خط تولید برچسب های دارویی ضد درد راه اندازی شد

خط تولید نیمه صنعتی پچ های (برچسب های) دارویی ضد درد با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران راه اندازی شد.به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، تولید برچسب های دارویی ضد درد در قالب طرح کلان ملی' کسب و انتقال دانش فنی ایجاد واحد تولید سامانه های تراپوستی دارو در چسب ضد درد' از سال 1391 با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی آغاز شده و در مدت زمان تعیین شده به تولید رسید.

مراسم راه اندازی خط تولید چهار پچ ضد درد روز یکشنبه در آستانه فرا رسیدن سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور دکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و جمعی از مدیران این وزارتخانه برگزار شد.
در این مراسم، خط تولید چهار نوع برچسب ضد درد شامل فنتانیل، بوپرونورفین، کتوبروفن و دیکلوفناک به بهره برداری رسید.
مجری طرح کلان تولید سامانه های تراپوستی دارو در چسب ضد درد توضیح داد: پچ های کتوبروفن و دیکلوفناک به صورت موضعی استفاده می شود و برای درد و التهاب مفاصل کاربرد دارد و با چسباندن آنها روی مفاصلی که دردناک هستند، موجب کاهش درد موضعی خواهند شد.
دکتر مجتبی تقی زاده افزود: پچ های فنتانیل و بوپرونورفین، جذب سیستمی دارند و کافیست که بر هر نقطه از پوست بدن قرار گیرند تا جذب بدن شوند و درد را التیام ببخشند اما بهتر است این چسب ها در نقاطی که تحرک کمتری دارند مانند روی بازوها یا پشت کتف قرار گیرند.
وی تصریح کرد: فنتانیل و بوپرونورفین برای کاهش دردهای بسیار شدید همچون بیماران سرطانی یا دوران بعد از اعمال جراحی استفاده می شوند.
به گفته تقی زاده، زمان مصرف و مقاومت این پچ ها در برابر درد، بین 24 ساعت تا سه روز و نیم است.
پچ های ضد درد نسبت به داروهای مسکن که به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده می شوند مزایای بیشتری دارند و برای بیمارانی که مشکلات گوارشی دارند یا به هر دلیل قادر به بلعیدن دارو نیستند (دوران بیهوشی، کودکان، افراد مسن) مناسب است.
این پچ ها در کاهش درد، تاثیرات قوی دارند بدون اینکه در مصرف کننده، اعتیاد ایجاد کنند و دوره های مصرف و میزان مصرف آنها نیز در مقایسه با داروهای مسکن سنتی، بسیار کمتر است.
با راه اندازی خط تولید پچ های ضد درد در کشور، بخش زیادی از نیاز به مصرف این داروها با هزینه بسیار کمتر در داخل تامین خواهد شد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: درد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.