بی اشتهایی خودرا با مصرف خودسرانه دارو درمان نکنید

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان مصرف داروی سیپروهپتادین در درمان بی اشتهایی را فقط با تجویز پزشک، مجاز دانست.

 به گزارش "وبدا "دکتر مجید حنیفه ،کاهش اشتها را نشانه یا علامت تعداد زیادی از بیمارها، حالات روحی و روانی، وضعیت های اجتماعی و اقتصادی افراد و مصرف بسیاری از داروها برشمرد و گفت: در درمان کاهش اشتها نخست باید به دنبال علت پیدایش و رفع آن بود.

وی افزود: اگر بی اشتهایی همراه با علائمی مانند کاهش وزن به میزان خیلی زیاد و بدون دلیل در دوره زمانی کوتاه، ابتلا به بعضی از نشانه های افسردگی شامل اختلال در خواب، اضطراب، بی میلی به انجام کارها و وابستگی به داروهای محرک، مخدر و یا الکل و مصرف داروهایی از جمله ترکیبات آمفیتامین، انتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی، داروهای پرتو درمانی، کوکائین، کوئین و هروئین که بی اشتهایی به همراه دارد حتماً باید به  پزشک مراجعه شود

دکتر حنیفه اظهار کرد: اگر بی اشتهایی به طور ریشه ای و علمی درمان نشود، عوارض بالقوه ای همچون از دست دادن قدرت بدنی و احساس ضعف، سوء تغذیه، پیشرفت بیماری اصلی ایجاد کننده کاهش اشتها، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی بدن را برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: مصرف خودسرانه داروی سیپروهپتادین برای درمان کاهش اشتها شاید بتواند این علامت را به طور موقت برطرف کند. اما درمان اصلی بی اشتهایی نیست و به احتمال زیاد آثار سریع و زود گذر ناشی از مصرف خودسرانه این دارو بر روی بهتر شدن اشتهای افراد، آنان را از پیگیری دقیق عامل ایجاد کننده کاهش اشتها و در نتیجه درمان بیماری اصلی باز می دارد.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو تصریح کرد: سیپروهپتادین خود می تواند زمینه ساز عوارض شایعی چون گیجی و خواب آلودگی، تشنج ، زنگ زدن گوش، احساس ضعف و بی حالی، بالا رفتن ضربان قلب، کاهش دفعات ادرار، زرد شدن چهره فرد، تب، بی قراری، اختلالات خواب، تاری دید، خشکی دهان و بینی، ناراحتی معده، حالت تهوع و یا یبوست باشد.

دکتر حنیفه یادآور شد: در صورت ابتلا به آب سیاه چشم، زخم معده، بزرگی پروستات، سابقه حمله آسم، فشار خون بالا، بیماری قلبی و پرکاری تیروئید حتما از مصرف خود سرانه این دارو خودداری کرده و از توصیه ی آن درصورت تجویز پزشک برای شما، به دیگران (به ویژه افراد مسن و ناتوان) پرهیز کنید.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: وزن دارو لاغری

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.