داروسازی نوین به آموزه های طب سنتی نیازمند است

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ،فناوری ریاست جمهوری گفت:طب و داروسازی نوین در ایران و جهان به آموزه های طب سنتی نیازمند است.به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر غلامرضا امین درباره جایگاه طب سنتی و داروهای گیاهی را در داروسازی نوین توضیح داد: از آنجایی که آموزه دانشگاهی را در این زمینه نداشته ایم، طب جدید آشنایی کمتری در این زمینه دارد.

وی ادامه داد:از وقتی که دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های کشور باز شده اند، رویکرد به تولید داروهای با منشا گیاهی و آموزش هایی که در این زمینه در دانشگاه های مختلف انجام گرفته، موجب شد تا اطلاعات در این زمینه بیشتر شود.
امین اضافه کرد:اما هنوز در جایگاه ایده آل در این زمینه نیستیم و همچنان جای کار هست تا در آینده بتوانیم جایگاه اصلی طب سنتی را در ایران بسازیم.
این عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی دستیابی به طب سنتی را یک نیاز جهانی عنوان کرد و گفت: ایران در این زمینه مقداری غفلت کرده و از موضوع اصلی عقب افتاده است و همانند بسیاری از کشورهای دنیا از قرن 19 به بعد در جریان استفاده از داروهای نوین با منشا شیمیایی قرار گرفته و استفاده از داروهای طبیعی که تا قرن 19 رواج داشت را آرام آرام کنار گذاشته و فراموش کردیم.
وی اضافه کرد:امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که نمی تواند طب سنتی را کنار بگذارد. البته نمی توان خدمات طب نوین را نادیده گرفت، اما در بسیاری از موارد طب نوین هم دچار مشکل شده است. در این هنگام وقتی به گذشته های دور بازمیگردیم متوجه می شویم که دانشمندان پیشین با طب سنتی مسائل را به راحتی حل می کردند، در حالی که امروزه طب نوین با آن دست به گریبان است و راه چاره ای برای آن یافت نمی کند.
امین، یکی از موضوعات مهم را مکتب کل نگر طب سنتی دانست و گفت: طب نوین امروزه در جزئیات وارد می شود. برای مثال امروزه شما مستقیما به متخصص کلیه مراجعه می کنید، اما در مکتب کل نگر طب سنتی به این مسئله توجه می شود که در کل برای شما چه اتفاقی افتاده است که دچار این ضایعه و بیماری شده اید. 
وی در توضیح طرز تفکر مکتب کل نگر افزود: برای این تفکر طب سنتی 14 هزار کتاب معتبر وجود دارد که تا امروز در دانشکده های طب سنتی نزدیک 2 هزار جلد از این کتاب ها به روز رسانی، تصحیح و منتشر شده است. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.