مصرف زیاد سیب زمینی خطرابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که سیب زمینی را پنج بار درهفته به صورت های مختلف کبابی، آب پز، له شد و یا سرخ شده مصرف می کنند، با افزایش خطر 50 درصدی ابتلا به دیابت در دوران بارداری روبرو هستند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، درحالیکه این مطالعه یک رابطه علت و معلولی را میان مصرف سیب زمینی و دیابت مشخص نمی کند اما پزشکان نتایج این مطالعه تاکیدی بر لزوم حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای زنان باردار عنوان می کنند.
این مطالعه که توسط موسسه ملی بهداشت یکی از مهمترین مراکز تحقیقات پزشکی جهان انجام شده است، از اولین مطالعاتی است که محور توجه آن بر اثرات سیب زمینی در دوران بارداری تمرکز دارد.
دیابت دوران بارداری با مصرف خوارکی هایی با شاخص قند خون بالا و توانایی برای افزایش سطح قند خون ارتباط دارد.
طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ،حدود 9.2 درصد از زنان باردار به این وضعیت مبتلا می شوند که اغلب در هفته 24 بارداری مشخص می شود.
دکتر کویلین ژانگ محقق ارشد در موسسه ملی بهداشت کودکان و تکامل انسان می گوید: هر چه میزان مصرف سیب زمینی در زنان بیشتر باشد خطر ابتلای آنها به دیابت دوران بارداری، افزایش می یابد.
دراین مطالعه که در مجله British Medical Journal منتشر شده است، محققان سوابق بهداشتی 15 هزار و 632 زن را که در فاصله زمانی سال های 1991 و 2001 در یک مطالعه شرکت کرده بودند، بررسی کردند این زنان قبل از بارداری دیابت نداشتند و به بیماری های مزمن دیگر مبتلا نبودند.
این زنان هر چهار سال در مورد میزان مصرف سیب زمینی و سایر خوراکی ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
درطول این پیگیری 10 ساله، 854 مورد دیابت بارداری در 21 هزار و 693 مورد بارداری در میان این زنان مشخص شد.
محققان بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری نظیر سن، تعداد بارداری، وزن و رژیم غذایی متوجه شدند، زنانی که دو تا چهار بار در هفته 3.5 اونس (99.22 گرم) سیب زمینی مصرف می کردند، خطر ابتلای آنها به دیابت دوران بارداری 27 درصد افزایش داشت. 
این در حالی است که این خطر در زنانی که بیش از پنج وعده سیب زمینی مصرف می کردند ، 50 درصد بود.
اما این خطر در زنانی که مصرف دو وعده سیب زمینی را در هفته با مصرف سایر سبزیجات، حبوبات و یا مواد غذایی با غلات کامل جایگرین کرده بودند به 9 تا 12 درصد می رسید.
با این حال دکتر ایمیلی بورنز محقق دیابت در انگلیس می گوید: این مطالعه مشخص نکرده است که مصرف سیب زمینی قبل از بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری را در زنان افزایش می دهد اما بر ارتباط بالقوه میان این دو موضوع تاکید می کند.
با این وجود محققان با اشاره به این که نتایج این مطالعه نیازمند بررسی های بیشتر است، می گویند: آنچه می دانیم این است که زنان با مدیریت وزن خود از طریق مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانند خطر ابتلا خود را به دیابت دوران بارداری کاهش دهند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.