دیسپلازی دهانه رحم چیست؟

دیسپلازی دهانه رحم چیست؟

● دیس پلازی دهانه رحم یک وضعیت پیش سرطانی است که در آن سلول‌های غیر طبیعی در سطح دهانه رحم رشد می‌کنند. دهانه رحم به قسمت بالایی واژن متصل است. نام دیگر دیسپلازی دهانه رحم، نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن یا CIN است.

● "درون اپیتلیال" به این معنی است که سلول‌های غیر طبیعی در سطح (بافت اپیتلیال) دهانه رحم وجود دارند و از آن لایه سطحی عبور نکرده‌اند. کلمه "نئوپلازی" به رشد سلول‌های غیر طبیعی اشاره دارد.

دیسپلازی دهانه رحم چقدر جدی است؟

● شنیدن کلمه "پیش سرطانی" می‌تواند ترسناک باشد، اما به یاد داشته باشید که اکثر افراد مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم به سرطان مبتلا نمی‌شوند. دریافت تشخیص دیسپلازی دهانه رحم به این معنی است که اگر درمان‌های توصیه شده را انجام ندهید، ممکن است - نه اینکه - دچار سرطان دهانه رحم شوید.


● اگر سرطان شکل بگیرد، سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود و به پزشکان زمان می‌دهد تا محل مشکل را پیدا و حذف کنند.

طبقه بندی دیسپلازی دهانه رحم چیست؟

● دیسپلازی دهانه رحم زمانی به عنوان خفیف، متوسط یا شدید طبقه بندی می‌شد که بر اساس احتمال سرطانی شدن سلول‌های غیرطبیعی بود.

آزمایش PSA


● امروزه بر اساس یک سیستم جدیدتر، شدت بیماری را بر اساس میزان سلول‌های غیر طبیعی در بافت اپیتلیال دهانه رحم طبقه بندی می‌کنند. نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) در مقیاس یک تا سه طبقه بندی می‌شود.

  • ○ CIN 1: به سلول‌های غیر طبیعی اشاره دارد که حدود یک سوم ضخامت اپیتلیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • ○ CIN 2: به سلول‌های غیر طبیعی اشاره دارد که حدود یک سوم تا دو سوم اپیتلیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • ○ CIN 3: به سلول‌های غیر طبیعی اشاره دارد که بیش از دو سوم اپیتلیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.


● دیسپلازی دهانه رحم CIN 1 به ندرت تبدیل به سرطان می‌شود و اغلب خود به خود از بین می‌رود. CIN 2 و 3 به احتمال زیاد برای پیشگیری از سرطان نیاز به درمان دارند.

این بیماری چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

● دیسپلازی دهانه رحم افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از نظر جنسی در قسمت‌های تولید مثلی فعال هستند - از جمله زنان سیس جندر و مردان ترنس با دهانه رحم.

 

● افرادی که از بدو تولد زن هستند و به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده هستند، ممکن است دچار دیسپلازی دهانه رحم شوند. HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده است.

علائم دیسپلازی دهانه رحم چیست؟

● دیسپلازی دهانه رحم معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. در عوض، پزشک ممکن است پس از یافتن سلول‌های غیرطبیعی در طی آزمایش پاپ اسمیر، دیسپلازی دهانه رحم را تشخیص دهد. برخی از افراد ممکن است بعد از رابطه جنسی لکه بینی نامنظم یا لکه بینی داشته باشند.

چه چیزی باعث دیسپلازی دهانه رحم می‌شود؟

آزمایش PSA


● 
در صورت آلوده شدن به HPV - ویروسی که از طریق تماس جنسی منتشر می‌شود - می‌توانید به دیسپلازی دهانه رحم مبتلا شوید. در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی بدن شما از شر ویروس خلاص می‌شود. بیش از 100 سویه HPV وجود دارد.

 

● برخی از سویه‌ها، مانند HPV-16 و HPV-18، احتمال بیشتری دارد که دستگاه تناسلی شما را آلوده کرده و باعث دیسپلازی دهانه رحم شوند.

 

● دانشمندان تخمین می‌زنند که بیش از 75 درصد از زنان سیسجنسیتی فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به HPV آلوده می‌شوند. حدود 50 درصد از عفونت‌های HPV بین 15 تا 25 سالگی رخ می‌دهد.

 

● اغلب، عفونت‌ها بدون ایجاد مشکلات دائمی از بین می‌روند. در موارد نادر، سلول‌های غیرطبیعی در طول زمان تشکیل می‌شوند که منجر به دیسپلازی دهانه رحم می‌شود.

آیا بدون HPV می‌توان دیسپلازی داشت؟

● خیر. برای ایجاد دیسپلازی دهانه رحم باید HPV داشته باشید. اما داشتن HPV لزوماً به این معنی نیست که شما دچار دیسپلازی دهانه رحم خواهید شد.

 

● مشخص نیست که چرا برخی از افراد پس از آلوده شدن به HPV دچار دیسپلازی دهانه رحم می‌شوند در حالی که برخی دیگر نه.

 

● برخی از گونه‌های پرخطر HPV و مدت زمان عفونت ممکن است نقش داشته باشند. عوامل خطر عبارتند از:

○ سن بالای 55 سال. مطالعات نشان داده اند که عفونت HPV اغلب در افراد بالای 55 سال بیشتر طول می‌کشد. عفونت‌ها اغلب در افرادی که 25 سال یا کمتر دارند سریع‌تر از بین می‌روند.

 

○ سیگار کشیدن. سیگار کشیدن و استفاده از محصولات حاوی تنباکو می‌تواند خطر ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم را دو برابر کند.

 

○ داشتن سیستم ایمنی ضعیف. استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می‌تواند مبارزه بدن با عفونت HPV را سخت‌تر کند. آلوده شدن به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) نیز مبارزه با عفونت را برای بدن دشوارتر می‌کند. ضعف سیستم ایمنی، همراه با عفونت HPV، می‌تواند منجر به دیسپلازی دهانه رحم شود.

دیسپلازی دهانه رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش PSA


● 
پزشک به احتمال زیاد علائم دیسپلازی دهانه رحم را در طول آزمایش پاپ اسمیر معمولی مشاهده خواهد کرد. اگر تست پاپ اسمیر نامشخص است یا سلول‌های غیر طبیعی را نشان می‌دهد، گام بعدی ممکن است کولپوسکوپی برای بررسی دهانه رحم باشد.

 

● کولپوسکوپی می‌تواند در مطب انجام شود. در طول این روش، پزشک از طریق یک ابزار به نام کولپوسکوپ برای بررسی سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم یا دیواره‌های واژن استفاده می‌کند.

 

● متخصص ممکن است برای برداشتن نمونه‌های بافتی که در آزمایشگاه بررسی می‌شوند، بیوپسی انجام دهد. حتی ممکن است آزمایش DNA را برای بررسی وجود نوع پرخطر HPV نیز تجویز کنند.

دیسپلازی دهانه رحم چگونه درمان می‌شود؟

● درمان به عوامل مختلفی از جمله شدت دیسپلازی دهانه رحم، سن، سلامتی و ترجیحات درمانی بستگی دارد. روش‌های درمان دیسپلازی دهانه رحم می‌تواند بر بارداری‌های آینده تأثیر بگذارد. اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده باردار شوید، با متخصص در مورد درمان‌هایی که برای شما در دسترس هستند صحبت کنید.

نظارت بر سلول‌های غیر طبیعی

● در دیسپلازی دهانه رحم با درجه پایین، طبقه بندی شده به عنوان CIN 1، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت. در اکثر موارد، این وضعیت به خودی خود از بین می‌رود. تنها حدود 1 درصد موارد به سرطان دهانه رحم پیشرفت می‌کنند.

 

● پزشک ممکن است یک رویکرد محافظه‌کارانه را انتخاب کند که شامل آزمایش پاپ اسمیر دوره‌ای برای نظارت بر هرگونه تغییر در سلول‌های غیرطبیعی است.

حذف یا از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی

دیسپلازی دهانه رحم


● 
اگر دیسپلازی دهانه رحم شدیدتر باشد (CIN 1 یا CIN 2)، پزشک می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی را که ممکن است سرطانی شوند، بین ببرد.

 

● این رویه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

○ روش برداشتن الکتروسرجری لوپ (LEEP). از یک حلقه سیمی کوچک با بار الکتریکی برای برداشتن بافت استفاده می‌کند. LEEP همچنین می‌تواند نمونه‌های بافت را برای تجزیه و تحلیل بیشتر حذف کند. حدود 1% تا 2% از افراد ممکن است عوارضی را پس از این عمل تجربه کنند، مانند خونریزی تأخیری یا تنگی دهانه رحم.

 

○ بیوپسی مخروطی چاقوی سرد (کونیزاسیون). پزشک یک قطعه مخروطی شکل از بافت حاوی سلول‌های غیر طبیعی را خارج می‌کند. زمانی این روش، ترجیحی برای درمان دیسپلازی دهانه رحم بود، اما اکنون برای موارد شدیدتر استفاده می‌شود. Conization می‌تواند نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش بیشتر بردارد. خطر عوارض آن تا حدودی زیاد است، از جمله تنگی دهانه رحم و خونریزی بعد از عمل.

 

○ هیسترکتومی شامل برداشتن رحم شما می‌شود. هیسترکتومی ممکن است در مواردی که دیسپلازی دهانه رحم ادامه داشته باشد یا پس از سایر روش‌ها بهبود نیابد، استفاده شود.

آیا دیسپلازی دهانه رحم قابل درمان است؟

● بله. برداشتن یا از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی دیسپلازی دهانه رحم را در حدود 90 درصد موارد درمان می‌کند. دیسپلازی دهانه رحم به ندرت به سرطان تبدیل می‌شود. پیشرفت آن بسیار آهسته است و به پزشک زمان می‌دهد تا مداخله کند.

چگونه می‌توان از دیسپلازی دهانه رحم پیشگیری کرد؟

دیسپلازی دهانه رحم


● 
تنها راه پیشگیری از دیسپلازی دهانه رحم جلوگیری از ابتلا به HPV است. اگر  از قبل عفونت HPV را دارید، می‌توانید با انجام منظم پاپ اسمیر خطر تبدیل آن به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

 

● پاپ اسمیر از دیسپلازی دهانه رحم جلوگیری نمی‌کند، اما آزمایش پاپ اسمیر منظم می‌تواند دیسپلازی دهانه رحم را برای جلوگیری از پیشرفت آن به سرطان تشخیص دهد.


● در برابر HPV واکسینه شوید. واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از HPV و دیسپلازی دهانه رحم است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سه واکسن را تأیید کرده است که از انواع HPV که بیشترین ارتباط را با دیسپلازی دهانه رحم دارند، جلوگیری می‌کند: گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس.

 

● مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند که همه افراد 9 تا 26 ساله این واکسن را دریافت کنند. اگر بین 27 تا 45 سال هستید، با پزشک در مورد مزایای بالقوه واکسیناسیون صحبت کنید.

 

● اگرچه این واکسن نمی‌تواند HPV از قبل موجود یا دیسپلازی دهانه رحم را درمان کند، اما ممکن است در برخی موارد از بازگشت عفونت‌ها جلوگیری کند.

 

● پرهیز یا رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. می‌توانید با اجتناب از تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی، از عفونت‌های HPV پیشگیری کنید.

 

● همچنین می‌توانید با انجام رابطه جنسی ایمن خطر ابتلا را کاهش دهید. هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. همچنین تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.

 

● به طور منظم پاپ اسمیر بگیرید. باید اولین آزمایش پاپ اسمیر خود را در سن 21 سالگی انجام دهید. اگر تست پاپ اسمیر شما نرمال باقی بماند، توصیه‌های فعلی پیشنهاد می‌کنند که هر سه سال یک بار از 21 تا 29 سالگی تکرار شود.

 

● اگر در حدود 30 سال سن دارید، باید هر پنج سال یک بار تست پاپ و HPV انجام دهید. پاپ اسمیر نمی‌تواند از دیسپلازی دهانه رحم جلوگیری کند، اما می‌تواند آن را زود تشخیص دهد.

 

● سیگار نکشید و از محصولات تنباکو استفاده نکنید. اگر فردی سیگاری هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که عفونت HPV به دیسپلازی دهانه رحم - از جمله اشکال شدیدتر دیسپلازی دهانه رحم - تبدیل شود.

اگر این شرایط را داشته باشم چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

● چشم انداز دیسپلازی دهانه رحم با تشخیص زودرس بسیار عالی است. حذف یا از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان مبتلا به دیسپلازی درجه بالا را در هشت سال اول پس از درمان تا 95 درصد کاهش می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

دیسپلازی دهانه رحم


● 
متخصص احتمالاً پس از تشخیص دیسپلازی دهانه رحم سلامتتان را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت تا مطمئن شود سلول‌ها دوباره رشد نمی‌کنند یا سرطانی نمی‌شوند. ممکن است نیاز به تست‌های مکرر Pap Smears و HPV نیز داشته باشید.

 

● پس از درمان، پزشک ممکن است توصیه کند که هر سه تا شش ماه یک یا دو سال یک تست پاپ اسمیر انجام دهید. پس از آن، ممکن است نیاز باشد سالانه پاپ اسمیر را انجام دهید.

سؤالاتی که از پزشک باید بپرسید

  • ○ آیا باید واکسن HPV بزنم؟
  • ○ شدت دیسپلازی دهانه رحم من چقدر است؟
  • ○ آیا من در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستم؟
  • ○ تشخیص دیسپلازی دهانه رحم من برای بارداری چه معنایی دارد؟
  • ○ چه نوع آزمایشاتی برای نظارت بر وضعیتم و هر چند وقت یکبار باید انجام دهم
  • ○ چگونه گزینه‌های درمانی دیسپلازی دهانه رحم بر شانس باردار شدنم تأثیر می‌گذارد؟

سؤالات متداول

1. دیسپلازی دهانه رحم دقیقاً چیست؟

● تشخیص دیسپلازی دهانه رحم به این معنی است که شما سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم خود دارید که می‌توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. اتفاق بعدی بستگی به این دارد که وضعیت شما چقدر جدی است، سلامت کلی شما و سایر عوامل.

2. آیا می‌توان دیسپلازی دهانه رحم را احساس کرد؟

● خیر. دیسپلازی دهانه رحم علائمی ایجاد نمی‌کند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است متوجه لکه بینی واژینال شوید. سلول‌های غیرطبیعی که در طی آزمایش پاپ اسمیر یافت می‌شوند، اغلب اولین علامت این بیماری هستند.

3. آیا دیسپلازی دهانه رحم ناشی از HPV است؟

● بله. داشتن عفونت HPV مهم‌ترین عامل خطر برای ایجاد دیسپلازی دهانه رحم است.

سخن آخر

● دانستن اینکه سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم خود دارید ترسناک است، اما دیسپلازی دهانه رحم همیشه منجر به سرطان نمی‌شود. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از ایجاد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. در این بین، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از دیسپلازی دهانه رحم با محافظت از خود در برابر HPV انجام دهید. برای HPV واکسن بزنید. رابطه جنسی ایمن‌تر را تمرین کنید و از آزمایش پاپ اسمیر غافل نشوید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.