فناوری تعیین مرز دقیق ضایعه در تشخیص سرطان پستان

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، ناحیه بندی تصاویر التراسوند با روش کانتور فعال مبتنی بر تئوری نئوتروسوفی برای تعیین مرز دقیق ضایعه در تشخیص سرطان پستان را انجام دادند.
مهسا لطف‌اللهی، دانش آموخته رشته مهندسی پزشکی و مجری این طرح تحقیقاتی گفت: سرطان پستان دومین عامل مرگ بانوان در جهان است. تعیین مرز دقیق ضایعه برای تشخیص سرطان مهم است. از آنجایی که بسیاری از ویژگی‌های مهم برای تمایز ضایعه خوش خیم و بدخیم بر اساس کانتور، شکل و بافت ضایعه است، ناحیه بندی دقیق برای یک تشخیص موفق ضروری است.

وی افزود: التراسوند یک ابزار غربالگری اولیه مؤثر و ایمن برای تشخیص ضایعه خوش خیم و بدخیم است. اگر چه به علت نویز ذاتی و کنتراست پایین تصاویر التراسوند پستان، ناحیه بندی اتوماتیک ضایعه هنوز چالش برانگیز است.

لطف اللهی در خصوص طرح تحقیقاتی خود اظهار کرد: در این تحقیق به دنبال روشی دقیق، مؤثر و کارآمد با کمترین دخالت کاربر برای ناحیه بندی تصاویر التراسوند پستان بودیم. به این منظور، ابتدا به علت ماهیت نویزی و کنتراست پایین، این تصاویر را با روش میانگین غیر محلی نویززدایی کرده و با روش مبتنی بر منطق فازی کنتراست را بهبود دادیم. در بخش ناحیه بندی از مدل مبتنی بر کانتور فعال استفاده کردیم. به این منظور در تعریف تابع انرژی از اطلاعات محلی وزن دار ویژگی‌های تصویر در مقیاس کنترل پذیر استفاده کردیم. یکی از این ویژگی‌ها شدت روشنایی است.

وی ادامه داد: برای تعیین ویژگی دوم از قوانین نئوتروسوفی استفاده شد. نئوتروسوفی شاخه جدیدی از فلسفه است که با ورودش به بحث ناحیه بندی تصاویر با لبه‌های مبهم، توانایی مقابله با عدم قطعیت را دارد. در این روش برای هر پیکسل یک پارامتر عدم قطعیت تعریف می‌شود. وقتی این پارامتر بیشتر از حد آستانه بود، مقدار آن پیکسل به صورت میانگین وزن دار همسایگی در نظر گرفته شد و در غیر این صورت مقدار پیکسل بدون تغییر باقی ماند. به این ترتیب از توقف کانتور در مینیمم‌های محلی که بافت مشابهی با ضایعه دارند، جلوگیری کردیم.

لطف‌اللهی در پایان افزود: همچنین به منظور جلوگیری از کمینه شدن طول کانتور روی مرز ضایعه و پیدا کردن لبه‌های تیز، ضریبی برای عبارت طول کانتور در تابع انرژی قرار داده شد به طوری‌که در لبه‌های ضایعه اجازه کمینه شدن به کانتور داده نشود. 

بر اساس این گزارش، این پژوهش با راهنمایی دکتر علی محلوجی فر، عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.