کشف ارتباط مصرف بلوبری با کاهش فشار خون با همکاری محققان ایرانی

بر اساس یافته‌های تیمی از محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا با همکاری «بهرام ارجمندی»، «شیرین هوشمند» و «نگین نوایی»، مصرف یک فنجان بلوبری در روز می‌تواند به کاهش‌ فشار خون و سفتی عروق کمک کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، فشار خون و تصلب شریان که به سفتی عروق نیز معروف است، با بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط‌ هستند؛ بیماری‌های قلب‌وعروق عامل اصلی مرگ در آمریکا به شمار می‌آید و زنان یائسه بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

بر اساس یافته‌های جدید محققان به رهبری «سارا جانسون»، مصرف روزانه بلوبری، فشار خون و سفتی عروق را در زنان یائسه و مبتلا به پیش‌-پرفشاری خون و مرحله 1 پرفشاری خون را بهبود می‌بخشد؛ با افزودن بلوبری به رژیم غذایی، اثرات قلبی‌ و عروقی منفی که در نتیجه یائسگی ایجاد می‌شوند، تسکین پیدا می‌کنند.

در این پژوهش، طی بازه زمانی هشت‌ هفته‌ای 48 زن یائسه مبتلا به فشار خون بالا به طور تصادفی انتخاب شدند تا 22 گرم پودر بلوبری خشک و منجمد (معادل یک فنجان بلوبری تازه) یا 22 گرم پودر دارونما را دریافت کنند؛ همزمان، شرکت‌کنندگان به رژیم معمولی و عادات ورزشی خود ادامه دادند.

در ابتدای این پژوهش، فشار خون این افراد ارزیابی و سفتی عروق آنها اندازه‌گیری شد؛ محققان همچنین نشانگرهای زیستی خون افراد را سنجیدند.

در پایان هفته هشتم، فشار خون سیستولیک شرکت‌کنندگانی که پودر بلوبری دریافت کرده بودند، به طور میانگین 5.1 درصد کاهش یافت؛ همچنین کاهش 6.3 درصدی فشار خون دیاستولیک در این افراد مشاهده شد.

بخش دیگری از نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، سفتی شریان شرکت‌کنندگانی که در گروه مصرف‌کننده بلوبری قرار داشتند، به طور میانگین 6.5 درصد کاهش یافت؛ همچنین میزان دریافت اکسید نیتریک که نشانگر زیستی خون بوده و در عریض‌کردن عروق خونی نقش دارد، در مصرف‌کنندگان بلوبری حدود 68.5 درصد افزایش یافت. این موضوع بسیار حائزاهمیت است، زیرا سفتی و باریک‌شدن عروق خونی در بروز فشار خون بالا نقش مهمی ایفا می‌کند.

جزئیات این دستاورد تحقیقاتی در Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics قابل‌مشاهده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.