چاقی بیش ازسرطان های شایع قربانی می گیرد

رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک گفت: براساس آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از چاقی از مجموع مرگ و میر ناشی از چهار سرطان شایع ریه، سینه، روده و پروستات بیشتر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر عبدالرضا پازوکی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری این کنگره اظهار کرد: امروزه یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت جوامع از جمله ایران اضافه وزن و چاقی عنوان شده است و سازمان جهانی بهداشت در سال 2014 اعلام کرد که 62.7 درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، یعنی از جمعیت حدود 80 میلیونی، حدود 50 میلیون با این معضل حوزه سلامت در ارتباط هستند. 
وی افزود: امروزه شایع ترین علت مرگ قابل پیشگیری در بسیاری از کشورها چاقی است، در حالی که در گذشته سیگار شایع ترین علت مرگ قابل پیشگیری در جوامع به شمار می رفت که اکنون جای خود را به چاقی داده است. 
پازوکی گفت: رشد روزافزون چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی از بحث های مهم دیگری است که لازم است مسئولان به آن توجه لازم داشته باشند؛ در حال حاضر رشد چاقی در بین این گروه سنی در ایران از بسیاری از کشورهای دارای چاقی مانند کشورهای آمریکایی و اروپایی بالاتر است. 
وی افزود: به رغم این که درصد کودکان مبتلا به چاقی در کشور ما هنوز کمتر است، اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی با برنامه ریزی هایی که در زمینه کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان انجام شده، رشد این معضل کاهش یافته است، در حالی که در ایران به دلیل نبود برنامه ریزی های لازم، این میزان رو به افزایش است. 
متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی درون بین گفت: چاقی علاوه بر ایجاد بیماری های متابولیک مانند فشار خون بالا، دیابت، چربی خون و بیماری های قلبی عروقی می تواند سبب بروز ناباروری، اختلالات هورمونی، بیماری های استخوانی و مفصلی در ستون فقرات، کمر و زانوها شود که می تواند بار سنگینی را بر هزینه های نظام سلامت جوامع و نظام بیمه ها وارد کند.
پازوکی افزود: بر این اساس، در کنار پیشگیری لازم است که درمان افراد مبتلا به چاقی های مرضی یا مفرط (با BMI بالای 33 به ویژه 40) اهمیت ویژه ای بیابد. 
BMI به شاخص توده بدنی می گویند که نسبت قد به وزن است و بین 19 تا 25 حد استاندارد آن برای هر فرد است. 
دکتر پازوکی ادامه داد: جراحی های چاقی به ویژه جراحی های کم تهاجمی به روش لاپاراسکوپی برای درمان افراد مبتلا به چاقی مرضی به کار می رود و حدود یک تا دو درصد این افراد در کشور ما متقاضی انجام این گونه اعمال جراحی می شوند.
رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک اظهار کرد: انجام جراحی های چاقی برای جراحان بسیار جذاب است و بعضا شاهد هستیم که برخی جراحان جوان دست به این جراحی ها می زنند، در حالی که انجام این جراحی ها نیاز به گذراندن دوره های تخصصی و فلوشیپ و تجربه کافی در این زمینه دارد که در صورت نبود این توانایی ها، بیماران دچار عوارض شدیدی می شوند. 
** درمان چاقی، یک کار درمانی تیمی است 
پازوکی با بیان اینکه درمان چاقی مفرط، تیم درمانی است و نیاز به همکاری متخصصان رشته های جراحی، طب فیزیکی، روان پزشکی، روان درمانی و رژیم درمانی دارد، افزود: متقاضیان درمان چاقی باید توجه داشته باشند که در کنار مراجعه به جراحان باید از کمک و مشاوره سایر گروه های پزشکی برای به دست آوردن نتیجه بهتر بهره مند شوند. 
وی ادامه داد: در کنار تیم درمانی، محور اصلی در درمان چاقی خود بیمار است که باید همراهی لازم را با تیم پزشکی داشته باشد و به توصیه های آنها در بخش رژیم غذایی و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی عمل کند. 
رئیس دومین کنگره جراحی های چاقی و متابولیک به فرهنگ غلط رایج در بین برخی خانواده ها مبنی بر سلامت فرزندان به اصطلاح تپل و حتی چاق اشاره کرد و افزود: اضافه وزن به جز این که کودکان را در سنین بالاتر دچار بیماری های متابولیک متعدد می کند، هیچ فایده دیگری ندارد؛ همچنین این کودکان در مدرسه به خاطر الفاظی که دوستان آنها به کار می برند، دچار انزوا و گوشه گیری می شوند.
** جراحی، چاقی با منشا ژنتیکی را نیز تاحد زیادی درمان می کند 
پازوکی با بیان اینکه ژن های متعددی در بروز چاقی موثر هستند، افزود: تاکنون 48 ژن دخیل در بروز چاقی در جهان شناخته شده اند.
وی ادامه داد: برخلاف تصور عموم که گفته می شود برخی افراد چاق اراده ای برای کاهش وزن خود ندارند، در بسیاری از موارد ژن ها عامل بروز این مشکل در افراد هستند. 
متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی درون بین گفت: علاوه بر عوامل ژنتیکی، تاثیر عوامل محیطی بر ژن ها و ایجاد تغییرات ژنی نیز می تواند در بروز چاقی موثر باشد. 
پازوکی در مورد تاثیر جراحی های چاقی در از بین بردن عوامل ژنتیکی ایجاد کننده چاقی اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد که حتی مادران چاقی که تحت این عمل ها قرار گرفته اند و عامل چاقی آنها عوامل ژنتیکی بوده است، فرزندانی را که پس از جراحی به دنیا آورده اند، مشکل چاقی ندارند و این ژن در آنها دیده نشده است؛ به این ترتیب می توان گفت که جراحی می تواند روی ژن های فرزندان نیز تاثیر بگذارد. 
وی جراحی های چاقی را به دو نوع اسلیو و بای پس معده تقسیم کرد و گفت: در روش اسلیو که طی آن معده کوچک شده و به صورت لوله باریک درمی آید، 20 درصد و در بای پس معده 10 درصد احتمال بازگشت چاقی وجود دارد. 
** نبود پوشش بیمه ای جراحی های چاقی 
رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک اظهار کرد: چاقی سبب بروز بیماری های متعدد متابولیک مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود. بیمه ها هزینه های درمانی این بیماری ها را که بسیار سنگین است مثلا داروهای خوراکی و انسولین و همچنین هزینه دیالیز و پیوند کلیه برای بیماران دیابتی را می دهند اما حاضر به تامین هزینه جراحی های چاقی که بسیار کمتر از این هزینه ها است و می تواند پیشگیری کننده صرف این هزینه های سنگین شود، نیستند. 
وی گفت: بیمه ها حتی هزینه جراحی برای افراد دارای BMI بالای 35 را هم نمی پردازند این درحالی است که حدود 24 سال قبل و در سال 1991 سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که هزینه درمان افراد چاق با BMI بالای 40 بدون بیماری زمینه ای و با BMI بالای 35 با بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون را بیمه ها باید پرداخت کنند. 
پازوکی افزود: پس از آن در سال 2013 اعلام کرد که بیمه ها باید هزینه های درمانی هرگونه چاقی مفرط با BMI بالای 35 و در مورد افراد چاق مبتلا به دیابت با BMI بالای 30 را بپردازند. اما در کشور ما هنوز به این مساله توجه لازم نشده است. 
** هزینه های جراحی های چاقی 
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه ایران، در حال حاضر هزینه جراحی لاپاراسکوپی چاقی در بیمارستان دولتی حدود یک میلیون تومان و در بیمارستان های خصوصی حدود 20 میلیون تومان است. 
پازوکی اظهار کرد: یک تصور نادرست در جامعه وجود دارد مبنی بر این که افراد متول دچار چاقی می شوند، اما چاقی در افراد با سطح درآمد پایین نیز بسیار زیاد شیوع دارد چراکه بیشتر مواد غذایی مصرفی آنها را به دلیل درآمد پایین، مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی، نان و برنج های ارزان قیمت تشکیل می دهد که سبب بروز چاقی در آنها می شود. 
وی ادامه داد: از طرف دیگر، آمارهای جهانی نشان می دهد که 85 درصد مبتلایان به دیابت با تیم درمانی، درمان می شوند؛ از همین رو و با توجه به جمیع مطالب ذکر شده اهمیت توجه بیشتر مسئولان به تحت پوشش بیمه قرار دادن هزینه های درمان چاقی، بیش از پیش نمایان می شود. 
** برگزاری کنگره با حضور متخصصان برجسته داخلی و خارجی 
پازوکی از حضور 11 میهمان خارجی از کشورهای سوریه، عراق، امارات و پاکستان در دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک خبر داد و افزود: این کنگره به زبان انگلیسی برگزار و طی آن موضوعاتی همچون جراحی چاقی کودکان و نوجوانان، جراحی دیابت، عوارض جراحی های چاقی، نقش روان شناسی در جراحی های چاقی، بیماری های خاص و جراحی های چاقی و جراحی چاقی و کیفیت زندگی به بحث و بررسی گذاشته می شود. 
وی ادامه داد: تعداد 35 مقاله به صورت سخنرانی و 20 مقاله به صورت پوستر ارایه و چهار کارگاه تخصصی برگزار می شود. 
دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیت در روزهای 23 و 24 آذرماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود و رشته های تخصصی و فوق تخصصی جراحی عمومی، جراحی اطفال، پزشکی لیزری، پزشکی ورزشی، طب فیزیکی، نفرولوژی، ریه و گوارش و کبد گروه های هدف آن هستند. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.