راه های درمان میخچه و پیشگیری از آن

راه های درمان میخچه و پیشگیری از آن

● میخچه و پینه، یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در پا و دست هستند که معمولاً به دلیل اصطکاک مکرر، سایش، تحریک و یا اعمال فشار زیاد روی پوست ایجاد می‌شوند.

 

● یکی از عمده دلایل ایجاد میخچه در پا، تنگ بودن بیش از حد کفش است. وقتی پا به سختی درون کفش جا شود، فشار زیادی به پوست وارد شده و در نتیجه احتمال میخچه زدن افزایش پیدا می‌کند.

 

● وجود این ضایعه‌های پوستی می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. ما قصد داریم در این مطلب راه‌های درمان میخچه و پیشگیری از آن را به شما عزیزان معرفی کنیم.

میخچه چیست؟

● میخچه پا در واقع لایه‌های سفت شده‌ای از پوست است که در اثر فشار و اصطکاک زیاد ایجاد می‌شود. اگر به این ضایعه‌های پوستی دست بزنید، متوجه سفت و ضخیم بودن آن‌ها می‌شوید.

 

● میخچه ممکن است در هر قسمت از بدن ظاهر شود. اما معمولاً شایع‌ترین نقاطی از بدن که درگیر میخچه می‌شوند، پاها، دست‌ها و روی انگشتان هستند. میخچه پا یک سری علائم و نشانه‌ها دارد که اگر با این علائم آشنا باشید، می‌توانید زودتر اقدامات درمانی را برای آن انجام دهید.

 

 میخچه

● این علائم به شرح زیر هستند:

  • ○ ایجاد لکه‌های سخت، زبر، زرد رنگ و برآمده روی پا و انگشتان
  • ○ ناهمواری در پوست پا
  • ○ حساس شدن پوست پا نسبت به هر گونه لمس
  • ○ احساس درد در پا هنگام پوشیدن کفش

 

● البته باید به این موضوع اشاره کنیم که با مشاهده علائم میخچه، جای نگرانی نیست. این مشکل را می‌توان به راحتی درمان کرد و از بروز آن در آینده نیز جلوگیری به عمل آورد.

 

● اگر می‌خواهید احتمال بروز میخچه را در پاها و دست‌هایتان به حداقل ممکن برسانید و یا آن را سریع‌تر درمان کنید، می‌توانید از نکات ارزنده‌ای که در ادامه این مطلب ارائه می‌کنیم استفاده کنید.

تفاوت میخچه و پینه

● برای اینکه بتوانید میخچه را سریع و راحت درمان کنید، باید پیش از آن به تفاوت بین میخچه و پینه پی ببرید تا بتوانید از این طریق نوع عارضه پوستی خود را تشخیص دهید. میخچه و پینه در اصل هر دو بافت هستند.

 

 میخچه

● با این تفاوت که میخچه معمولاً کوچک و گرد است و اغلب آن را در نواحی بالایی یا کناره‌های انگشتان پا و کف پا مشاهده می‌کنید. در حالی که پینه تکه‌ای سخت و ضخیم روی پوست است که در مقایسه با میخچه بزرگ‌تر است و شکل نامنظم‌تری دارد.

 

● پینه‌ها معمولاً در نواحی پایین پا و در قسمت‌های استخوانی که وزن شما را تحمل می‌کنند، پاشنه پا، انگشتان بزرگ، گوی‌های پا و در امتداد کناره‌های پا ایجاد می‌شوند. پینه‌ها همچنین می‌توانند روی دست نیز ایجاد شوند.

 

● مثلاً می‌توانیم به نوک انگشتان دست نوازندگان گیتار، ژیمناستیک کارها، صنعتگران یا وزنه برداران اشاره کنیم که به دلیل مالش و سایش بیش از حد دست‌ها با ابزار کار دچار پینه می‌شوند.

انواع میخچه

● میخچه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

○ میخچه سخت: این نوع میخچه‌ها کوچک، سفت و متراکم هستند و در نواحی وسیع‌تری از پوست ضخیم‌تر می‌شوند. میخچه‌های سخت معمولاً در بالای انگشتان پا و نواحی که فشار استخوان روی پوست بیشتر است به وجود می‌آیند.

 

○ میخچه نرم: بافت این نوع میخچه نرم‌تر است و حالت لاستیکی دارد. آن‌ها معمولاً به رنگ سفید و خاکستری هستند و بین انگشتان پا ظاهر می‌شوند.

 

○ میخچه بذری: همانطور که از نام این میخچه‌ها پیداست مانند بذر کوچک هستند و معمولاً در قسمت پایین پا ظاهر می‌شوند.

 
میخچه

علت ایجاد میخچه پا چیست؟

● تا زمانی که دلیل ظاهر شدن میخچه پا را ندانید، نمی‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید. دلایل متعددی می‌توانند باعث ایجاد میخچه در پا شوند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از کفش نامناسب

● همانطور که قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد میخچه در پا استفاده از کفش تنگ و نامناسب است. اگر سایز کفش مناسب پای شما نباشد، به هنگام پوشیدن و استفاده از آن، فشار زیادی به پا وارد می‌شود که این موضوع اصلاً برای سلامت پا خوب نیست.

 

● ایجاد میخچه در پا تنها یکی از عارضه‌های استفاده از کفش تنگ است. کفش تنگ باعث ایجاد اصطکاک شدید و سایش پوست پا در نواحی مختلف می‌شود. استفاده مداوم از کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند احتمال ایجاد میخچه را در پاها چندین برابر افزایش دهد.

ایستادن، راه رفتن یا دویدن

● انجام این کارها به صورت طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد میخچه در پا شود.

کار، فعالیت‌های ورزشی یا سرگرمی‌های فیزیکی

● هر نوع فعالیت فیزیکی که باعث ایجاد اصطکاک در انگشتان دست و پا شود، می‌تواند در نهایت منجر به بروز میخچه یا پینه روی پوست و انگشتان شود.

  • ○ پابرهنه راه رفتن
  • ○ نپوشیدن جوراب با کفش
  • ○ استفاده از جوراب یا آستری که در کفش لیز می‌خورد و جمع می‌شود.

راه رفتن نامناسب

● اگر حین راه رفتن بیشتر وزنتان را روی لبه داخلی یا خارجی پا بگذارید و درست راه نروید احتمال بروز میخچه در پاها وجود خواهد داشت.

بدفرم و بدشکل بودن ساختار پا

● تغییراتی در ظاهر پا مانند بدشکلی‌هایی که از بدو تولد وجود دارند، داشتن انگشت چکشی و... می‌توانند باعث بروز میخچه شوند.

 
میخچه

قرار گرفتن بیش از حد پا درون کفش

● فضای داخل کفش یک محیط کاملاً بسته، تاریک و مرطوب است و می‌تواند بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها باشد. اگر علائم میخچه پا را داشته باشید، عفونت‌های ایجاد شده در پا می‌توانند علائم میخچه را تشدید کنند.

راه‌های پیشگیری از میخچه پا

● بهتر است برای پیشگیری از ایجاد میخچه راه‌های زیر را امتحان کنید:

حتما به هنگام خرید کفش، سایز پای خود را به طور دقیق اندازه بگیرید و مطمئن شوید که کفش انتخاب شده کاملاً مناسب سایز پای شماست و در آن احساس راحتی می‌کنید. بهتر است برای اطمینان بیشتر کفش را پوشیده و کمی با آن راه بروید.

 

○ از آن جایی که گاهی ممکن است سایز هر دو پا یکسان نباشد، پیشنهاد می‌شود طول و عرض هر پا را جداگانه اندازه بگیرید و حتماً هر دو کفش را بپوشید. بهتر است بین نوک کفش و بلندترین انگشت پا نیم اینچ فاصله وجود داشته باشد. همچنین باید بتوانید انگشتان پا را به راحتی درون کفش تکان دهید.

 

○ خرید کفش را به پایان روز موکول کنید، چرا که در این زمان ورم پا به بیشترین حد خود می‌رسد.

 

○ از کفش‌های نوک تیز و پاشنه بلند تا حد امکان استفاده نکنید. بانوانی که در محل کار باید رسمی حاضر شوند بهتر است در زمان استراحت کفش‌های خود را درآورده و برای راه رفتن و کار کردن خارج از جلسات کاری از کفش‌های ورزشی استاندارد استفاده کنند تا فشار کمتری به پاها و انگشتان آن‌ها وارد شود.

 

 میخچه

○ در صورت نیاز کفش‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. کفش‌های فرسوده نمی‌توانند در اثر راه رفتن از کف پا به خوبی محافظت کنند.

 

○ اگر احساس می‌کنید هر نوع کفی کفشی مناسب پای شما نیست، بهتر است برای انتخاب کفی اصلاحی و کفش مناسب از یک ارتوپد و متخصص کمک بگیرید.

 

○ افرادی که انگشت چکشی دارند باید در زمان خرید کفش مطمئن شوند که تمام انگشتان آن‌ها فضای کافی درون کفش دارند.

 

○ برای محافظت از دست‌ها در برابر پینه و میخچه نیز بهتر است حین کار از دستکش‌های محافظ استفاده کنید.

درمان میخچه و پینه

● در قدم اول برای درمان میخچه باید از شر هر نوع کفشی که برای پای شما مناسب نیست خلاص شوید. بنابراین به سراغ جاکفشی بروید و آن دسته از کفش‌های تنگ و نامناسبی که باعث ایجاد میخچه شده‌اند را دور بیندازید.

 

● نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که درمان با توجه به نوع، تراکم و شدت میخچه در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

 

● برای درمان میخچه معمولی و کوچک می‌توان از راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم بهره برد:

○ ابتدا نواحی درگیر میخچه یا پینه را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل یک ظرف آب گرم قرار داده و خیس کنید تا پوست کمی نرم شود.


○ حال سنباده یا سنگ پا را خیس کنید و پس از آن به آرامی روی نواحی درگیر میخچه بکشید تا در اثر حرکت سنگ پا، بافت مرده از پوست جدا شود.

 

 میخچه

○ سعی کنید سنگ پا یا سنباده را در یک جهت حرکت دهید و به هیچ عنوان پوست را فشار ندهید. جدا شدن پوست می‌تواند دردناک باشد و همچنین باعث عفونت شود.

○ پس از پایان کار، پوست پا را به طور کامل خشک کنید و به کمک یک لوسیون آبرسان یا کرم مرطوب کننده خوب آن را مرطوب کنید. اگر از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی اوره یا لاکتیک آمونیوم هستند، پوست در گذر زمان نرم‌تر می‌شود.

 

● این پروسه درمانی را تا زمانی که میخچه کاملاً نرم شود باید هر روز انجام دهید. (ممکن است این کار تا چندین هفته طول بکشد. بنابراین خسته نشوید و روی درمان تمرکز کنید.)

سایر نکات مراقبتی

● از روش‌های زیر نیز می‌توانید برای درمان میخچه استفاده کنید:

○ طبق مراحلی که در بخش قبل توضیح دادیم پاهای خود را خیس کنید تا پوست اطراف ناحیه میخچه نرم شود. پس از خشک کردن پاها از روغن کرچک استفاده کنید. (روغن کرچک یک روغن گیاهی و درمانی است که کاملاً در دسترس است.)

 

 میخچه

○ حال می‌توانید به کمک پد مخصوص میخچه که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، از میخچه محافظت کنید. پدها و بالشتک‌های مخصوص میخچه از فشار وارده روی میخچه می‌کاهند و کمک می‌کنند تا میخچه سریع‌تر درمان شود و پوست التیام پیدا کند. استفاده از قطره‌های زگیل و میخچه که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد نیز مؤثر است.

 

○ پس از استفاده از روغن کرچک و گذاشتن پد روی میخچه، بهتر است جوراب مناسب بپوشید. جوراب‌ها نباید تنگ باشند تا پا و انگشتان راحت باشند و تحت فشار قرار نگیرند.

 

○ در این روش نیز باید کمی صبور باشید و عملیات درمان را طی چند هفته پیاپی انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نکاتی درباره درمان میخچه

● به هیچ عنوان برای درمان میخچه از اشیاء نوک تیز استفاده نکنید.

 

● تلاش نکنید که میخچه را بتراشید یا برش دهید.

 

● در صورتی که میخچه دردناک است، برای کاهش درد می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

 

● افرادی که درگیر بیماری دیابت هستند، معمولاً پوست حساس و نازکی دارند. همچنین پوست و بدن آن‌ها بیشتر مستعد عفونت است. بنابراین توصیه اکید می‌شود این افراد برای از بین بردن میخچه از روش‌های خانگی استفاده نکنند و حتماً برای درمان از یک پزشک متخصص کمک بگیرند.

 

● برای دیگر افراد عادی نیز اگر درمان‌های خانگی به خوبی جواب نداد، پیشنهاد می‌شود به یک کلینیک معتبر مراجعه کنند.

 

● ترجیحا ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید. بلند بودن ناخن‌ها باعث می‌شود تا انگشتان به هنگام استفاده از کفش تحت فشار بیشتری قرار گیرند. برای کوتاه کردن نیز بهتر است ناخن‌ها مستقیم کوتاه شوند و گوشه‌های آن‌ها گرد نشود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.