تولید واکسن ارزان قیمت وبا در هائیتی

محققان یک سازمان مردم نهاد بین المللی فعال در عرصه سلامت در هائیتی اعلام کردند که واکسنی ارزان قیمت تولید کرده اند که می تواند موارد ابتلا به وبا را تا حدود 40 درصد کاهش دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،دو دز این واکسن ارزان قیمت 3.70 دلار است اما بنیاد بیل گیتس که بودجه این تحقیق را تامین کرده است در تلاش است که قیمت این واکسن را به زیر دو دلار برساند.
دکتر لوییس ایورس مشاور سلامت و بهداشت سازمان 'یاران سلامت در هائیتی برای مقابله با وبا و ایدز' اعلام کرد،نتایج دو مطالعه مرتبط بهم نشان می دهد که واکسینه کردن یک جمعیت زیاد با استفاده از برنامه های واکسیناسیون دولتی می تواند بطور موثر با وبا مبارزه کند.
وی ادامه داد: محققان همچنین دریافتند، زمانی که افراد واکسینه شده رفتاری که سبب گسترش این بیماری می شود را تغییر دهند، تا 50 درصد موارد می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
این در حالی است که روش قبلی کاهش گسترش این بیماری اغلب بر تقویت دستیابی به آب پاکیزه و تغییر عادات بهداشتی افراد تمرکز داشت.
با این حال محققان در واکنش به این مطالعات اعلام کردند که هر دو روش برای پیشگیری از همه گیری وبا لازم است.
وبا سبب بروز اسهال شدید و از دست رفتن جان بیش از 91 هزار نفر در سال می شود؛ این بیماری اغلب در شرایط بهداشت ضعیف و آب آلوده منتشر می شود.روش سنتی پیشگیری از گسترش این بیماری بر استفاده از صابون برای شستشوی دست و کلر زدن به آب تکیه دارد.
در مطالعاتی که پیش از این انجام شده مشخص شده است که این روش ها در پیشگیری از همه گیری وبا به اندازه زیادی بی تاثیر هستند زیرا تغییر عادت مردم به صورتی که بتوان این گسترش را کنترل کرد، دشوار است.
در سال 2011 محققان در یک مطالعه، 270 هزار نفر از یک منطقه روستای در داکا پایتخت بنگلادش را هدف قرار دادند و کارایی این واکسن را آزمایش کردند.
افراد مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه فقط واکسینه شدند و گروه دوم علاوه بر واکسینه شدن صابون و کلر دریافت کردند.
نتیجه این مطالعه یک کاهش 37 درصدی در میان افراد گروهی که فقط واکسن دریافت کرده بودند و یک کاهش 45 درصدی در گروهی شدند که واکسن دریافت کرده بودند و تغییرات رفتاری نیز داشتند، نشان داد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: واکسن ها

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.