تولید واکسن جدید چهارگانه روغنی طیور در موسسه رازی

واکسن چهارگانه غیر فعال روغنی سندرم افت تخم مرغ (EDS127)، بیماری نیوکاسل (V4)، آنفلوآنزای پرندگان (H9N2) و گامبورو (07IR) در موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی تولید می شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر منصور بنانی، رئیس بخش بیماری‌های باکتریایی انگلی وقارچی طیورموسسه رازی گفت: با تولید این واکسن به صورت انبوه از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچگونه واکسن تجاری چهارگانه برای مصرف در صنعت طیور در داخل کشور تولید نشده وفرمولاسیون واکسن های چهارگانه در این طرح برای طرح های مشابه دیگر نیزراه گشا خواهد بود. همچنین با توجه به گستردگی بیماری های ویروسی نامبرده در ایران ، مصرف انواع واکسن های روغنی در سطح وسیع در واحدهای پرورش طیور انجام می شود.

بنانی خاطرنشان کرد: تاکنون این واکسن در ایران تولید نشده و تمامی مصرف مورد نیاز کشور از طریق منابع خارجی تامین می شود، در صورتی که بتوان این واکسن را در داخل تولید کرد، از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری می شود.

وی اشتغال زایی، بومی شدن تکنولوژی تولید این واکسن و واکسن های مشابه در کشور و ایجاد بستر مناسب جهت انتقال تکنولوژی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

رئیس بخش بیماری های باکتریایی انگلی و قارچی طیورموسسه رازی درخصوص مشخصات این واکسن خاطر نشان کرد: یکی از مشخصات بارز این محصول حضور ویروس کشته EDS در آن است. این ویروس تاکنون در هیچ واکسن تجاری تولید داخل به کار نرفته است، در صورتی که در تمامی واکسن های چهارگانه وارداتی مورد مصرف صنعت طیور کشور، حضور این جزء ضروری است. به کار بردن این جزء در این واکسن چهارگانه راه را برای تولید سایر محصولات مشابه که این ویروس جزء اصلی آن می باشد،باز خواهد کرد و کشور را از واردات این نوع واکسن‌ها بی نیاز می‌کند.

وی افزود: سالیانه حدود 70 میلیون دز از واکسن EDS در قالب واکسن های چند گانه کشته در طیور تخمگذار کشور مصرف می‌شود.

بنانی درخصوص موارد مصرف این واکسن گفت: واکسیناسیون پیش گیرانه علیه سندرم افت تخم مرغ(EDS)، بیماری نیوکاسل(ND)، بیماری آنفلوانزای طیور(AI (H9N2 و بیماری بورس عفونی IBD یا گامبورو در مرغ مادر گوشتی و تخمگذار است و با کاربرد این واکسن، سه بیماری اول(EDS,ND,AI) به طور مستقیم در مرغان مادر گوشتی و تخمگذار پیشگیری خواهد شد و هدف از واکسیناسیون بیماری گامبورو، تنها پیشگیری از آن در نتاج حاصل از طیور مادر گوشتی و تخمگذار از طریق انتقال آنتی بادی مادری است.

وی تصریح کرد: در خصوص دو بیماری نیوکاسل ND و آنفلوانزا AI ؛ هدف از واکسیناسیون همزمان هم جلوگیری از افت تولید تخم مرغ و تلفات و بیماری در مرغ مادر و هم انتقال آنتی بادی مادری به جوجه های یک روزه و پیشگیری از این دو بیماری در روزهای اول زندگی جوجه ها خواهد بود. اما هدف از واکسیناسیون سندرم افت تخم مرغ تنها پیشگیری از افت تولید تخم مرغ در مرغان مادر است (البته این سندرم در مرغ تخمگذار تجاری هم باعث کاهش تولید می شود.).

بنانی در مورد اهمیت این واکسن تصریح کرد: با توجه به میزان تولید تخم مرغ در ایران که به حدود 750 هزار تن (تقریبا برابر 11 میلیارد عدد تخم مرغ) رسیده، می توان خسارت احتمالی ناشی از عدم واکسیناسیون EDS را در سال تخمین زد. با فرض اینکه 88/0 گله های ایران در صورت عدم واکسیناسیون، آلوده به ویروس سندرم کاهش تولید تخم مرغ( EDS ) می‌باشند و اینکه این بیماری 10 تا 40 در صد افت تولید را موجب می‌شود. می‌توان زیان های اقتصادی ناشی از عدم واکسیناسیون علیه این ویروس را در این سال بین 880 میلیون تا 5/3 میلیاردعدد ( بین 50000 تن تا 250000 تن) بر آورد کرد. این مقدار کاهش تولید چند برابر صادرات سالیانه تخم مرغ خوراکی در سالهای اخیر است. به همین دلیل پس از اثبات آلوده بودن وسیع مرغداریهای کشور به عامل این بیماری، واکسیناسیون EDS در قالب واکسنهای چند گانه در حدود 70 میلیون مرغ تجاری تخمگذار و مادر متداول شد و از آن به بعد واگیری بیماری در این گروه از طیور کشور دیده نشده است.

بنانی خاطر نشان کرد: کنترل ایده ال بیماری از طریق واکسن در ایران ودنیا به طور عمده به دلیل ماهیت عامل بیماری است که تمامی سویه های آن متعلق به یک سروتیپ بوده و تنها با یک بار واکسیناسیون ،بیماری مهارخواهد شد.

وی درمورد کاربرد این واکسن یادآور شد: طیور تخمگذار شامل مرغ تخمگذار ( تولید کننده تخم مرغ خوراکی) و مرغ مادر گوشتی و مرغ مادر تخمگذار ( تولید کننده جوجه یکروزه گوشتی و جوجه یکروزه تخمگذار) بوده و تولید حدود 750 هزار تن تخم مرغ مصرفی به طور مستقیم و 1.7 میلیون تن گوشت مرغ به طور غیر مستقیم و با واسطه پرورش جوجه گوشتی یکروزه کشور، به تولید تخم مرغ طیور تخمگذار کشور متکی است و هر بیماری که تولید تخم مرغ را هدف خود قرار دهد تهدید جدی برای صنعت طیور و کاهش کمی و کیفی محصولات آن محسوب می‌شود.

بنانی تصریح کرد: این واکسن چهار گانه تنها برای طیور مادر و تولید کننده جوجه یکروزه کاربرد دارد، زیرا به کار بردن ویروس گامبورو یا بیماری بورس عفونی (IBD) جهت محافظت جوجه های یکروزه تولید شده توسط مرغان مادر از بیماری گامبورو به کار می رود. بیماری سندرم کاهش تولید تخم مرغ (EDS76) در کنار بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزای پرندگان (AI) تحت تیپ H9N2 سه تهدید اصلی افت تولید تخم مرغ هستند که در این واکسن لحاظ شده اند. البته بیماری برونشیت عفونی هم ضلع چهارم این تهدید است و خوشبختانه با توجه به دسترسی به ویروس برونشیت عفونی(IBV) و تولید واکسن های کشته آن در مؤسسه رازی، در صورت جایگزینی با جزء گامبورو، واکسن چهارگانه اختصاصی برای مرغ تخمگذار تجاری ( تولیدکننده تخم مرغ خوراکی) هم با سهولت بیشتری تولید خواهد شد. در غیر این صورت این واکسن چهار گانه تنها برای طیور مادر و تولید کننده جوجه یکروزه کاربرد دارد. البته در صورت دسترسی به تکنولوژی تولید این واکسن، تولید واکسن پنج گانه هم چندان مشکل نخواهد بود.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: واکسن ها

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.