پروبیوتیک ها چه هستند ؟

پروبیوتیک ها چه هستند ؟

آنچه در این مقاله می خوانیم :

  • مکانیسم اثر پروبیوتیک ها چیست ؟
  • انواع پروبیوتیک ها
  • پروبیوتیک ها چه موارد مصرفی دارند ؟
  • عوارض مصرف پروبیوتیک ها چیست ؟

پروبیوتیک ها باکتری و مخمر های زنده هستند که برای سلامتی و به خصوص سیستم هاضمه مفید هستند . ما معمولاٌ تصور می کنیم باکتری ها اغلب علت بیماری هستند اما بدن همه ما پر از باکتری است که هم خوب و هم بد می باشد ، پروبیوتیک ها اغلب باکتری خوب یا مفید نامیده می شوند .باکتری خوب معمولاٌ در بدن یافت می شود می تواند سلامتی روده های ما را حفظ نماید .

اصطلاح پروبیوتیک به معنای (برای زندگی) است که سازمان بهداشت این عنوان را به ارگانیسم های زنده ای که به طور مداوم ، اثرات سلامت زایی برای میزبان خود دارد، اطلاق نموده است .

یکی از تعریف های کامل برای پروبیوتیک این تعریف است : فرآورده یا محصولی حاوی میکروارگانیسم های زنده و مشخص به تعداد کافی که فلور میکروبی را از طریق جایگیری یا کولونیزاسیون در بخشی از بدن میزان تغییر داده و بدین ترتیب باعث اعمال اثرات مفید بر سلامتی میزبان می شوند .

 پروبیوتیک را می توان از برخی غذا ها و مکمل ها دریافت کرد . از جمله غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک زنده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماست، کفیر، کلم رنده شده و آب پز، تمپه (محصول تخمیری سویا)، ترشی خیار ( خیار هایی که در محلول آب و نمک و بدون سرکه، ترش شده اند )، دوغ سنتی، برخی از انواع پنیر از حدود اواسط دهه 1990 ، مردم بیشتر خواهان داشتن اطلاعات بیشتر در مورد پروبیوتیک ها و فواید سلامت محور آن بودند .

پزشکان اغلب پروبیوتیک ها را برای کمک به مشکلات گوارشی پیشنهاد میکنند  و به خاطر شهرت جدیدشان ، شما میتوانید آنها را در همه چیز از ماست گرفته تا شکلات پیدا کنید .

مکانیسم اثر پروبیوتیک هاچیست ؟

 مکانیسم اثر پروبیوتیک ها کاملاٌ شناخته شده نیست ولی تحقیقات در حال تلاش برای کشف مکانیسم دقیق پروبیوتیک ها است .

از مکانیسم هایی که برای توجیه اثرات پیشگیری کننده و درمانی پروبیوتیک ها پیشنهاد شده است می توان به تولید ترکیبات مهار کننده باکتری ها ، تعدیل PH روده ، مسدود سازی جایگاه های اتصال باکتری ها ، رقابت برای جذب مواد غذایی با باکتری های بیماری زا و تقویت سیستم ایمنی اشاره نمود .

 در این جا برخی از راه هایی که می تواند به سلامتی شما کمک کند پیشنهاد می شود:

  •         هنگامی که باکتری های خوب را در بدن از دست می دهید ( به عنوان مثال پس از مصرف آنتی بیوتیک ها) ، پروبیوتیک ها می توانند به صورت کمکی جایگزین آن ها شوند .
  •         پروبیوتیک ها می توانند بین باکتری های خوب و بد تعادل ایجاد کنند و به بدن در انجام وظایف خود کمک کنند .

 انواع پروبیوتیک ها

بسیاری از انواع باکتری ها به عنوان پروبیوتیک طبقه بندی می شوند و دارای خواص متفاوتی هستند و بیشتر آن ها متعلق به دو گروه هستند و هر دو باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک هستند .

1)     لاکتو با سیلوس : این گروه معمول ترین پروبیوتیک ها است . این نوع باکتری ها در ماست و سایر غذا هایی که حاصل تخمیر هستند یافت می شود . گونه های متفاوت آن می توانند در اسهال مفید باشند و ممکن است به افرادی که در هضم لاکتوز ( قند موجود در شیر ) مشکل دارند به کار می رود .

2)     بیفید و باکتریا : این باکتری ها عمدتاٌ در محصولات لبنی یافت می شود .این باکتری ها در تسهیل علایم سندروم روده تحریک پذیر و برخی حالت های دیگر .

ساکارو مایسس بولاردی یک مخمر است که در پروبیوتیک ها یافت می شود . به نظر می رسد این مخمر می تواند در مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک کننده باشد .

 پروبیوتیک ها چه موارد مصرفی دارند ؟

پروبیوتیک ها به حرکت غذا در طی روده کمک میکنند ، تحقیقات مختلف در تلاش برای کشف بهترین مواد و مصرف خاص در مشکلات مربوط به سلامتی می باشند که برخی از حالت های معمول که پروبیوتیک ها در آن نقش مفید دارند به صورت زیر است .

1)     سندروم روده تحریک پذیر

2)     بیماری التهابی روده

3)     اسهال عفونی ( ناشی از ویروس ، باکتری یا انگل ها )

4)     اسهال وابسته به آنتی بیوتیک ها

5)     اسهال مسافرتی

در حال حاضر برخی تحقیقات برای مشخص نمودن فواید پروبیوتیک ها در سایر قسمت های بدن در حال انجام است . در برخی بررسی های آزمایشگاهی و به صورت تجربی موارد زیر در قسمت های مختلف بدن تأثیر مفید پروبیوتیک ها را اعلام کردند که نیاز به مطالعات علمی دقیق تر و کارآزمایی های بالینی می باشد .

  •         مشکلات پوستی مثل اگزما
  •         سلامت سیستم ادراری – تناسلی زنان
  •         پیشگیری از سرما خوردگی و حساسیت ها
  •         پیشگیری و یا درمان سرطان
  •         سلامت دهان
  •         پیشگیری و یا درمان چربی خون بالا

مطالعات بالینی مختلف انجام شده بر روی انسان نشان داده اند که مصرف باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک به میزان10¹¹- 10⁹ عدد در روز ، می تواند میزان بروز ، طول مدت و نیز شدت برخی از بیماری های دستگاه گوارش را کاهش دهد .

 عوارض مصرف پروبیوتیک ها چیست ؟

FDA ، پروبیوتیک ها را به عنوان غذا و نه به عنوان دارو در نظر می گیرد.

به طور کلی غذا ها و مکمل های پروبیوتیک برای بیشتر افراد ایمن هستند مگر برخی افراد با مشکلاتی در سیستم ایمنی یا سایر مشکلات جدی سلامتی،که نباید آن را مصرف کنند . قبل از مصرف پروبیوتیک ها ابتدا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید تا از مفید بودن آن برای خود مطمئن شوید . در برخی موارد عوارض جانبی خفیف شامل ناراحتی معده ، اسهال ، نفخ و پف کردن در روز های ابتدایی مصرف آن ها ممکن است دیده شود . آن هاهمچنین ممکن است  باعث بروز واکنش های آلرژیک سه گانه شوند که در این صورت باید مصرف دارو قطع و با پزشک مشورت شود .

 

مطالب مرتبط :

پروبیوتیک ها و اثرات مفید آن بر مصرف آنتی بیوتیک

 سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

 اخبار و مقالات پزشکی و سلامت - بانک اطلاعات دارویی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.