گام جدید دانشمندان به سوی درمان سرماخوردگی با شکستن یک کد

محققان انگلیسی در گام مهمی بسوی درمان سرماخوردگی، موفق به توسعه روشی برای شکستن کدی درون ویروس‌های سرماخوردگی شده‌اند که اجازه تکثیر را به این ویروس‌ها می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، پزشکی مدرن پنی‌سیلین را کشف و از ژنوم انسان نقشه‌برداری کرد، اما علی‌رغم چنین پیشرفت‌های قابل‌توجهی، محققان هنوز در درمان سرماخوردگی ناتوان هستند.

محققان دانشگاه‌های لیدز و یورک به تازگی از کدی موسوم به ماشین انیگما (Enigma machine) رمزگشایی کرده‌اند که موجب تکثیر گروه بزرگی از ویروس‌ها از جمله ویروس سرماخوردگی و ویروس فلج اطفال می‌شود؛ آن‌ها نشان داده‌اند که با مسدودکردن این کد می‌توان اجتماع ویروس را مختل و از بروز بیماری جلوگیری کرد.

این کشف می‌تواند مانع از بروز سرماخوردگی در بدن و انتقال آن از شخصی به شخص دیگر شود؛ با این حال، دستاورد جدید هنوز در حد نظریه است و در صورت عملی‌شدن، طیف وسیعی از بیماری‌ها را ریشه‌کن خواهد کرد.

دانشمندان از تحلیل رایانه‌ای برای آشکارسازی این کد استفاده کردند که در رشته‌های ماده‌ای ژنتیکی آر‌ان‌ای موجود در درون راینو‌ ویروس‌ها - رایج‌ترین عامل سرماخوردگی - پنهان شده‌ است؛ این ویروس‌ها شامل ویروس سرماخوردگی و نورو ویروس عامل استفراغ در زمستان، هپاتیت C، آنسفالیت یا التهاب مغزی ناشی از گزش کنه و حتی اچ‌آی‌وی هستند.

محققان امیدوارند با شکستن این کد، داروهایی را تولید کنند که مانع از تکثیر ویروس‌ها شده و به نابودشدن آنها در انزوا کمک کند.

دانشمندان این کد را به نام «ماشین انیگما» نام‌گذاری کردند که در طول جنگ جهانی دوم، پیغام‌های آلمانی‌ها را کدگذاری می‌کرد. گام بعدی محققان، اثبات نظریه‌ جدید در حیوانات است و در صورت موفقیت، محققان داروهایی را طراحی و آزمایش‌های بالینی را آغاز خواهند کرد.

جزئیات این یافته‌ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ارائه شد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.