مبارزه مستمر با بیماری سالک باید در برنامه دستگاه های اجرایی قرار گیرد

مدیر کل بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مبارزه مستمر با بیماری سالک باید در برنامه های سالانه دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( وب دا) ،  محمدمهدی گویا روز شنبه در نشست شورای سلامت استان ایلام اظهار کرد: بیماری سالک اکنون در جنوب اروپا، شمال آفریقا، بخش زیادی از کشورهای خاورمیانه به ویژه در افغانستان و پاکستان گسترش یافته است.

وی افزود: این بیماری در ایران نیز در طول سال های گذشته در مناطق مختلف مشاهده شده که باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

مدیرکل بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تغییرات آب و هوایی، گرم شدن این مناطق و تغییر روش های کشاورزی شرایط را برای رشد و تکثیر عامل این بیماری فراهم کرده است.

وی ادامه داد: مخزن این بیماری در سگ وجود دارد و کنترل ویروس آن بسیار پیچیده و پرهزینه است.

گویا، کنترل ناقل بیماری که نوعی پشه خاکی است، جمع آوری نخاله های ساختمانی، رعایت مسایل بهداشتی در انتقال فاضلاب ها و جمع آوری سگ های ولگرد را از مهمترین راهکارهای مقابله با بیماری سالک عنوان کرد.

وی بیان کرد: کودهای شیمیایی کنونی مورد استفاده در کشاورزی از مناسب ترین کودها برای رشد و تکثیر پشه خاکی است.

مدیرکل بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از زلزله شهرستان بم به دلیل تاخیر در جمع آوری نخاله های ساختمانی یکی از بیشترین شیوع بیماری سالک در این منطقه به وقوع پیوست که آثار آن تا پنج سال بعد نیز مشاهده می شد.

وی اضافه کرد: با توجه با اینکه استان ایلام به ویژه شهرستان مهران مهمترین محل تردد زایران عتبات عالیات است، طرح های پیشگیرانه به منظور مقابله با ویروس بیماری سالک در این استان باید به طور خاص لحاظ شود.

گویا با اشاره با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سالک در شهرستان های دهلران و مهران استان ایلام، افزود: فرآیند مبارزه با این بیماری 10 سال طول می کشد و باید به طور مستمر در مناطق آلوده با جمع آوری نخاله های ساختمانی و انتقال آن به فاصله های 10 تا 20 کیلومتری شهرها از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی جونده کشی حشرات موذی به ویژه موش ها را در جلوگیری از گسترش این بیماری موثر دانست و گفت: این برنامه باید سالانه و در هنگام و موعد مشخص به طور جدی دنبال شود.

مدیرکل بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تمامی دستگاه های اجرایی به ویژه شرکت های آب و فاضلاب و شهرداری ها باید در مبارزه با شیوع بیماری سالک خود را مسوول بدانند و با هماهنگی کامل طرح های پیشگیری و مبارزه را اجرا کنند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه تنها دو کارخانه در جهان داروی درمان سالک را تولید می کنند، ولی با تلاش مجموعه وزارت بهداشت برنامه ریزی برای تامین این داروها انجام شده و نیاز بیماران تامین می شود.

گویا یادآور شد: شهر مشهد در سال های گذشته به کانون شیوع بیماری سالک تبدیل شده بود که با برنامه ریزی مسوولان این شهر به ویژه شهرداری، تعدادی افراد برای زنده گیری سگ های ولگرد آموزش داده شدند که در نتیجه این کار شمار مبتلایان به سالک در این منطقه به طور محسوسی کاهش یافت و مسوولان سایر شهرها نیز می توانند از این تجربه استفاده کنند.

سالک یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه خاکی منتقل می شود و ایجاد ضایعه پوستی می کند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سالک

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.