واکسن جدید طیور موسسه سرم‌سازی رازی رونمایی شد

مراسم رونمایی از واکسن جدید نیو فلورازی (2 دهم سی سی) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در موسسه رازی شعبه مرند برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر کهرام، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این مراسم اظهار کرد: موسسه رازی همچون نگینی در سرزمینمان می‌درخشد، ولی متاسفانه آنچنان که شایسته است در کشور شناخته شده نیست، در حالیکه در جهان به عنوان یک موسسه علمی با قدمت طولانی شناخته شده است.

کهرام با اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان موسسه رازی در شعبه مرند برای تولید واکسن نیوفلورازی یادآور شد: این محصول یکی از پرمصرف‌ترین واکسن‌ها در صنعت طیور و جهت ایمن کردن انواع پرندگان علیه بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزا به کار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این واکسن به مدت 10 سال به صورت (نیم سی سی) تولید می‌شد و اکنون به صورت (2 دهم سی سی) در هر دز تولید می‌شود که حجم تزریقی کم از مزیت‌های این محصول به شمار می‌رود.

رئیس موسسه رازی یادآور شد: در صورت تامین بودجه استانی، این فرآورده با بهترین محصول دیگر کشورها مانند فرانسه قابل رقابت خواهد بود، در این راستا می‌توان ظرفیت را توسعه داد و بخش خصوصی نیز می‌تواند وارد چرخه شود و حتی می‌توان روی صادرات آن کار کرد.

وی با اشاره به قیمت این محصول خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این محصول نصف قیمت واکسن وارداتی است.

کهرام در مورد فرآورده‌های موسسه رازی یادآور شد: تولیدات ما به 60 فرآورده می‌رسد که 90 درصد واکسن‌های انسانی و 90 درصد واکسن‌های دامی و طیور از محصولات موسسه رازی هستند.

وی تولید واکسن فلج اطفال را از افتخارات این موسسه برشمرد و افزود: در 15 سال اخیر حتی یک مورد فلج اطفال در کشور گزارش نشده، در حالی‌که میهن ما در منطقه آلوده‌ای قرار دارد و در کشورهایی چون عراق، افغانستان و پاکستان ویروس این بیماری وجود دارد و این ویروس از طریق هوا نیز منتقل می‌شود ولی کشور ما به دلیل ایمنی زایی بالا بوسیله واکسن فلج اطفال پاک از بیماری است.

رئیس موسسه رازی، واکسن دوگانه را از دیگر دستاوردهای این موسسه برشمرد و افزود: در مورد واکسن‌های طیور با 60 محصول خارجی که وارد کشور می‌شود، از نظر قیمت و بازاریابی باید رقابت کنیم.

ثبت سفارش سه برابر نیازهای کشور برای واکسن طیور

وی با ابراز ناخوشنودی از واردات بی‌رویه واکسن به کشور، توقف این روند را خواستار شد و افزود: متاسفانه سه برابر نیازهای کشور برای واکسن طیور ثبت سفارش شده است.

کهرام همچنین با ابراز امیدواری در مورد ساخت واکسن‌های سه گانه و چهار گانه طیور از تولید آن طی یک سال آینده خبر داد.

در ادامه این مراسم، دکتر آمقی رودسری، رئیس شعبه مرند موسسه رازی با بیان ویژگی‌های واکسن نیوفلورازی گفت: در فرمولاسیون قبلی میزان دز مصرف بالاتر بود، ولی در روند فعلی دز مصرف پایین است که علمی‌تر محسوب می‌شود.

کاهش 40 درصدی هزینه تولید فرمولاسیون نیوفلورازی

وی یادآور شد: از ویژگی‌های این محصول کاهش 40 درصدی هزینه تولید نسبت به روش‌های قبلی و همچنین کاهش 25 درصدی قیمت محصول جدید نسبت به محصولات قبلی است که موجب رفع مشکل قبلی مرغداران در تهیه و تامین این واکسن می‌شود.

آمقی با اظهار امیدواری نسبت به تولید 500 میلیون دز از این واکسن در سال آینده گفت: این روند تولید موجب جلوگیری از خروج بیش از 10 میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد.

دکتر جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: موسسه رازی و انستیتو پاستور از قدمت بالایی در کشورمان برخوردارند.

وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از محورهای توسعه استان آذربایجان شرقی را می‌توان توجه به موسسه رازی شعبه مرند دانست.

جبارزاده گفت: در مورد طرح‌ها و تحقیقات علمی آمادگی داریم در قالب توسعه شرکت‌های دانش بنیان با شعبه مرند همکاری لازم را داشته باشیم.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: واکسن ها

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.