برخی از انواع سرطان ها رابطه تنگاتنگی با افزایش وزن بدن دارند

خطر بسیاری از بیماری ها همچون سرطان در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند افزایش می یابد. طبق برآوردها درصدی از کل موارد مرگ و میر ناشی ازسرطان به دلیل اضافه وزن یا چاقی افراد است.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ،دکتر شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت با بیان مطلب فوق گفت: یکی از راه های پیشگیری و مبارزه با سرطان کاهش وزن است.

وی افزود:برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان های ریه، پروستات، روده بزرگ، رحم، کلیه، مری و پستان (در زنان یائسه) رابطه تنگاتنگی  نیز با افزایش وزن بدن دارند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت بیان داشت: علاوه بر سرطان اضافه وزن و چاقی با بیماری های دیگری نظیر بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا، دیابت نوع دو، آرتروز، آسم و آپنه (قطع تنفس در هنگام خواب)، بیماری های کیسه صفرا، اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مثل افسردگی در ارتباط است.

دکتر رفیعی فر اظهار داشت: متاسفانه جامعه ما نیز به سمت پرخوری و کم تحرکی و در نتیجه افزایش وزن در حرکت است به طوری که حدود نیمی از زنان و مردان ایرانی اضافه وزن دارند.

وی به نقش کاهش وزن در پیشگیری و بهبودی پس از ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: شواهد موجود حاکی از آن است  که حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگسالی که با افزایش خطر سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن به هنگام تولد نیز احتمالا رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد.

 دکتر رفیعی فر افزود: دور کمر بالای 90 سانتیمتر برای زنان و مردان به طور همزمان خطر بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می دهد. با شاخص توده بدنی بالای 25 یعنی اضافه وزن و بالای 30 یعنی چاقی نیز خطر بیماری قلبی عروقی و سرطان افزایش می یابد. بنابراین سبک زندگی خود را تغییر دهید و وزن خود را مدیریت کنید.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان چاقی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.