تفاوت عملکرد سیگار، ویپ (Vape) و آیکاس (IQOS)

تفاوت عملکرد سیگار، ویپ (Vape) و آیکاس (IQOS)

مقدمه دکتر داروساز:

● در سال‌های اخیر در سراسر دنیا شاهد گسترش تولید و عرضه محصولات جایگزین سیگار هستیم. این محصولات دارای ظاهر بسیار جذاب، شیک و با تکنولوژی بالا هستند. این جذابیت‌ها در کنار تبلیغات گسترده باعث شده است که ماهیت و جایگاه واقعی آنها در جامعه به‌درستی شناخته نشده باشد.

 

● در این مقاله سعی شده است تا با معرفی انواع کلی و شناخت عملکرد این فرآورده‌ها، تصویر روشن‌تری از کاربرد و جایگاه آنها به لحاظ علمی برای مخاطبین فراهم شود.

عملکرد سیگار: سیگار تنباکو را می‌سوزاند و دود ایجاد می‌کند

● سیگار تنباکویی است که پردازش شده و در کاغذ پیچیده می‌شود و با آتش زدن می‌توان دود آن را استنشاق کرد. در دمای 600 درجه سانتیگراد می‌سوزد، اما در حین پک زدن می‌تواند به دمای بالای 800 درجه سانتیگراد نیز برسد.

 

● سوختن تنباکو، دلیل اصلی آسیب‌زا بودن سیگار است. این عمل سوختن است که بیشتر مواد شیمیایی مضر و بالقوه مضر را در دود استنشاقی آزاد می‌کند و این سطح بالای مواد شیمیایی است که علت اصلی بیماری‌های مرتبط با سیگار است.

عملکرد محصولات تنباکوی گرم شده (با نام تجاری آیکاس IQOS): بدون سوختن، بدون دود

● محصولات تنباکوی گرم شده دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که از نامشان پیداست: آنها به‌جای سوزاندن تنباکو، آن را گرم می‌کنند. این بزرگ‌ترین تفاوت بین آنها و سیگار است.

 

سیگار

● با نسوختن تنباکو، محصولات تنباکوی گرم شده دود ایجاد نمی‌کنند و آئروسل‌های آنها احتمالاً در مقایسه با دود سیگار حاوی سطوح کمتری از مواد شیمیایی مضر باشد.

 

● محصول تنباکوی گرم شده از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود: منبع گرمایش و خود تنباکو. دمای دقیقی که تنباکو در آن گرم می‌شود از محصولی به محصول دیگر متفاوت است.

 

● نکته مهم این است که محصولات تنباکوی گرم شده باید از دماهای بالا که در آن تنباکو سوزانده می‌شود، اجتناب کنند.

عملکرد سیگار الکترونیک: بدون سوزاندن، بدون تنباکو، بدون دود

● مانند محصولات تنباکوی گرم شده، سیگارهای الکترونیکی دود ایجاد نمی‌کنند؛ زیرا تنباکو را نمی‌سوزانند. در واقع، آنها حتی حاوی تنباکو نیستند.

 

سیگار

● آنها یک مایع را که اغلب حاوی نیکوتین است گرم می‌کنند تا یک آئروسل تولید کند و کلمه ویپ مخفف کلمه معادل انگلیسی ایجاد کننده آئروسل و بخار (vaporizer) است.

آیا محصولات تنباکوی گرم شده و سیگارهای الکترونیک کمتر از سیگارهای معمولی مضر هستند؟

● بخارات تولید شده از سیگارهای الکترونیک حاوی مواد سمی ناشی از سوختن نیکوتین و سایر مواد جانبی به کار رفته در مایع در حال سوختن است.

 

● بخارات تولید شده از محصولات تنباکوی گرم شده معمولاً حاوی سطوح کمتری از مواد مضر نسبت به دود سیگارهای معمولی است. با این حال، این بدان معنا نیست که محصولات تنباکوی گرم شده ایمن هستند.

 

● تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات تنباکوی گرم شده و بخارات آنها حاوی بسیاری از مواد مضر مشابه سیگارهای معمولی و همچنین سایر مواد مضر هستند که در سیگارهای معمولی وجود ندارند.

 

● تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا افراد سیگاری بزرگسالی که به طور کامل به محصولات تنباکو گرم شده روی می‌آورند، ممکن است در ریسک خطر کم‌تری برای ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تنباکو باشند، مورد نیاز است. مطالعات سایر کشورها نشان می‌دهد که اکثر بزرگسالانی که از محصولات تنباکوی گرم استفاده می‌کنند، نتوانسته‌اند سیگار را ترک کنند.

 

سیگار

● نظرسنجی‌ها از جوانان در ایالات متحده نشان می‌دهد که آنان از محصولات تنباکو گرم شده در ترکیب با سایر محصولات تنباکو استفاده می‌کنند. استفاده از محصولات تنباکوی متعدد با افزایش خطر وابستگی به نیکوتین و اثرات نامطلوب سلامتی همراه است.

 

● از فوریه 2022، FDA تنها یک سیستم فرآورده‌های تنباکوی گرم شده (IQOS) را مجاز کرده است تا به‌عنوان محصولات تنباکوی با خطر اصلاح شده به بازار عرضه شود. این محصولات صرفاً با این ادعا به بازار عرضه می‌شوند که فردی که از سیگار معمولی استفاده می‌کند و به طور کامل آن را به IQOS تغییر می‌دهد، می‌تواند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را کاهش دهد.

 

● در حال حاضر در مورد سایر برندهای تولید شده و یا حتی دود دست دوم آیکاس (استنشاق بخارات حاصل از مصرف فرد دیگر) نمی‌توان چنین ادعایی را درست دانست.

اثرات استفاده از جایگزین‌های سیگار بر سلامتی چیست؟

  • ○ این محصولات هنوز جدید بوده و دانشمندان در مورد اثرات کوتاه مدت و بلندمدت آن در حال بررسی هستند.
  • ○ استفاده از هر محصول تنباکو و نیکوتین - از جمله محصولات تنباکو گرم شده - مضر است، به‌ویژه برای جوانان، بزرگسالان، زنان باردار و همچنین بزرگسالانی که در حال حاضر از محصولات تنباکو استفاده نمی‌کنند.
  • ○ این محصولات حاوی نیکوتین هستند و نیکوتین بسیار اعتیادآور است.
  • ○ قرار گرفتن در معرض نیکوتین همچنین می‌تواند به مغز در حال رشد نوجوان آسیب برساند. مغز تا حدود 25 سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد.
  • ○ استفاده از نیکوتین در سنین نوجوانی می‌تواند به بخش‌هایی از مغز آسیب برساند که کنترل توجه، یادگیری، خلق‌وخو و کنترل تکانه را بر عهده دارند.
  • ○ استفاده از نیکوتین در دوران نوجوانی ممکن است خطر اعتیاد به سایر مواد مخدر را در بزرگسالی افزایش دهد.
  • ○ نیکوتین برای جنین در حال رشد سمی است.

کلام آخر

  • ○ تحقیقات بیشتری برای درک اثرات کوتاه مدت و بلند مدت محصولات تنباکوی گرم شده و سیگارهای الکترونیک بر سلامتی مورد نیاز است.
  • ○ از نظر علمی نشان داده نشده است که محصولات تنباکوی گرم شده و سیگارهای الکترونیک به ترک سیگار کمک کنند و یک روش مورد تأیید FDA برای ترک سیگار نیستند.
  • ○ اگر هرگز از محصولات تنباکو، از جمله محصولات تنباکو گرم شده استفاده نکرده‌اید، آن را شروع نکنید. 


در صورتی که در مورد مطالب فوق، سؤالی از دکتر داروساز دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

با آرزوی سلامتی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.