استفاده از نانوذرات برای تحریک نواحی عمیق مغز

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موفق به تحریک نواحی عمیق مغز شدند که با این کار امکان درمان برخی بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون فراهم می شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بین المللی فلوریدا موفق شدند روشی غیرمخرب برای درمان پارکینسون ارائه کنند.
این گروه تحقیقاتی برخی امواج الکتریکی موجود در مغز را از راه دور کنترل کردند، این امواج به صورت طبیعی در مغز موش وجود دارد اما کنترل آن ها تا کنون انجام نشده بود.
خیزروف از محققان این پروژه گفت: دراین پروژه محققان از نانوذرات مغناطیسی استفاده کردند، این نانوذرات درسر موش ها قرار داده شده و با استفاده از میدان مغناطیسی درجریان خون حرکت داده شدند، با این کار امکان اتصال بدون سیم مغز با کامپیوتر فراهم شد.
وی بیان کرد: سیگنال هایی از طریق این نانوذرات به مغز موش ارسال شد و پاسخ این سیگنال ها با استفاده از فرکانس امواج الکتریکی مغز داده شد، این پاسخ ها در قالب پالس های ایجاد شده که موجب تحریک نواحی عمیق مغزمی شود بود، با این پالس ها امکان درمان ناهنجاری هایی نظیر پارکینسون وجود دارد.
خیزروف اظهارکرد: درحال حاضربرای تحریک نواحی عمیق مغز باید سر شکافته شده و در یک جراحی بسیار دقیق، الکترودهایی درون مغز قرار داده شود، سپس با استفاده از یک باتری، تحریک انجام شود، سیگنال های به دست آمده از این روش به کامپیوتر منتقل شده و به محققان کمک می کند تا بفهمند که درون مغز چه می گذرد.
این محققان افزود: این پژوهش یک گام مهم درمسیر درک بهترمغز و درمان ناهنجاری ها واختلالات مغز است، با این ارتباط، ما می توانیم هرگاه که لازم باشد نواحی عمیق مغز را رصد کرده و فرآیند درمان را انجام دهیم. 
پژوهشگران این پروژه معتقدند که این روش می تواند برای درمان الزایمر و اتیسم استفاده شود، این نانوذرات را می توان برای از بین بردن پلاکت های مخرب و ترمیم سلول ها نیز به کار برد.
نتایج این پژوهش در نشریه Nanomedicine منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: مغز نانوتکنولوژی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.