از دست دادن موقت شنوایی یک مکانسیم دفاعی است

تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد، از دست دادن موقت شنوایی درحقیقت یک مکانیسم دفاعی است که از آسیب دیدن گوش‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، محققان دانشگاه نیو ساوت‌ولز در تحقیقات خود دریافته‌اند، از دست دادن موقت شنوایی که بعد از تماس پیوسته با صداهای بلند اتفاق می‌افتد، نشانه‌ صدمه دیدن شنوایی نیست، بلکه عملکردی دفاعی برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی است.

این مکانیسم فیزیولوژیکی به حلزون امکان می‌دهد تا در زمان قرار گرفتن در معرض استرس صدا، به طور طبیعی عمل کند. این مسأله، علت چند ساعت یا چند روز ناشنوایی موقت را بدنبال گوش کردن به موسیقی با صدای بلند توجیه می‌کند.

با افزایش میزان صوت، یاخته‌های موجود در حلزون، هورمون ATP آزاد می‌کنند که به یک گیرنده چسبیده و سبب کاهش موقت حساسیت شنوایی می‌شود؛ محققان نشان دادند که گیرنده دارای تاثیر محافظتی است و پژوهشگران امیدوارند بتوانند از این طریق، از گوش در برابر آلودگی صوتی در محیط‌های پر سر و صدا بهتر محافظت کنند.

به گفته محققان، در عین حال که حلزون گوش می‌تواند با صدای بلند مقابله کند، اما صداهای بلند دائمی با فرکانس بالا ممکن ‌است منجر به صدمه‌ی غیرقابل برگشت شود. این حالت شبیه تابش آفتاب است که در آن، تماس با نور خورشید در درازمدت مشکل‌ساز می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)‌ منتشر شد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: ناشنوایی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.