عفونت های باکتریایی چه هستند و چه علائمی دارند؟

عفونت های باکتریایی چه هستند و چه علائمی دارند؟

● عفونت های باکتریایی توسط ارگانیسم های کوچک تک سلولی به نام باکتری ایجاد می شوند که به بدن حمله می کنند. این عفونت ها شایع هستند و راه های زیادی برای ابتلا به آنها وجود دارد.

 

● رشد بیش از حد باکتری های مضر باعث عفونت باکتریایی می شود. انواع مختلف باکتری ها می توانند علائم متفاوتی ایجاد کنند. پزشکان بسته به نوع عفونت های باکتریایی ممکن است آنتی بیوتیک های مختلفی را تجویز کنند.

علائم عفونت باکتریایی

● عفونت های باکتریایی می توانند علائم عمومی ایجاد کنند که بر کل بدن تأثیر می گذارد. شامل:

  • ○ تب
  • ○ لرز
  • ○ خستگی یا فرسودگی

 

● کودکان و بزرگسالان در هر سنی ممکن است دچار عفونت باکتریایی شوند. باکتری ها می توانند هر قسمت از بدن مانند مثانه، مغز، روده، ریه و پوست را آلوده کنند.

 

● یک عفونت باکتریایی همچنین می تواند در سراسر خون پخش شود و باعث ایجاد یک عفونت خونی بالقوه تهدید کننده زندگی به نام سپتی سمی شود. این حالت به نوبه خود می‌تواند منجر به سپسیس شود، وضعیتی که بدن به عفونت پاسخ شدیدی می دهد.

علائم موضعی

عفونت باکتریایی

● همچنین می توانید به علائم موضعی عفونت باکتریایی مبتل شوید که بر ناحیه خاصی از بدن که آلوده شده است تأثیر می گذارد. علائم موضعی عفونت باکتریایی ممکن است شامل:

 

○ درد: درد در عفونت های باکتریایی رایج است. عفونت ریه می تواند باعث درد در هنگام تنفس شود و می توانید درد شکم (معده) را همراه با عفونت روده احساس کنید.

 

○ بثورات پوستی: عفونت‌های پوستی باکتریایی مانند زرد زخم، اریتراسما، فولیکولیت و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) می‌توانند باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز، خارش‌دار و دردناک شوند.

 

○ تورم و قرمزی: ممکن است در قسمت‌هایی از بدن که می‌توانید ببینید، مانند پوست، گلو یا گوش، قرمزی یا تورم مشاهده کنید.

 

○ مشکلاتی در عملکرد اندام: اندام های داخلی ممکن است ملتهب و متورم شوند. در حالی که نمی توانید آن را ببینید، ممکن است درد یا اثرات دیگری را در این نواحی احساس کنید. به عنوان مثال، پیلونفریت (عفونت کلیه) می تواند عملکرد کلیه را بدتر کند.

 

● نمونه های دیگر از علائم موضعی عفونت های باکتریایی:

○ عفونت باکتریایی دستگاه تنفسی می تواند گلو، برونش ها یا ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، ممکن است سرفه همراه با مخاط غلیظ داشته باشید.

 

مننژیت، عفونت اطراف مغز، می توانند تمرکزتان را مختل کند.

دوره عفونت

● همه عفونت های باکتریایی یک دوره کمون دارند و علائم می توانند به سرعت بدتر شوند یا به کندی پیشرفت کنند.

عفونت های باکتریایی رایج

● شدت عفونت های باکتریایی می تواند بسیار متفاوت باشد و به نوع باکتری درگیر بستگی دارد. ارگانیسم های باکتریایی تمایل دارند مناطق خاصی از بدن را هدف قرار دهند. به عنوان مثال، سیفلیس، یک عفونت باکتریایی مقاربتی، بعید است که بر معده یا ریه ها تأثیر بگذارد.

 

● از طرف دیگر، بیماری های نسبتاً جزئی مانند گلودرد استرپتوکوکی و عفونت گوش هم وجود دارند. اما عفونت های باکتریایی همچنین می توانند باعث ایجاد شرایط تهدید کننده زندگی مانند مننژیت و آنسفالیت شوند.

مسمومیت غذایی

عفونت باکتریایی

مسمومیت غذایی در اثر خوردن غذاهای آلوده به باکتری اتفاق می افتد. انواع رایج مسمومیت های غذایی باکتریایی عبارتند از:

○ سالمونلا یک عفونت است که اغلب با مسمومیت غذایی مرتبط است. این بیماری توسط باکتری های سالمونلا غیر تیفوئیدی ایجاد می شود که در دستگاه گوارش انسان و سایر حیوانات زندگی می کنند. علائم شامل ناراحتی شدید معده، اسهال و استفراغ است.

 

○ اشریشیا کلی (E. coli) نیز باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود. عفونت معمولاً به خودی خود بهبود می یابد، اما می تواند شدید یا حتی کشنده باشد. غذاهای آلوده - از جمله سبزیجات نپخته - می توانند باکتری E. coli را گسترش دهند.

عفونت های تنفسی باکتریایی

● هنگامی که باکتری وارد ریه می شود، می تواند باعث مشکل در تنفس شود. عفونت های باکتریایی رایج ریه عبارتند از:

○ پنومونی باکتریایی یک عفونت ریه است که می تواند توسط انواع مختلفی از باکتری ها مانند استرپتوکوک پنومونیه، کلبسیلا پنومونیه یا سودوموناس آئروژینوزا ایجاد شود. عفونت های باکتریایی از طریق ذرات هوا ناشی از سرفه یا عطسه پخش می شوند.

 

سل یک بیماری بسیار مسری است که توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. معمولاً منجر به عفونت ریه می شود.

عفونت های پوستی باکتریایی

● باکتری های روی پوست می توانند باعث درد، خارش، قرمزی و بثورات پوستی شوند. عفونت های پوستی باکتریایی رایج عبارتند از:

 

○ استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) نوعی باکتری است که به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است. این باکتری بسیار خطرناک است، به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است.

 

○ ویبریو ولنیفیکوس یک باکتری نادر و "گوشت خوار" است که در آب گرم دریا یافت می شود.

عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش

عفونت باکتریایی

● عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش می توانند باعث بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، درد، استفراغ و اسهال شوند. عفونت‌های باکتریایی رایج که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

○ کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff) نوعی باکتری در روده است که به طور معمول بی ضرر است. با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک ها یا داشتن سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث رشد بیش از حد این باکتری ها شود. این حالت منجر به عفونت دستگاه گوارش می شود که با کولون ملتهب و اسهال مشخص می شود.

 

باکتری هلیوباکتر پیلوری (H. pylori) باعث زخم معده و گاستریت مزمن یا التهاب معده می شود. رفلاکس اسید، اسیدیته و سیگار کشیدن خطر ابتلا به این عفونت باکتریایی را افزایش می دهد.

عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی

● عفونت های باکتریایی که اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند می توانند به دلیل عدم تعادل باکتری های خوب و بد ایجاد شوند یا از طریق تماس جنسی منتقل شوند. عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی عبارتند از:

○ واژینوس باکتریایی عفونت واژن است که باعث خارش، ترشح و ادرار دردناک می شود. در حالی که می تواند ناشی از رابطه جنسی باشد، اما به عنوان یک عفونت مقاربتی (STI) در نظر گرفته نمی شود. این حالت به دلیل عدم تعادل در فلور باکتریایی طبیعی واژن اتفاق می افتد.

 

○ کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود.

 

○ سوزاک یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود.

 

○ سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می شود.

نحوه انتشار عفونت های باکتریایی

● عفونت های باکتریایی در اثر انتقال یا گسترش باکتری ها ایجاد می شوند. می توانید از تماس با یک فرد آلوده، لمس سطوحی که باکتری روی آن وجود دارد، غذا یا آب آلوده و رابطه جنسی در معرض باکتری قرار بگیرید.

 

عفونت باکتریایی

● راه های رایج انتقال عفونت های باکتریایی عبارتند از:

از طریق هوا

● بیماری های باکتریایی مانند سل از طریق قطرات تنفسی میکروسکوپی در هوا پخش می شوند. این قطرات هنگام عطسه، سرفه، خندیدن یا بازدم فرد آلوده دفع می شوند.

 

● باکتری ها می توانند در هوا باقی بمانند، در امتداد جریان هوا حرکت کنند یا روی سطوح فرود آیند. زمانی که باکتری از طریق استنشاق یا تماس با غشاهای مخاطی وارد بدن او شود، فرد دیگری می تواند به این بیماری مبتلا شود.

غذا یا آب آلوده

● باکتری ها می توانند با خوردن غذای نپخته یا آب آلوده منتقل شوند. باکتری هایی که باعث بیماری های منتقله از طریق غذا می شوند عبارتند از کلستریدیوم بوتولینوم، کمپیلوباکتر، سالمونلا و E. coli.3.

اشیاء آلوده

● باکتری ها می توانند به سطوح بچسبند و از طریق تماس با اشیاء و سطوح آلوده منتقل شوند.

نیش حشرات

● عفونت های باکتریایی می توانند از طریق نیش حشرات سرایت کنند. کنه ها می توانند باکتری هایی از خانواده بورلیا که باعث بیماری لایم می شود یا باکتری ریکتزیا که باعث تیفوس و تب خالدار می شود را حمل کنند. شپش می‌تواند باکتری‌هایی از جمله بارتونلوز (تب سنگر)، بورلیوز (تب عودکننده) و ریکتسیوز (تیفوس) را منتقل کند.

رابطه جنسی

● عفونت های باکتریایی مقاربتی شامل کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس است.

 

● هر کسی ممکن است زمانی که در معرض باکتری قرار گیرد بیمار شود. اما، داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف، شما را در معرض خطر عفونت‌های شدید باکتریایی قرار می‌دهد.

 

● برخی شرایط و داروها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کرده و آن را ضعیف تر کنند. حتی باکتری هایی که به طور معمول در بدن شما تعلق دارند می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند.

تشخیص عفونت های باکتریایی

● برای تشخیص عفونت باکتریایی، پزشک ممکن است:

عفونت باکتریایی

○ نمونه‌ای از مایعاتی مانند چرک یا مخاطی که می‌توانند به شناسایی یک بیماری مقاربتی کمک کنند، بردارد و آن را به آزمایشگاه ارسال کند.

 

○ یک نمونه سواب از گلو، گوش یا ناحیه عفونی پوست تان را برای ارزیابی به آزمایشگاه ارسال کند.

 

○ نمونه ادرار می تواند عفونت های باکتریایی مثانه و کلیه را شناسایی کند.

 

○ نمونه مدفوع برای کمک به تعیین علت باکتریایی ناراحتی مداوم دستگاه گوارش ارزیابی کند.

 

● الگوی علائم می تواند به پزشک کمک کند تا عفونت باکتریایی را تشخیص دهد. مکان، زمان و شدت علائم می تواند نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد.

آزمایش خون

● آزمایش خون می تواند به شناسایی عفونت باکتریایی کمک کند. با ابتلا به عفونت باکتریایی، بدن تمایل به افزایش گلبول های سفید خون دارد تا از بدن در برابر عفونت ها دفاع کند. آزمایش خونی به نام شمارش کامل خون (CBC) می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید را مشخص کند.

 

● پزشک همچنین ممکن است آزمایشی به عنوان CBC مشتقه تجویز کند. این آزمایش نشان می دهد که آیا انواع خاصی از گلبول های سفید در خون تان افزایش یافته است یا خیر.

آزمایش های تصویری

● باکتری های عفونی می توانند باعث ایجاد آبسه باکتریایی (ناحیه محصور و پر از چرک) شوند. اگر پزشک فکر کند که آبسه در اندام های داخلی یا نزدیک آن باشد، ممکن است برای کمک به شناسایی آن به یک تست تصویری نیاز داشته باشد.

 

● برای مثال عکس اشعه ایکس می تواند به تشخیص ذات الریه کمک کند.

نحوه درمان عفونت باکتریایی

● عفونت‌های باکتریایی می‌توانند چند روز تا هفته‌ها ادامه داشته باشند، اما اغلب بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، خود به خود از بین می‌روند. گفته می شود، اگر بدن قادر به مقابله با عفونت باکتریایی نباشد، ممکن است به آنتی بیوتیک های تجویزی نیاز داشته باشید.

 

● اگر علائمی مانند تب، درد، تورم، سرفه یا کم آبی دارید، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را هم پیشنهاد کند.

 

● عفونت‌های باکتریایی درمان ‌نشده می‌توانند گسترش یابند و باعث مشکلات سلامتی بزرگ شوند. اگرچه نادر است، اما عفونت های باکتریایی درمان نشده حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

آنتی بیوتیک ها

عفونت باکتریایی

● نوع باکتری به تعیین آنتی بیوتیک هایی که باید مصرف کنید کمک می کند. اکثر آنتی بیوتیک ها علیه بیش از یک نوع باکتری عمل می کنند، اما نه همه آنها.

 

● روش های مختلفی برای مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد:

  • ○ مصرف خوراکی
  • ○ به صورت موضعی یا روی سطح پوست یا چشم
  • ○ تزریقی

 

● اگر از آنتی بیوتیک تجویزی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را طبق دستورالعمل استفاده می کنید. به عنوان مثال، از آنتی بیوتیک های پوستی روی چشم خود استفاده نکنید. حتما داروی خود را دقیقاً همانطور که تجویز شده و در طول دوره کامل نسخه خود مصرف کنید.

مراقبت های حمایتی

● پزشک ممکن است داروی ضد درد یا ضد التهاب تجویز کند. این داروها می توانند به کاهش درد و تورم ناشی از عفونت باکتریایی کمک کنند.

 

● اگر تب دارید، پزشک ممکن است داروهای کاهش دهنده تب را نیز توصیه کند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند تب، تورم و درد را کاهش دهند.

 

● اگر سرفه دردناک دارید، پزشک داروهای ضد سرفه را پیشنهاد می کند. در صورت کم آبی ممکن است به مایعات تزریقی نیاز داشته باشید.

از بین بردن آبسه

● اگر آبسه دارید، ممکن است برای درمان آن نیاز به جراحی داشته باشید. این کار روشی ساده برای برداشتن آبسه سطحی از روی پوست است. اما، آبسه ای که در عمق بدن قرار دارد - مانند مغز یا روده - ممکن است برای برداشتن آن به جراحی گسترده تری نیاز داشته باشد.

چگونه از عفونت های باکتریایی جلوگیری کنیم؟

عفونت باکتریایی

● برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی:

  • ○ با شستن دست ها و پوشاندن سرفه، بهداشت را رعایت کنید
  • ○ قوانین ایمنی مواد غذایی را رعایت کنی
  • ○ رابطه جنسی ایمن داشته باشید
  • ○ واکسن بزنید

خلاصه

● عفونت های باکتریایی فوق العاده رایج هستند و همچنین از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت هستند. نوع باکتری درگیر، علت، مکان و زمان آن، همگی بر روند عفونت تأثیر می گذارند.

 

● حتی علائم نیز بسیار متفاوتند. برخی از عفونت ها می توانند بدتر شوند و عوارض شدید ایجاد کنند. تشخیص و گزینه های درمانی به عفونت باکتریایی خاصی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد.

 

● احتمالاً در طول زندگی خود حداقل چند نوع عفونت باکتریایی را تجربه خواهید کرد. استفاده از آنتی بیوتیک "فقط به خاطر" عفونت باکتریایی هرگز ایده خوبی نیست. استفاده مجدد از نسخه قدیمی نیز توصیه نمی شود. عفونت ممکن است در اثر مصرف داروی اشتباه بدتر شود و در صورت استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها می توانید مقاومت باکتریایی ایجاد کنید.

 

● اگر فکر می کنید عفونت باکتریایی دارید که نیاز به درمان دارد، با پزشک صحبت کنید.

منبع

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.