کشف ژنی که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در زنان افزایش می دهد

محققان معتقدند ژنی را کشف کرده اند که خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی در زنان را افزایش می دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، بیماری قلبی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است، بنابراین دریافتن شناسایی عوامل موثر در بروز حملات قلبی، بخش مهمی از کشف روش هایی برای پیشگیری از این حملات است.
ژنی که محققان نسخه ای از آن را با افزایش احتمال حملات قلبی و یا سکته های مغزی در زنان مرتبط دانسته اند، BCAR1 نام دارد و در بسیاری از فرآیندهایی که در بدن تحت تاثیر هورمون زنانه استروژن صورت می گیرند، دخیل است.
محققان دانشگاه کالج لندن در این مطالعه به بررسی گروهی از ژن هایی پرداختند که تصور می شد با افزایش خطر بیماری در شریان ها ارتباط دارد. آنها حدود چهار هزار مرد و زن را در سراسر اروپا بررسی و ژن ها، سختی رگ ها و سلامت رگ های آنها را با هم مقایسه کردند
در این مطالعه دو گونه از ژن BCAR1 که یکی گونه پر خطر 'GG' و دیگری گونه کم خطر 'AA' بود، بررسی و مشخص شد که گونه پر خطر 'GG' زمانی که با سطوحی از هورمون های زنانه استروژن ترکیب می شود، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
حدود 33 درصد از زنان مورد مطالعه قرار گرفته، دارای گونه پرخطر ژن BCAR1 بودند.
در طول دوره پنج ساله این مطالعه مشخص شد که خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و یا بیماری های مرتبط با رگ های خونی در این زنان 6.1 درصد بالاتر است. این در حالی است که این خطر در زنانی که گونه کم خطر این ژن را داشتند، 2.5 درصد بود.
یافته های این مطالعه در مجله Circulation: Cardiovascular Genetics منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.