تنها از قارچ های خوراکی پرورش یافته در کارخانجات معتبر استفاده کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید از چیدن، خریدن و خوردن قارچ های روییده شده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کرد و تنها از قارچ های خوراکی پرورش یافته در کارخانجات معتبر استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر محسن مقدمی با بیان اینکه همه انواع قارچ ها خوراکی نیستند، گفت: بعضی قارچ ها سمی و بسیار خطرناک هستند و خوردن چند لقمه از این قارج ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و بعضا موجب مرگ شود.

افراد غیرمتخصص قادر به تشخیص قارچ های سمی نیستند

وی در خصوص تشخیص در این زمینه، اظهار کرد: افراد غیر متخصص نمی توانند از روی ظاهر یا مزه قارچ بگویند کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است و تنها آزمایشگاه های ویژه می توانند خوراکی بودن قارچ ها را تایید کنند، همچنین هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد عادی بتوانند انجام دهند و از طریق آن از خوراکی بودن قارچ اطمینان یابند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با علایم مسمومیت با قارچ، افزود: علایم زودرس شامل تهوع و استفراغ، اسهال و شکم درد و تعریق است که گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با آن همراه می شود و این علایم معمولا چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود.

دکتر مقدمی اضافه کرد: علایم دیررس نیز شامل علایم مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی است که امکان دارد طی روزها یا هفته های بعد ظاهر شوند.

نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت

وی با تاکید بر اینکه در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد، ادامه داد: نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت، زیرا گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقی مانده خارج شوند و از این طریق از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری نمود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: پختن، آب پزکردن یا کباب کردن قارچ های وحشی طبیعت، سم آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ های وحشی پرهیز از مصرف این قارچ ها است، همچنین سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

دکتر مقدمی خاطرنشان کرد: قارچ های پرورش یافته در کارخانه را تنها تا دو روز بعد از چیده شدن باید مصرف کرد و به دلیل وجود حشرات و باکتری های بیماری زا، قارچ ها را قبل از مصرف باید به خوبی شست، به طور کامل پخت و سپس استفاده کرد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.