دودقلیان هم به اندازه دود سیگار می‌تواند اثرهای منفی روی ریه و دستگاه گوارش داشته باشد

دود قلیان 17 برابر بدتر از سیگار است و برخلاف تصور بعضی افراد مبنی بر تفریحی بودن قلیان، دود حاصل از قلیان و آثار آن بر سلامتی به هیچ وجه کم خطر نیست، بلکه حاوی مواد سرطان زا، بیماری‌ها و ایجاد عفونت‌های مزمن است.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیا ن مطلب فوق ،گفت : در حالی که تصور غلط جامعه این است که دود قلیان از آب رد می‌شود و مواد سمی آن به وسیله آب از بین می‌رود، اما واقعیت امر این است که استعمال و مصرف تنباکو از طریق قلیان، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی‌کند و این دود هم به اندازه دود سیگار می‌تواند اثرهای منفی روی ریه و دستگاه گوارش داشته باشد.

وی با تاکید بر این که قلیان باعث انواع سرطان‌ها در دستگاه گوارش از قبیل سرطان زبان، سرطان قسمت‌های فوقانی دستگاه مری، هیپوفارنکس، سرطان معده، سرطان کبد و روده بزرگ و سرطان لوزالمعده می‌شود،افزود: یکی دیگر از آثار مخرب دود سیگار و قلیان روی دستگاه گوارش در افراد سیگاری در درمان زخم‌های اثنی عشر و معده است

وی افزود: مطالعات انجام شده بر روی افراد سیگاری نشان می دهد که تعداد مبتلایان یا افرادی که مبتلابه زخم های اثنی عشر و معده خواهند شد به 7 تا 8 میلیون نفر خواهد رسید.

دکتر اسحاق حسینی با اشاره به این که مصرف دخانیات در بیمارانی که دچار زخم‌های سیستم گوارش بخصوص زخم‌های اثنی عشر و معده هستند، بهبود زخم را به تأخیر می‌اندازد و پاسخ به درمان را کند می‌کند،گفت : اگر زخم‌های اثنی عشر بین 6 تا 8 هفته در افراد عادی بهبود پیدا کند در افراد سیگاری ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

این متخصص گوارش با تاکید بر این که در افراد سیگاری در مقایسه با افراد عادی عود زخم‌ها بیشتر است،گفت : عود زخم‌ها در افراد غیر سیگاری تقریباً در سال 5 تا 10 درصد است، اما در افراد سیگاری درصد عود زخم‌ها به 50 درصد هم می‌رسد. همچنین  در افراد سیگاری عوارض زخم‌ها از قبیل خونریزی، سوراخ شدن، پاره شدن بیشتر از افراد عادی رخ می‌دهد و دیرتر نیز بهبود پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد :در بیماری‌های التهابی روده نیز مثل بیماری‌های دستگاه گوارش است. یعنی در افراد سیگاری بهبود دیرتر حاصل می‌شود و پاسخ به درمان دیرتر و سخت انجام می‌گیرد.

توصیه می کنم : برای افزایش تأثیر درمان و کاهش عود بیماری به طور جدی مصرف قلیان را کنار بگذارند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.