معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت : مهمترین علت سرطان مری ،نوشیدن چای داغ است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  ،درمان و آموزش پزشکی گفت:از سال 2012 هر سال 14 میلیون مورد جدید و 8 میلیون مرگ ناشی از سرطان داشته‌ایم که بسیاری از آنها باعث کوتاهی عمر، ناراحتی و هزینه‌های بسیار می‌شوند. در این میان 165 هزار مورد سرطان مربوط به کودکان است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی دکتر رضا ملک زاده  امروز در همایش سرطان و پیشگیری افزود: در دنیا سرطان‌های شایع شامل ریه، پستان، روده بزرگ، پروستات و معده است. در کشورهای توسعه‌ یافته بیشتر است و به تدریج به کشورهای در حال توسعه نیز سرایت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در ایران روال متفاوتی وجود دارد. معده شایع‌ترین سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده بزرگ و ریه در مردان و در زنان پستان، روده بزرگ، ریه، مری و معده است و رتبه چهارم را در منطقه داریم.

دکتر ملک‌زاده با بیان اینکه  متوسط جهانی بروز سرطان در سال 182در ۱۰۰ هزار است ،گفت:در ایران 134 در 100 هزار است. در واقع شیوع سرطان در کشور از متوسط جهانی کمتر است. البته سرطان‌ها به خوبی ثبت نمی‌شوند و در 45 سال گذشته در ایران امید به زندگی 22 سال افزایش یافته است.

وی  با اشاره به تحقیق انجام شده در شمال ایران و شمال آسیا گفت: مشخص شده که بیشترین سرطان را در سال 1970 در دو شهر گنبد کاووس و ترکمن صحرا در ایران و دنیا داشته‌ایم. در واقع این دو شهر بیشترین شیوع سرطان مری و معده را داشته‌اند.

ملک‌زاده ادامه داد: در 10 سال گذشته نیز در استان گلستان مطالعه‌ای انجام شد و نشان داد مرگ و میر بر اثر سرطان مری فقط 22 درصد بوده است و 50 درصد مرگ‌ها به دلیل سکته‌های قلبی بوده بنابراین بسیاری از افراد قبل از سرطان بر اثر سکته می‌‌میرند.

وی مهمترین علل سرطان مری در این منطقه را نوشیدن چای داغ، مسائل ژنتیکی، مصرف مواد دخانی به ویژه تریاک دانست و گفت: در گذشته 18 درصد افراد بالای 40 سال روزانه تریاک مصرف می‌کردند در حالی که مصرف سیگار 12 درصد بوده است.

دکتر ملک زاده گفت: افزایش طول عمر، کنترل عفونت‌ها، کاهش مرگ نوزادان و تغییر سبک زندگی باعث افزایش بروز سرطان در کشور است. البته در مورد سموم که نیترات مهمترین آن است کاری نشده اما مشخص شده مصرف نیترات همزمان با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در ابتلا به سرطان نقش دارند.

وی افزود:‌50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50 درصد قابل درمان است و عوامل مهم که می‌توان در پیشگیری از سرطان آنها را شناخت مصرف سیگار، قلیان و تریاک است، نقش تریاک از سیگار بیشتر است و آن را میتوان از عوامل ابتلا به سرطان لوزالمعده دانست،در حالی که هنوز برخی اطبا یا در طب سنتی به مصرف آن توصیه می‌شود.

وی چاقی را از دلایل دیگر ابتلا به سرطان دانست و گفت: 65 تا 70 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند که این موضوع در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات نقش دارد.

وی در اشاره به امواج موبایل گفت: سازمان جهانی بهداشت در بررسی‌های اثر موبایل هنوز بر سرطان ثابت نشده است اما در هفته گذشته در مطالعه‌ای که در کشور سوئد انجام شد نشان داد که می‌تواند موبایل و سرطان با هم ارتباط داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت 5 درصد سرطان‌ها را جنبه ژنتیکی دانست و گفت:‌برنامه کنترل سرطان را در ایران جدی نگرفته‌ایم در حالی که باید نظام ثبت دقیق سرطان را داشته باشیم به همین دلیل برنامه‌ای داریم که در 10 استان کشور اجرا خواهیم کرد تا آمار و نوع سرطان‌ها را شناسایی کنیم.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.