میزان بقای نوزادان مبتلا به رتینوبلاستوم در ایران بیش از 90 درصد است

دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران با این توضیح که رتینوبلاستوم نوعی سرطان چشمی در بافت شبکیه چشم نوزادان است، افزود: به دلیل انجام غربالگری در دوران نوزادی و تشخیص به موقع، میزان بقای مبتلایان به این بیماری در ایران بیش از 90 درصد است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر 'مسعود ناصری پور' روز دوشنبه در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران اظهار کرد: رتینوبلاستوم نوزادی می تواند به صورت یک طرفه یا دوطرفه (یک چشم یا هر دو چشم) باشد و متوسط سن تشخیص این بیماری، 18 ماهگی است. 
وی افزود: اگر بیماری دوطرفه باشد، در سن 12 ماهگی و اگر یک طرفه باشد، در سن 24 ماهگی تشخیص داده می شود. 
ناصری پور گفت: میزان ابتلا به این بیماری براساس آمار جهانی یک نفر از هر 16 تا 18 هزار تولد زنده است و اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، می تواند علاوه بر حفظ بینایی، بافت چشم را نیز به طور کامل و طبیعی حفظ کرد. 
فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر و فوق تخصص انکولوژی چشم اظهار کرد: شایع ترین علامت این بیماری مردمک سفید رنگ است که در صورت بروز این علامت، بیماری به موقع تشخیص داده می شود، علامت بعدی آن برق زدن چشم ها در تاریکی است و 70 درصد نیز دارای علامت انحراف چشم هستند، بنابراین والدین به محض مشاهده هرگونه اختلال در مردمک چشم باید کودکان خود را مورد معاینات چشم پزشکی قرار دهند.
ناصری پور گفت: به طور کلی شایع ترین تومورهایی که به چشم سرایت می کنند، تومورهای ثانویه هستند که عمدتا از دو منشا سرطان سینه در زنان و سرطان معده در مردان به چشم ها سرایت می کند. همچنین ملانوم بافت ریه نیز که در بین نژاد سفید بیشتر دیده می شود و هر ساله بین شش تا هفت در یگ میلیون نفر را مبتلا می کند، می تواند منشا تومورهای چشمی باشد. 
وی با بیان این که تمام درمان های رایج مرتبط با بیماری های چشمی در دنیا مانند شیمی درمانی های سیستماتیک، اعمال جراحی و روش های پیشرفته درمانی مانند جراحی های مغز در ایران نیز انجام می شود، افزود: تنها در مورد ژن درمانی مانند تمام دنیا اقدامات صورت گرفته در حد تحقیقاتی است و هنوز به مرحله بالین نرسیده است. 
** تنبلی چشم 
دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران در ادامه این نشست در مورد تنبلی چشم کودکان گفت: این بیماری در پی همکاری مدارس و سازمان بهزیستی کشور و انجام غربالگری در مهدهای کودک و مدارس ابتدائی، به میزان قابل توجهی در کشور ما کاهش یافته است و موارد موجود نیز به دلیل مراجعه دیرهنگام به چشم پزشکان بوده است. 
ناصری پور افزود: علاوه بر این غربالگری، چندین مورد غربالگری چشمی نیز در کشور صورت می گیرد که از جمله آن می توان به انجام غربالگری در بخش زایمان توسط فوق تخصصان نوزادان، انجام معاینات چشمی پس از سه ماهگی در صورت بروز انحراف چشم ها، غربالگری در برخی دانشگاه ها برای ورودی های تازه و انجام معاینات چشمی برای اعطای گواهی نامه رانندگی اشاره کرد. 
وی ادامه داد: همچنین غربالگری های موردی برای مبتلایان به برخی بیماری ها مانند دیابت و آب سیاه (گلوکوم) نیز که بیشتر توصیه می شود پس از سن 40 سالگی به صورت دوره ای انجام شود، از این جمله است. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: چشم نوزاد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.