ابداع دستگاهی که عوارض جانبی لنزهای تماسی را کاهش می دهد

محققان دانشگاه استنفورد موفق به ابداع دستگاهی شدند که از عوارض جانبی لنز های تماسی، به ویژه خشکی چشم جلوگیری می کند.به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، خشکی چشم به دلیل اختلال غدد اشکی و سلول های ملتحمه چشم بوجود می آید.

تضعیف دید، سوزش، خارش، درد چشم و زخم قرنیه از مهمترین عوارض این اختلال محسوب می شوند. معمولا برای درمان این عارضه از قطره های اشک مصنوعی و پمادهای مخصوص استفاده می شود و در موارد حاد نیز عمل جراحی توصیه می شود. 
استفاده از لنزهای تماسی عوارض جانبی متفاوتی به دنبال دارد و همین امر سبب می شود نیمی از کاربران، مجددا استفاده از عینک را ترجیح دهند. خشکی چشک یکی از مهمترین عوارض لنزهای تماسی است.
محققان با شبیه سازی سطح چشم موفق به ابداع دستگاهی به نام Interfacial Dewetting and Drainage Optical Platform or i-DdrOP شده اند که قادر به تولید مجدد لایه اشکی روی سطح لنز است. لایه اشکی لایه ای مرطوب روی سطح چشم است که توسط یک لایه چربی محافظت می شود. این لایه دما و رطوبت چشم را کنترل کرده و از خشکی چشم جلوگیری می کند. این دستگاه جدید قادر به تولید مجدد این لایه روی لنز تماسی است که از آسیب به چشم جلوگیری می کند.
یائسگی و خیره شدن به تلویزیون و صفحه نمایش کامپیوتر، علاوه بر لنزهای تماسی، از مهمترین علل خشکی چشم محسوب می شوند. 
گزارش کامل این مطالعه در نشریه Investigation ophthalmology and visual science منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: چشم فناوری سلامت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.