شناسایی دو ژن عامل شدیدترین نوع سرطان تخمدان

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، نخستین مدل موش از بدترین شکل سرطان تخمدان را خلق کرده‌اند که مسیر بالقوه‌ای برای درک بهتر درمان‌ها و غربالگری تشخیصی مورد نیاز جهت درمان این نوع بیماری در اختیار می‌گذارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این بررسی که به رهبری «تری مگنوسون» انجام شد، نشان داد چگونه دو ژن خاص برای ایجاد سرطان و سپس رشد بدترین شکل سرطان تخمدان با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند.

مدل ارائه‌شده، مدل بی‌نهایت بدخیمی از این بیماری است و نشان می‌دهد این شکل از سرطان چگونه در زنان شکل می‌گیرد. مدل موش جدید در واقع، بر اساس جهش‌های ژنتیکی است که در نمونه‌های سرطان انسان وجود دارند.

این مدل نشان داد جهش‌های دو ژن به نام‌های ARID1A و PIK3CA عامل این نوع سرطان هستند. زمانی که ژن ARID1A فعالیت کمتری از حالت عالت عادی دارد اما ژن PIK3CA بیش‌فعال می‌شود، نتیجه حاصل، بروز شدیدترین نوع سرطان تخمدان است.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد دارویی به نام BKM120 که نوعی آنزیم موسوم به PI3 kinases را سرکوب می‌کند، مستقیما رشد تورمور را مسدود کرده و طول عمر موش‌ها را افزایش داد. این دارو در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی بر روی انسان‌ها و برای درمان دیگر اشکال سرطان آزمایش می‌شود. آنزیم PI3 kinases، نوعی مولفه دخیل در عملکرد سلولی مانند رشد و تکثیر سلول است که به نوبه خود در بروز سرطان دخیل‌اند.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Nature Communications قابل‌مشاهده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.