تایید نخستین داروی ضد عوارض تشعشعات هسته‌ای

سازمان غذا و داروی امریکا با همکاری دانشمندان دانشگاه مریلند، کارآیی نوعی دارو برای درمان عوارض ناشی از قرارگرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای را تایید کرد.
این دارو که Neupogen نام دارد، در اصل، برای درمان عوارض ناشی از شیمی‌درمانی به کار می‌رود.

دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند این دارو همچنین اثرات مضر تشعشعی ناشی از قرارگرفتن در معرض سوانح هسته‌ای را درمان می‌کند.

مولفه Neupogen نخستین دارویی است که برای درمان آسیب شدید ناشی از تششع تایید شده و این تایید، در نتیجه تحقیقات دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه مریلند بدست آمده است.

محققان آزمایش‌های خود درباره این دارو را بر روی یک مدل بالینی غیرانسانی انجام دادند که در معرض مقادیر بالای تشعشع قرار گرفته بود.

تحقیقات تیم علمی نشان داد این دارو با حفاظت از گلبول‌های خون، میزان شانس زنده ماندن را افزایش می‌دهد.

چنین دستاوردی، پیشرفتی مهم به شمار می‌آید؛ زیرا هم‌اکنون می‌توان از داروی مزبور به عنوان درمانی ایمن و کارآمد برای اثرات ناشی از مسمومیت تشعشعی شدید بر روی گلبول‌های خون استفاده کرد.

تشعشع، به مغز استخوان آسیب می‌رساند و در نتیجه، تولید گلبول‌های سفید مبارزه‌کننده با عفونت را کاهش می‌دهد اما داروی Neupogen با این اثرات مقابله می‌کند.

این دارو که توسط شرکت امریکایی Amgen تولید شده، نخستین بار در سال 1991 برای درمان بیماران سرطانی تایید شد که شیمی‌درمانی را از سر می‌گذراندند.

تحقیقات انجام‌شده و تایید نهایی این دارو سرعت دسترسی و استفاده از آن را در مواقع بروز سوانح هسته‌ای افزایش می‌دهد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Radiation Research ارائه شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.