تقویت جوانه های چشایی زبان، تازه ترین راهبرد برای مقابله با چاقی

محققان در تلاش برای یافتن راه هایی به منظور مقابله با چاقی رو به گسترش در سراسر جهان، متوجه شدند که سطح حساسیت جوانه های چشایی زبان به طعم و مزه مواد غذایی چرب می تواند با وزن افراد ارتباط داشته باشد.

به گزارش ایرنا از 'مدیکال نیوز تودی'، مطالعه محققان دانشگاه دیکین استرالیا که در نشریه Obesity منتشر شد، نشان می دهد که تقویت حس چشایی زبان برای حساس تر شدن نسبت به طعم و مزه چربی، می تواند تمایل فرد را به مصرف غذاهای چرب کاهش دهد و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند. 
تحقیقات قبلی نیز تایید می کنند که افراد حساس به طعم و مزه چربی تمایل کمتری به خوردن غذای چرب دارند و افرادی که دارای وزن زیاد و چاق هستند، واکنش ضعیفی به طعم غذای چرب دارند و همین امر به مصرف بیش از حد غذای چرب منجر می شود.
به گفته محققان استرالیایی، بررسی ها نشان می دهد که توانایی چشایی و میزان حساسیت به طعم مواد غذایی چرب در وضعیت چاقی افراد موثر است. 
این محققان، 53 شرکت کننده چاق یا دارای وزن زیاد را به مدت شش هفته به صورت اتفاقی تحت یکی از دو رژیم غذایی کم چرب ( کمتر از 25 درصد از مجموع کالری روزانه ازچربی) و یا کنترل شده (با 33 درصد از مجموع کالری روزانه از چربی برای کاهش مصرف انرژی تا 25 درصد طراحی شد) قرار دادند. 
قبل و بعد از دوره رژیم غذایی، میزان حساسیت شرکت کنندگان به طعم و مزه چربی، درک آنها از سطوح چربی نمونه های غذایی و گزینه مرجح آنها از میان مواد غذایی چرب و یا کم چرب اندازه گیری شد. محققان همچنین وزن، قد و دور ران شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند. 
پس از بررسی، کاهش وزن صورت گرفته در هر دو گروه مقایسه شد. افراد با رژیم غذایی کم چرب معادل 2،9 درصد وزن بدن و اعضای گروه تحت رژیم غذایی کنترل شده 2،7 درصد کاهش وزن داشتند.
اعضای هر دو گروه رژیم غذایی همچنین افزایش قابل توجهی در میزان حساسیت به طعم و مزه چربی پیدا کردند، اما افزایش حساسیت در گروه پیرو رژیم غذایی کم چرب بیشتر بود. 
با این حال، تنها اعضای گروه رژیم غذایی کم چرب توانایی درک غلظت های مختلف چربی را یافتند. 
نتایج این تحقیق نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند حساسیت جوانه های چشایی را نسبت به طعم و مزه چربی افزایش دهد و شاید ابزاری برای غلبه بر چاقی و اضافه وزن باشد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: وزن چاقی لاغری

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.