ضرورت همکاری همه دستگاهها در کنترل بیماری ایدز

دکتر آشنا با اشاره به دیدار اخیر سران قوا و مسئولین و مدیران دولت با مقام معظم رهبری و بررسی آسیبهای اجتماعی در حضور ایشان، از اولویت قرار گرفتن جدی آسیبهای اجتماعی در سیاست اجتماعی دولت در آینده ای نزدیک خبر داد.
به گزارش وب‌دا دکتر حسام‌الدین آشنا در همایش روز جهانی ایدز که با موضوع" ایدز و تاثیر آن بر جامعه" سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب گفت: باید از دیدگاه اخلاقی و با توجه به آموزه‌های اسلامی نگرش ما نسبت به جامعه و اطرافیانمان عاری از سوء ظن باشد چرا که سوء ظن آفت ایمان است.

وی تاکید کرد: حمایت از بیماران مبتلا به ایدز نه تنها خداپسندانه است بلکه به مسئولین نیز در کنترل این بیماری کمک می‌کند.

به گفته وی ،طرد بیماران مبتلا به ایدز تنها موجب دوری از خدمات موردنیاز بیماران  می شود و کنترل بیماری را سخت‌تر می‌کند.

دکتر آشنا با تاکید بر این که با حمایت جویی و اطلاع‌رسانی و با روش‌های مبتنی بر کرامت و شأن انسانی بهتر می‌توانیم پیام‌های پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز را منتقل کنیم، یادآور شد: بیمار مبتلا به ایدز بهتر از هرکس دیگری می‌تواند مؤید پیام‌های پیشگیری باشد.

وی با بیان این که کسی که با ویروس ایدز زندگی می‌کند بیشتر از دیگران نسبت به این بیماری آگاه است ، گفت: دست و پنجه نرم کردن با بیماری حیات اجتماعی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگر به این مسئله "تبعیض" هم اضافه شود دیگر امیدی برای بیمار باقی نمی‌ماند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پاسخ موثر به بیماری ایدز در گرو مشارکت‌های بخش‌های مختلف جامعه است گفت: رسانه‌ها، جامعه هنری، روحانیت هرکدام می‌توانند در عرصه پیشگیری و کنترل بیماری موثر باشند.

وی گفت: اگر بپذیریم ایدز تهدیدی برای جامعه است درک خواهیم کرد که چرا نحوه مواجهه با این تهدید می‌تواند آسیب‌پذیری را کاهش داده و به تقویت امنیت انسانی مدد برساند.

دکتر آشنا خاطرنشان کرد هرگونه اقدام در این باره باید در زمان، مکان و با شیوه درست انجام شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی مشارکتی و استفاده از توان بین بخشی و هم‌افزایی در برخی از عرصه‌ها از نکات مثبت برنامه‌های قبلی کنترل ایدز است.

دکتر آشنا یادآور شد: یکی از مهمترین برنامه‌ها و دستاوردها در کنترل ایدز برنامه اجرای کاهش آسیب‌های ناشی از این بیماری است که در این برنامه همکاری  سازمان زندان‌ها، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان‌های مردم‌ نهاد نقش مهمی در کاهش و کنترل ایدز در میان معتادان تزریقی در پی داشت.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به این که خدمات پیشگیری و مراقبت نکته مثبت دیگری است که در این سال‌ها اجرا شده است ، گفت: تدوین برنامه‌های استراتژیک ایدز یکی دیگر از اقدامات مثبت در جهت کنترل بیماری است ولی کافی نیست.

دکتر آشنا گفت:  باید  نگاه انتقادی‌تری نیز به گذشته داشته باشیم تا بتوانیم به دستاوردهای بیشتری نائل شویم.

وی تصریح کرد: اگر  برنامه پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به جنین را زودتر و با گسترش بیشتری انجام می‌دادیم موفقیت‌های بیشتری داشتیم.

به گفته دکتر آشنا رصد بیماری و پایش منظم عملکرد همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه کنترل ایدز بسیار ضروری است.

وی گفت: با کاستی‌هایی که در زمینه شناسایی و درمان مواجه ایم تشکیل منظم کمیته‌های فنی و گزارش دستگاه‌های ذیربط به مراجع سیاست‌گذار نیازمند توجه جدی است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه چهارم کنترل ایدز به تازگی بازنگری شده است گفت: مسئولان وزارت بهداشت اطلاع داده‌اند که برنامه‌هایی در جهت تغییر ساختار و اداره برنامه‌ها دارند لذا به نظر می‌رسد آنچه اهمیت دارد اجرای هرچه سریعتر تصمیمات اتخاذ شده و افزایش سرعت برنامه‌ها ست .

دکتر آشنا خاطرنشان کرد اگر هدف ما رسیدن به نسل عاری از HIV است باید پیشیگری انتقال از مادر به جنین را بسیار جدی‌تر بگیریم و پایش منظم در طول این برنامه بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به محدودیت منابع پیشنهاد می‌کنم کلیه اقدامات پیش‌بینی شده و انجام شده از نظر هزینه اثربخشی مورد بررسی مجدد قرار گیرند و اقدامات موثری برای حل مشکلات در نظر گرفته شود.

دکتر آشنا تصریح کرد: نتایج برنامه‌ریزی‌هایی که زمان زیادی صرف آن شده باید خود را در عرصه عمل نشان دهند تا دیگر ایدز تهدیدی جدی برای سلامت جامعه نباشد.

وی گفت: انتظار همه این است که نتایج بررسی‌ها و اقدامات را به طور ملموس در زندگی مردم ببینیم و همه با هم دست به دست هم دهیم تا با مرور درس آموخته‌ها رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم که موید کنترل هرچه سریعتر بیماری باشد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار اخیر سران قوا و مسئولان کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این جلسه تمام مسئولینی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند طی دو جلسه چند ساعته مجموعه آسیب‌های اجتماعی کشور را در حضور ایشان مورد بررسی قرار دادند.

وی گفت: در آینده‌ای نزدیک باید در انتظار مجموعه‌های جدیدی از اقدامات ملی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باشیم که به نظر می‌رسد اولویت جدی سیاست اجتماعی دولت را تشکیل خواهد داد.

وی اظهار امیدواری کرد: این مجموعه اقدامات که به زودی آغاز خواهد شد برای کوشندگان مواجهه با HIV ایدز مبارک و میمون باشد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.