تولید نانو حامل‌ داروی سرطان پروستات برای کاهش عوارض شیمی‌درمانی توسط محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی بتازگی نانو حامل دارویی را برای سرطان پروستات تولید کرده‌اند که امیدوارند بتوانند این نانو حامل را به صورت مکمل‌های دارویی برای افرادی که سابقه ژنتیکی بیماری سرطان دارند تولید کنند.

دکتر سپیده امجد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا دندریمرها را یکی از انواع حامل‌های دارورسانی دانست و گفت: داروها باید به سطح دندریمر متصل و یا در داخل حفره آنها محبوس شوند و از این طریق دارو منتقل شود.

وی زیست تخریب‌پذیر بودن را از ویژگی‌های مهم حامل‌های دارویی ذکر و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های داروهای ضد سرطان آسیب‌هایی است که به سایر بافت‌ها وارد می‌کند؛ از این رو در مطالعات خود به دنبال ساخت دندریمرهای دارورسانی بودیم که به صورت هدفمند داروهای ضد سرطان در بافت مورد نظر رهایش شوند.

امجد، با بیان اینکه این مطالعات با عنوان "دندریمرهای دارورسان با هسته نانو ذرات فلزی" اجرایی شد، ادامه داد: این تحقیق در دو بخش انجام شد که در بخش اول آن با استفاده از آمینه اسید اقدام به تولید این حامل دارویی کردیم و سنتز نانو ذرات آهن اصلاح شده به عنوان هسته در ساختار این حامل دارویی صورت گرفت.

وی بخش دوم را شبیه سازی دینامیک مولکولی دانست و خاطر نشان کرد: شبیه سازی دینامیک مولکولی یکی از روش‌های مناسب برای پیشگویی درباره احتمال انجام برهمکنش‌ها است از این رو در بخش دوم این پژوهش با استفاده از این روش در فاز آزمایشگاهی رهایش دارویی را بررسی کردیم.

مجری طرح به عملکرد این نانو حامل دارو در بدن اشاره و خاطر نشان کرد: با استفاده از این نانو حامل دارو، داروی مورد نظر وارد بدن می‌شود و در خون باقی می‌ماند و به ویژه برای بیمارانی که به صورت ژنتیکی مبتلا به سرطان شدند و به صورت ناگهانی بیماری عود می‌کند، این دارو به صورت هوشمند فعال می‌شود و در بخشی از بدن که دچار سرطان شده است رهایش می‌یابد.

وی با تاکید دراین مطالعات نانو حامل تولید شده برای سرطات پروستات تولید شده است ابراز امیدواری کرد که این نانو حامل دارویی به صورت مکمل‌های دارویی مانند ویتامین‌ها برای افرادی که سابقه ژنتیکی بیماری سرطان دارند تولید و مفید واقع شود.

امجد عدم سمیت برای بدن را از مزایای این نانو حامل نام برد و اظهار داشت: تست‌های in vitro این نانو حامل در حال انجام است و تاکنون چندین مقاله ISI از این مطالعات منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.