افزایش سرانه درمان، پدیده زیرمیزی را از بین می برد

رییس انجمن جراحان عمومی ایران با بیان این که سرانه درمان در ایران نیاز به افزایش صد برابری دارد گفت: افزایش سرانه درمان می تواند پدیده زیرمیزی را از بین ببرد.به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر بهزاد رحمانی روز سه شنبه در نشست خبری یازدهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: سرانه درمان در ایران 13 هزار تومان است و این مبلغ ناچیز فقط در بخش بیمه ها و مراکز درمانی دولتی هزینه می شود. این در حالی است که در کشوری مانند کانادا سرانه درمان 14 هزار دلار و در ترکیه که از کشورهای همسایه در منطقه است حدود 9 هزار دلار است. 
وی افزود: به جرات می توانم بگویم که هیچ پزشکی در کشور ما زیرمیزی نگرفته است بلکه این مردم هستند که آن را به دلیل نبود خدمات مناسب در مراکز دولتی پرداخت می کنند. 
وی اظهارکرد: برای رفع این معضل لازم است اعتبار دفترچه های بیمه افزایش یابد و مراکز درمانی بخش دولتی توانمندتر شود تا زیرمیزی دادن ها قطع شود. 
وی توضیح داد: در صورتی که امکانات و تجهیزات در بخش دولتی کافی باشد و خدمات به راحتی و بدون نوبت دهی های طولانی به مردم ارائه شود دیگر نیازی نیست که مردم به اجبار برای تامین هزینه درمان در بخش های خصوصی فرش منزل یا ماشین خود را بفروشند و امکان انتخاب برای آنها بین دو بخش دولتی و خصوصی به راحتی فراهم خواهد شد. 
رییس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: با تمهیداتی که در دولت یازدهم صورت گرفته در حال حاضر زیرمیزی به نزدیک صفر رسیده است. 
** انجام جراحی های خارج از توان در کلینیک های جراحی های عمومی 
رییس انجمن جراحان عمومی اظهار کرد: انجام جراحی های مربوط به تمام رشته پزشکی در کلینیک جراحی محدود، طبق آیین نامه این کلینیک ها دارای محدودیت هایی است و این مراکز مجاز نیستند که هر گونه اعمال پزشکی را انجام دهند.
رحمانی گفت: یکی از ضرورت ها در رابطه به این کلینیک ها داشتن ارتباط با یک بیمارستان جنرال است تا در صورت بروز هرگونه مشکل در حین انجام جراحی ها بیمار بلافاصله به بیمارستان مربوطه ارجاع داده شود.
وی افزود: تمام ضوابط و موارد مربوط به علمکرد کلینیک های جراحی های محدود تدوین شده است اما اشکال در اجرای این موارد است بصورتی که در مواردی مشاهده می شود که برخی از این کلینیک ها خارج از توان و ظرفیت خود اعمالی را انجام می دهند بنابراین در صورت بروز مشکل به دلیل نبود ارتباط با بیمارستان های جنرال نمی توانند کار خاصی برای بیمار انجام دهند.
رحمانی گفت: انجمن جراحان عمومی مرتب این محدودیت ها را به این کلینیک ها متذکر می شود تا آن ها را نسبت به این مسائل متوجه سازد.

** بروز اختلافات پزشکی در اثر هم پوشانی برخی رشته ها
رییس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: رشته جراحی عمومی یک رشته فراگیر است و بر اساس کوریکولوم آموزشی تعریف شده برای آن می تواند تمام اعمال جراحی را به ویژه در موارد اورژانسی انجام دهد.
رحمانی افزود: متخصصان این رشته می توانند در موارد اورژانسی هرگونه اعمال جراحی را انجام دهند اما خارج از این حیطه نباید کاری را انجام دهند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.