیلی سریع تر از کار می افتند. تخمین زده می شود که 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت دارای LADA هستند.

 

● دیابت نوع 1.5 به راحتی - و اغلب - به اشتباه به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود. اگر در محدوده وزنی سالم هستید، سبک زندگی فعالی دارید و دیابت نوع 2 برای شما تشخیص داده شده است، این احتمال وجود دارد که در اصل مبتلا به LADA باشید.

علائم دیابت نوع 1.5

● علائم دیابت نوع 1.5 در ابتدا ممکن است مبهم باشد. مانند:

  • ○ تشنگی مکرر
  • ○ افزایش ادرار، از جمله در شب
  • ○ کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • ○ تاری دید و سوزن سوزن شدن اعصاب

 

● در صورت عدم درمان، دیابت نوع 1.5 می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود، وضعیتی است که در آن بدن به دلیل عدم وجود انسولین نمی تواند از قند به عنوان سوخت استفاده کند و شروع به سوزاندن چربی می کند. این حالت باعث تولید کتون هایی می شود که برای بدن سمی هستند.


دیابت نوع 1.5

علت ایجاد دیابت نوع 1.5

● برای درک اینکه چه چیزی باعث دیابت نوع 1.5 می شود، باید تفاوت بین سایر انواع اصلی دیابت را بدانید.

 

○ دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود زیرا نتیجه تخریب سلول های بتای پانکراس توسط بدن است. این سلول ها به بدن کمک می کنند تا انسولین بسازد، هورمونی که به شما اجازه می دهد گلوکز (قند) را در بدن خود ذخیره کنید. افرادی که دیابت نوع 1 دارند برای زنده ماندن نیاز به تزریق انسولین به بدن خود دارند.

 

○ دیابت نوع 2 در درجه اول با مقاومت بدن در برابر اثرات انسولین مشخص می شود. مقاومت به انسولین در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی مانند رژیم غذایی پر کربوهیدرات، کم تحرکی و چاقی ایجاد می شود. دیابت نوع 2 را می توان با مداخلات سبک زندگی و داروهای خوراکی کنترل کرد، اما بسیاری از افراد ممکن است برای کنترل قند خون خود به انسولین نیز نیاز داشته باشند.

 

○ دیابت نوع 1.5 می تواند با آسیب وارد شده به پانکراس از آنتی بادی های ضد سلول های تولید کننده انسولین ایجاد شود. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است دخیل باشند، مانند سابقه خانوادگی بیماری های خودایمنی. هنگامی که لوزالمعده در دیابت نوع 1.5 آسیب می بیند، بدن مانند نوع 1، سلول های بتای پانکراس را از بین می برد. اگر فرد مبتلا به دیابت نوع 1.5 نیز دارای اضافه وزن یا چاق باشد، ممکن است مقاومت به انسولین نیز وجود داشته باشد.

تشخیص دیابت نوع 1.5

دیابت نوع 1.5

● دیابت نوع 1.5 در بزرگسالی رخ می دهد، به همین دلیل است که معمولا با دیابت نوع 2 اشتباه می شود. اکثر افراد مبتلا به این نوع دیابت بالای 40 سال سن دارند و برخی ممکن است حتی در 70 یا 80 سالگی به این بیماری مبتلا شوند.

 

● فرآیند تشخیص LADA ممکن است مدتی طول بکشد. اغلب، افراد (و پزشکان) ممکن است تصور کنند که دیابت نوع 2 دارند زیرا این دیابت در مراحل بعدی زندگی ایجاد شده است.

 

● درمان‌های دیابت نوع 2، مانند متفورمین، می‌توانند علائم دیابت نوع 1.5 را تا زمانی که پانکراس تولید انسولین را متوقف کند، کنترل کند. این نقطه ای است که بسیاری از مردم متوجه می شوند که در تمام مدت با LADA سر و کار داشتند. به طور معمول، پیشرفت به سمت نیاز به انسولین بسیار سریعتر از دیابت نوع 2 است و پاسخ به دارو برای کاهش سطح قند خون (داروهای خوراکی کاهنده قند خون) ضعیف است.

 

● افرادی که دیابت نوع 1.5 دارند، معمولاً معیارهای زیر را دارند:

  • ○ چاق نیستند
  • ○ در زمان تشخیص بیش از 30 سال سن دارند.
  • ○ نتوانسته اند علائم دیابت خود را با داروهای خوراکی یا تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی مدیریت کنند.

 

● آزمایشات برای تشخیص هر نوع دیابت عبارتند از:

  • ○ آزمایش گلوکز ناشتا، با خون‌گیری که پس از هشت ساعت ناشتا بودن انجام می‌شود.
  • ○ آزمایش تحمل گلوکز خوراکی، در خونگیری که پس از هشت ساعت ناشتا بودن، دو ساعت پس از مصرف یک نوشیدنی با گلوکز بالا انجام می شود.
  • ○ یک آزمایش تصادفی گلوکز پلاسما، با خونگیری انجام می شود که قند خون را بدون در نظر گرفتن آخرین باری که چیزی خورده اید آزمایش می کند.

 

● همچنین می‌توان خون را برای آنتی‌بادی‌های خاصی، در زمانی که نوع دیابت در اثر واکنش خودایمنی در بدن تان ایجاد می‌شود، آزمایش کرد.

درمان دیابت نوع 1.5

دیابت نوع 1.5

● دیابت نوع 1.5 ناشی از عدم تولید انسولین کافی در بدن است. اما از آنجایی که شروع آن تدریجی است، داروهای خوراکی که دیابت نوع 2 را درمان می کنند، حداقل در ابتدا می توانند برای درمان آن موثر باشند.

 

● افرادی که دیابت نوع 1.5 دارند نیز ممکن است برای حداقل یکی از آنتی بادی هایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تمایل به داشتن آن دارند، مثبت باشد. همانطور که بدن تولید انسولین خود را کند می کند، به عنوان بخشی از درمان به انسولین نیاز خواهید داشت. افرادی که LADA دارند اغلب در عرض پنج سال به انسولین نیاز دارند.

 

● درمان با انسولین بهترین روش درمانی برای دیابت نوع 1.5 است. انواع مختلفی از انسولین و رژیم های انسولینی وجود دارد. دوز انسولین مورد نیاز ممکن است روزانه متفاوت باشد، بنابراین نظارت بر سطح گلوکز از طریق آزمایش مکرر قند خون ضروری است.

چشم انداز دیابت نوع 1.5

● امید به زندگی برای افرادی که LADA دارند مشابه افرادی است که سایر انواع دیابت دارند. قند خون بالا در یک دوره زمانی طولانی می تواند منجر به عوارض دیابت مانند بیماری کلیوی، مشکلات قلبی عروقی، بیماری چشم و نوروپاتی شود که می تواند بر پیش آگهی تأثیر منفی بگذارد. اما با کنترل خوب قند خون می توان از بسیاری از این عوارض پیشگیری کرد.

 

● در گذشته، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، امید به زندگی کوتاه‌تری داشتند. اما بهبود درمان های دیابت این آمار را تغییر داده است. با کنترل خوب قند خون، امید به زندگی طبیعی امکان پذیر است.

 

● برخی از کارشناسان معتقدند که درمان با انسولین از همان ابتدای تشخیص می تواند به حفظ عملکرد سلول های بتا کمک کند. براساس این نظر، تشخیص صحیح در اسرع وقت بسیار مهم است.

 

● از نظر عوارضی که ممکن است بر چشم انداز تأثیر بگذارد، بیماری تیروئید در افرادی که مبتلا به LADA هستند بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است. افرادی که دیابت دارند و به خوبی آن را مدیریت نمی کنند، دیرتر از زخم‌ها بهبود می‌یابند و احتمال ابتلا به عفونت‌ در آنها بیشتر است.

پیشگیری از دیابت نوع 1.5

● در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1.5 وجود ندارد. مانند دیابت نوع 1، عوامل ژنتیکی در پیشرفت این بیماری نقش دارند. تشخیص زودهنگام و مدیریت صحیح علائم بهترین راه برای جلوگیری از عوارض دیابت نوع 1.5 است. 

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود؟
دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود؟

دیابت شیرین یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون می‌شود. بدن شما یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به ...

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) چیست؟ چه علائمی دارد؟
اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) چیست؟ چه علائمی دارد؟

ADHD یا بیش فعالی یک بیماری مغزی طولانی‌مدت (مزمن) است که باعث اختلال در عملکرد اجرایی می‌شود، به این معنی که توانایی فر...

رژیم غذایی دیابت: تغذیه مناسب برای بیماران دیابتی
رژیم غذایی دیابت: تغذیه مناسب برای بیماران دیابتی

رژیم دیابت صرفاً به معنای خوردن سالم‌ترین غذاها در مقادیر متوسط و پایبندی به وعده‌های غذایی منظم است. ما به این یک برنام...

بررسی علائم دیابت در سالمندان و روش های پیشگیری
بررسی علائم دیابت در سالمندان و روش های پیشگیری

شناخت علائم دیابت در سالمندان برای جلوگیری از مشکلات جدی سلامتی ضروری است. برخی از سالمندان احتمالاً علائمی خفیفی را تجر...

8 تاثیر دیابت بر بدن | بررسی عوارض دیابت
8 تاثیر دیابت بر بدن | بررسی عوارض دیابت

تاثیر دیابت بر بدن، به نوع دیابت نیز بستگی دارد. دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2.افزایش قند خون ن...

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.