درمان درد سیاتیک با داروی التهاب مفصل

پزشکان به دنبال استفاده از نوعی داروی درمان التهاب مفصل (آرتریت روماتوئید) برای درمان سیاتیک یا درد‌های مرتبط با دیسک کمر هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، درد سیاتیک در اثر التهاب عصب سیاتیک (طولانی‌ترین عصب بدن) بروز می‌کند که این عصب از پشت لگن خاصره به کفل و از آنجا به ران‌ها و پا می‌رود؛ از این شرایط اغلب به عنوان درد شدید یا سوزناک یاد می‌شود که سراسر پشت را در بر می‌گیرد و به پا یا قوزک می‌رسد.

بسیاری از حملات دردآور زمانی شروع می‌شوند که دیسک‌ حامی استخوان‌های نخاع شروع به متورم‌شدن یا خارج‌شدن از جای خود می‌کند، در نتیجه به عصب‌ها فشار وارد می‌کند و موجب التهاب می‌شود؛پزشکان برای درمان این بیماری از آرام‌بخش، فیزیوتراپی و تزریقات استروئید استفاده می‌کنند، اما در برخی موارد جراحی برای برداشتن ریسک لازم است.

داروی درمان آرتیت روماتوئید به نام ادالیموماب (adalimumab) می‌تواند برای درمان دردهای سیاتیک مورد استفاده قرار گیرد؛ این دارو، نسخه‌ای ساخته‌شده از پروتئین در سیستم ایمنی به نام پادتن یا آنتی‌بادی است.

این دارو مولفه‌های دخیل در التهاب را غیرفعال کرده و نخستین آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند که دارو می‌تواند درد را به طور کامل رفع کند.

آنتی‌بادی‌ها مولکول‌هایی هدفمند هستند که توسط بدن برای جستجوی باکتری‌ها یا ویروس‌های خاصی برنامه‌ریزی می‌شوند. دانشمندان آنتی‌بادی مصنوعی را برای هدف قراردادن ترکیبی خاص در بدن موسوم به « عامل نکروز توموری آلفا» یا TNF برنامه‌ریزی می‌کنند. این ترکیب مدتی کوتاه پس از عفونی‌شدن بدن توسط یک حشره ظاهر می‌شود. وجود حشره، التهاب را افزایش داده و سلول‌های ایمنی بدن را برای مبارزه با مولفه مهاجم تحریک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند، در شرایطی خاص خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید سطح TNF دائما بالاست؛ این بدین معناست که سیستم ایمنی به طور دائم در وضعیت هشدار بالا قرار می‌گیرد و این امر موجب عملکرد نادرست سلول‌های ایمنی و حمله اشتباه آن‌ها به سلول‌های سالم می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، افراد مبتلا به سیاتیک نیز دارای سطوح بالای TNF هستند و چنین موضوعی در بروز درد در آن‌ها دخیل است.

در پژوهش انجام‌شده، نیمی از 49 بیمار مبتلا به سیاتیک در بیمارستان رویال آدلاید استرالیا که داروی ادالیموماب را برای مسدودکردن TNF دریافت کردند، کاهش 100 درصدی درد ران را در مقایسه با بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، تجربه کردند.

در آزمایش بالینی جدید در پنج بیمارستان انگلیس نیز 300 بیمار سه تزریق از این دارو را دریافت خواهند کرد؛ همچنین این بیماران تحت فیزیوتراپی مستمر قرار گرفته و برای دو سال تحت نظر خواهند بود.

استفاده از داروی ضد TNF می‌تواند رویکردی جدید برای بیماران دچار دردهای سیاتیک ایجاد کند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.